لبه تکنولوژی

August 17, 2022
15:55 چهارشنبه، 26ام مردادماه 1401
کد خبر: 138358

این دست مصنوعی بر اساس رفتار صاحبش به روز رسانی می شود

استفاده از دست و پای مصنوعی همواره یک چالش جدی برای افراد دارای نقص عضو بوده و به همین دلیل پژوهشگران موفق شدند نوعی دست مصنوعی بسازند که بر اساس شرایط صاحبش، به روز رسانی شده و تطبیق پیدا می کند.
جسیکا اسمیت، شناگر استرالیایی و قهرمان مسابقات شنای پاراالمپیک ۲۰۰۴ همواره با دست های مصنوعی خود دچار مشکل می شده است. وی به طور مادرزاد فاقد دست بوده به والدینش توصیه شد که برای کمک به او از دست مصنوعی  و پروتز استفاده کنند اما وی برای استفاده از این دست دچار مشکل بوده و یکبار در کودکی کتری آب را هنگام برداشتن به روی خود ریخته و ۱۵ درصد بدنش دچار سوختگی شد.
 
وی در این رابطه می گوید: من همیشه احساس می کردم دست مصنوعی واقعاً کمکی به من کرده و حتی بارها باعث آسیب دیدن من شد.
 
شرایط برای این ورزشکار پارا المپیکی زمانی تغییر کرد که یک شرکت مستقر در لیدز، شمال انگلستان،  به نام کووی (Covvi) از وی خواست تا محصول آن ها را امتحان کند. این دست‌های بیونیکی، تکانه ‌های الکتریکی ماهیچه‌ های بازو را به حرکتی تبدیل می ‌کنند که توسط موتورهای موجود در این دست، عمل کرده و  و کاربر را قادر می ‌سازد کارهای روزمره را به راحتی انجام داده و برای مثال لیوان را نگه داشته، دری را باز کند یا تخم ‌مرغ را بردارد.
سیمون پولارد، که پنج سال پیش شرکت کووی را تأسیس کرد، اعلام کرد که می ‌خواهد فناوری بلوتوث را به این دست مصنوعی اضافه کند تا به متخصصان شرکت اجازه دهد تا آن را از طریق یک برنامه ویژه، به ‌روزرسانی کنند.
 
مدیر اجرایی این پروژه نیز گفت: این واقعیت که ما می ‌توانیم برخی از چیزه ایی را که مشتری می‌ خواهد تغییر دهیم، یک اقدام مفید است که برای نخستین بار در جهان انجام می شود.
 
گفته می شود برخی از دست‌ های بیونیک موجود در بازار را می ‌توان با اپلیکیشن کنترل کرد، اما پولارد گفت که دست مصنوعی ساخته شده توسط آن ها  توانایی صحبت کردن داشته و فرمان پذیر است.
به این ترتیب دست مصنوعی فوق می تواند مطابق با خواسته های صاحبش به روز رسانی شده و به نوعی عمل کند که گویا یک عضد بدن وی بوده و کاملا بر اساس دستورات فرد دارای نقص عضو، عمل می کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.