سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 16, 2022
13:05 سه شنبه، 25ام مردادماه 1401
کد خبر: 138324

با ۱۰ دلیل روشن نشدن لپ‌تاپ آشنا شوید

چرا لپ‌تاپ روشن نمی‌شود؟ روشن نشدن لپ تاپ می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر لپ تاپ شما روشن نمی‌شود، ممکن است منبع تغذیه، باتری، مادربورد، کارت گرافیک یا رم شما خراب شده باشد. با این حال، در بیشتر موارد مشکل از برق و منبع تغذیه است؛ بنابراین اولین توصیه این است که از سالم بودن مسیر برق و ورودی برق به لپ‌تاپ اطمینان حاصل کنید، در صورتی که مشکل حل نشد، سایر مراحل را پیگیری کنید. در این مقاله به ارائه پاسخ‌های مختلف برای این سؤال می‌پردازیم که چرا لپ‌تاپ روشن نمی‌شود.
۱- خراب بودن سیم برق
برای شروع، مطمئن شوید که لپ تاپ شما به برق وصل است. هرگونه پیچ خوردگی یا شکستگی در سیم می‌تواند منجر به ایجاد اتصال و قطعی برق لپ تاپ شود. به سیم برق و پریز آن به خوبی و با دقت نگاه کنید. چراغ روی آداپتور شارژر لپ تاپ معمولاً نشانگر خوبی برای بررسی سلامت ورودی جریان برق به داخل دستگاه است. آداپتور شارژر را به خوبی بررسی کنید که آیا بوی سوختگی می‌دهد؟ در صورتی که مشکلی در این قطعه مشاهده کردید، برای تعمیر و یا تعویض آن اقدام کنید. شاید مشکل در سیم برق باشد، در این حالت کار شما آسان‌تر بوده و به‌راحتی می‌توانید آن را نیز تعویض کنید.
 
۲- اتصال اشتباه باتری
در صورتی که باتری لپ تاپ شما سالم بوده و به درستی به لپ تاپ متصل شده باشد، حتی در صورتی که سیم برق و شارژر لپ‌تاپ آسیب دیده باشند نیز می‌توانید از دستگاه خود استفاده کنید. برای ادامه‌ی بررسی اینکه چرا لپ تاپ روشن نمی شود، اتصالات باتری را به خوبی بررسی کنید. شاید باتری بنا به هر دلیلی از جای خود خارج شده باشد. البته باتری لپ تاپ نیز بعد از چند سال استفاده ممکن است خراب شده و کاملاً از مدار خارج شود. در این شرایط، لپ تاپ تنها با جریان مستقیم برق کار خواهد کرد. در این حالت نیز باید لپ تاپ را به برق شهری متصل کرده و سپس روشن شدن آن را امتحان کنید.
 
۳- گرمای بیش از حد دستگاه
اگر پردازنده‌های لپ تاپ مجهز به محافظ حرارتی هستند و در صورتی که دمای آن از مقدار مشخصی تجاوز کند، به صورت خودکار دستگاه را خاموش کرده و اجازه روشن شدن را به آن نمی‌دهند. بنابراین پاسخ سؤال شما در مورد اینکه چرا لپ‌تاپ روشن نمی‌شود را باید در داغ شدن بیش از حد دستگاه خود جستجو کنید.
 
اگر لپ تاپ را روی تخت، بالش و یا سایر سطوح نرم قرار داده‌اید، مطمئن شوید که دریچه‌های هواکش دستگاه شما مسدود نشده باشند و هوای گرم داخل دستگاه به خوبی می‌تواند خارج شود. افزایش حرارت دستگاه همچنین ممکن است به خاطر معیوب شدن هواکش (فن) دستگاه شما باشد. بنابراین بازبینی و تعمیر آن را باید در دستور کار خود قرار دهید. این نکته را در خاطر داشته باشید که بعد از چند سال استفاده از لپ تاپ معمولاً پره‌های هواکش آن کثیف شده و کارایی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. چربی هوا، گرد و خاک، پرز و مو موجود در محیط می‌تواند وارد لپ‌تاپ شده و به پره‌های هواکش بچسبند و به مرور زمان باعث ضعیف شدن عملکرد آن شود. حل این مشکل دشوار نیز و یک تعمیرکار لپ تاپ به راحتی می‌تواند پره‌های هواکش دستگاه شما را بازبینی، تمیز و سرویس کند.
 
لپ تاپی که پس از خنک شدن دوباره روشن می‌شود، به احتمال زیاد مشکل گرم شدن بیش از حد دارد. اگر مشکل لپ تاپ شما همین است، بهتر است با دقت خیلی بیشتری از دستگاه خود استفاده کرده و در اسرع وقت آن را تعمیر کنید. چراکه گرمای بیش از حد می‌تواند به دستگاه شما آسیب برساند.
 
