لبه تکنولوژی

August 17, 2022
17:01 چهارشنبه، 26ام مردادماه 1401
کد خبر: 138366

با ربات غواص ناسا آشنا شوید

ناسا این بار بر خلاف عادت همیشگی خود به جای فضا، یک ربات برای زیر دریا به نام "آکوانات"(Aquanaut) تولید می‌کند.
به گزارش آی‌ای، ناسا که در سال ۲۰۱۱ ربات انسان‌نمای "ربونات"(Robonaut) را با شرکت "جنرال موبایل" طراحی کرد، این بار آستین‌های خود را برای توسعه یک ربات غواص بالا زده است. کارشناسان مرکز فضایی جانسون ناسا تصمیم گرفته‌اند یک غواص رباتیک طراحی کنند.
 
"نیک ردفورد" بنیان‌گذار، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت "ناتیکس ربوتیکس"(Nauticus Robotics) که در طول ۱۴ سال فعالیت خود، معاون مدیر پروژه و مهندس ارشد ربات انسان‌نمای "ربونات ۲"(Robonaut ۲) بوده است، می‌گوید: آنچه ناسا به ما آموخت این است که خودمختاری نرم‌افزاری قدرتمند را با مورفولوژی سخت‌افزاری توانمند کنار هم قرار دهیم و آن را در یک محیط راه دور به کار ببریم.
 
بیش از ۲۰ مهندس و دیگر کارمندان ناسا در یک تیم ۸۰ نفره که "ردفورد" تشکیل داده است، کار می‌کنند.
 
ردفورد می‌گوید: اگر یک ربات را در ایستگاه فضایی قرار دهید و آن را از زمین کنترل کنید، هیچ شبکه داده پرسرعتی وجود ندارد. ارتباط برقرار کردن با ایستگاه فضایی بیشتر شبیه استفاده از "دایل-آپ"(Dial-up) است. ارتباطات محدود است، زیرا اپراتور در فضا یا دریا دور از ربات است و این در حالی است که همانطور که ناسا گزارش داد، ربات باید محیط خود را درک و حس کند، از موانع عبور کند و آنها را دستکاری کند.
 
بر خلاف یک ربات در فضا، ربات‌های کاوشگر اعماق دریا را می‌توان با کابل به اپراتورها متصل کرد تا امکان انتقال داده با سرعت بالا و کنترل از نزدیک فراهم شود. اما "ردفورد" می‌گوید که این به قیمت بکارگیری پرسنل و بهره‌برداری از یک کشتی پشتیبانی بزرگ روی سطح آب است که حدود ۱۰۰ هزار دلار هزینه برمی‌دارد و ۷۰ تن گازهای گلخانه‌ای در هر روز منتشر می‌کند.
ویژگی‌های "آکوانات"
همانطور که در تصاویر مشاهده می‌شود، "آکوانات" به رنگ نارنجی روشن و کاملاً الکتریکی است. آکوانات می‌تواند بازوهایش را باز کند و دماغه‌اش را به سمت بالا بگیرد تا دوربین‌ها و حسگرهای دیگر خود را مستقر کند. دو بازوی آن به سمت بیرون حرکت می‌کنند و در انتهای آنها پنجه‌هایی وجود دارد که می‌توان آنها را با ابزارهای مختلف تجهیز کرد. این ربات که به صورت چند وجهی طراحی شده است، می‌تواند وظایف مختلفی را در زیر آب انجام دهد.
 
از دید ردفورد، تولید نفت و گاز فراساحلی یک هدف آشکار برای "آکوانات"است، زیرا به مقدار زیادی تجهیزات زیر آب نیاز دارد که نیاز به بازرسی و نگه‌داری دارد.
 
وی می‌گوید: اما آن صنعت اقیانوسی که سریع‌ترین رشد را دارد، انرژی باد است. استقرار حدود ۲۵ هزار توربین دریایی برای بهره‌برداری تا سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی شده‌ است و همه آنها نیاز به سرویس و بازرسی دارند.
 
مدیرعامل شرکت ناتیکس ربوتیکس همچنین اظهار داشت: با کاهش شدید جمعیت ماهی‌های وحشی و افزایش آبزی پروری مانند پرورش ماهی، میگو و سایر غذاهای دریایی که به سرعت در حال رشد است و همچنین وجود تورها و قفس‌ها در این مزارع پرورش در زیر آب، نیاز به تمیز کردن و بازرسی منظم وجود دارد.
 
شرکت ناتیکس ربوتیکس با همکاری ناسا تا اوایل سال ۲۰۲۲، دو "آکوانات" تولید کرده است که قصد دارد ۲۰ فروند دیگر را در ۳ سال آینده بسازد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.