رسانه‌های اجتماعی

August 14, 2022
11:42 یکشنبه، 23ام مردادماه 1401
کد خبر: 138270

فیسبوک و اینستاگرام هر کلیک کاربر را ردیابی می کنند

طبق گزارشی جدید فیس بوک و اینستاگرام از طریق مرورگرهایی که داخل اپ باز می شوند، فعالیت های کاربران از جمله کلیک روی لینک ها، اسکرین شات ها و پسوردهای آنها را ردیابی می کنند.
به گزارش انگجت، اگر کاربری از وب سایتی که در فیس بوک و اینستاگرام دیده، بازدید کند احتمالا متوجه می شود به مرورگر انتخابی خود به مرورگر داخل اپ منتقل خواهد شد.
 
اکنون یک محقق فناوری به نام فلیکس کراوس متوجه شده کد جاوا اسکریپت آن مرورگرها به هریک از وب سایت های بازدید شده منتقل شده اند و نشان می دهد احتمالا شرکت متا فرد را در مرورگرهای مختلف ردیابی می کند.
 
کراوس در یک پست وبلاگی نوشت: اپلیکیشن اینستاگرام کدهای ردیابی خود را به تمام وب سایت هایی که نشان داده می شود از جمله هنگامیکه روی تبلیغات کلید می شود، تزریق می کند و در نتیجه اپلیکیشن می تواند تمام فعالیت های کاربر (مانند ضربه زدن روی هر کلید و لینک، انتخاب متن، اسکرین شات) و همچنین داده های ورودی کاربر( مانند پسورد، آدرس ها، شماره کارت اعتباری) را رصد کند.
 
تحقیق او روی نسخه های iOS فیس بوک و اینستاگرام انجام شده است. این یافته ها کلیدی است زیرا هنگام بازکردن اپ ها در دستگاه های اپل از کاربر درباره رضایت وی برای ردیابی فعالیت هایش سوال پرسیده می شود. قابلیت مذکور ATT نام دارد و در iOS14.5 ارائه شده بود. متا قبلا اعلام کرده بود این ویژگی برای کسب و کار ما خطرناک است.
 
از سوی دیگر متا در بیانیه ای اعلام کرد: ردیابی کدها براساس ترجیحات کاربر در قابلیتATT انجام می شود. سخنگوی این شرکت به نشریه گاردین گفت: کدها به ما اجازه می دهند تا داده های کاربران را قبل از استفاده برای تبلیغات هدفمند یا مقاصد دیگر جمع آوری کنیم.
 
همچنین کراوس اشاره می کند فیس بوک لزوما از کدهای جاوااسکریپت برای جمع آوری اطلاعات حساس استفاده نمی کند. علاوه بر آن تحقیق مذکور نشان داد واتس اپ وب سایت های طرف ثالث را به طور مشابه دستکاری نمی کند. کراوس معتقد است متا باید همین روند را در فیس بوک و اینستاگرام نیز در پیش گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.