۴- مشکل نمایشگر لپ تاپ
برخی از افراد به دنبال پاسخی برای این مشکل می‌گردند که چرا لپ تاپ روشن نمی شود، در حالی که لپ تاپ آن‌ها سالم و روشن است! یکی از مشکلات متداول، خراب شدن نمایشگر لپ‌تاپ است که باعث می‌شود افراد تصور کنند لپ‌تاپ آن‌ها روشن نمی‌شود. برای بررسی این مشکل،‌ چند راهکار پیش‌روی شما خواهد بود. در ابتدا، به لامپ‌های لپ‌تاپ توجه کنید. در صورت روشن شدن لپ‌تاپ، لامپ‌های آن هم روشن خواهند شد. بررسی حرکت و فن‌ها و گرم شدن لپ‌تاپ هم می‌تواند نشان‌دهنده روشن بودن دستگاه باشد. ولی بهترین آزمون این است که لپ تاپ را به یک نمایشگر خارجی وصل کنید تا این مشکل را به خوبی بررسی کنید. اگر روی نمایشگر خارجی تصویر سالمی دریافت کردید، مشکل از نمایشگر لپ تاپ شما است.
 
۵- مشکل قطعات داخلی
اگر مشکل لپ‌تاپ با تعویض و یا بررسی مسیر برق و خنک شدن دستگاه حل نشد، احتمالاً یکی از قطعات داخلی لپ تاپ آسیب دیده است. خراب شدن پاور (ورودی برق)، مادربورد، کارت گرافیک و رم می‌تواند منجر به روشن نشدن لپ‌تاپ شود. در این حالت باید لپ تاپ را نزد یک تعمیرکار متخصص برده بررسی کند چرا لپ تاپ روشن نمی شود و مشکل را شناسایی کند.
 
۶- خراب بودن قطعات جدید
آیا جدیداً‌ قطعه جدیدی مثل رم یا هارد به لپ تاپ خود اضافه کرده بودید؟ اگر مشکل روشن شدن لپ تاپ شما بلافاصله پس از استفاده از این قطعات جدید ایجاد شده است، احتمالاً این قطعات مشکلی دارند. بنابراین آن‌ها را از مادربرد جدا کرده و عملکرد لپ‌تاپ را مجدداً بررسی کنید.
 
۷- معیوب شدن باتری CMOS
مشکلات پیرامون باتری CMOS یکی از پاسخ‌های احتمالی برای سؤال چرا لپ تاپ روشن نمی شود شما هستند! این باتری تنظیمات BIOS را روی مادربورد ذخیره می‌کند و ممکن است خراب شوند. خراب شدن این باتری بیشتر اوقات به دلیل خاموش نگه داشتن لپ تاپ برای مدت طولانی اتفاق می‌افتد و یا اینکه بدون باتری از لپ تاپ استفاده کنید. تعویض این باتری می‌تواند مشکل لپ تاپ شما را حل کند.
 
در بخش قبل به بررسی دلایلی پرداخته شد که لپ تاپ شما هیچ واکنشی به فشردن دکمه‌ی روشن/خاموش ندارد. ولی اگر بعد از فشردن دکمه‌، لپ تاپ روشن شده ولی به درستی کار نمی‌کند، بهتر است دلایل و شرایط زیر را نیز در نظر داشته و آن‌ها را بررسی کنید.
 
۸- به صدای لپ‌ تاپ توجه کنید
اگر قطعات متصل به مادربورد لپ تاپ دچار مشکل شده باشند، معمولاً این مشکل را از طریق صدای بوق اطلاع‌رسانی می‌کنند؛ بنابراین، اگر هنگام روشن شدن لپ تاپ صدای بوق عجیبی از داخل دستگاه می‌شنوید، مشکل از یکی از قطعات داخلی لپ تاپ است و باید به تعمیرکار مراجعه کنید. تعداد این بوق‌ها در واقع نوعی کد و پیام است تا بتوانید مشکل را شناسایی کنید. به وب‌سایت سازنده لپ تاپ مراجعه کنید و پیام پشت هرکدام از این بوق‌ها را متوجه شوید.
 
به عنوان مثال، بوق ممتد حاکی از مشکل در RAM دستگاه است. ۱ بوق طولانی و ۲ بوق کوتاه به معنای مشکل کارت گرافیک است. ۵ بوق کوتاه نیز می‌تواند به معنای مشکل CPU باشد. با این حال، این پیام‌ها بسته به شرکت سازنده Motherboard می‌تواند متفاوت باشد و باید مشخصات دستگاه خود را بررسی کنید.
 
۹- سی‌دی، دی‌وی‌دی و یواس‌بی را خارج کنید
بررسی کنید که آیا هیچ CD و DVD و یا USB به دستگاه متصل است یا خیر. وجود این حافظه‌های خارجی ممکن است در فرآیند بوت شدن لپ‌تاپ تداخل ایجاد کنند و باعث شوند لپ تاپ شما روشن نشود. البته مشکل‌های ناشی از وجود حافظه‌های جانبی عموماً منجر به بارگذاری نشدن سیستم‌عامل لپ تاپ شما خواهند شد.
 
۱۰- سلامت ویندوز را بررسی کنید
ممکن است فایل‌های سیستم عامل شما (ویندوز) آسیب دیده باشد و تصور کنید لپ تاپ شما روشن نمی‌شود. در این شرایط یا باید ویندوز را تعمیر کرده و یا اینکه آن را تعویض کنید. درهرحال، در این شرایط مشکل شما نرم‌افزاری بوده و حل کردن آن دشواری و پیچیدگی کمتری خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.