اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

August 20, 2022
16:31 شنبه، 29ام مردادماه 1401
کد خبر: 138417

خودروهای خودران چقدر باید ایمن باشند؟

 
مردم ممکن است در برابر تصادفات خودروهای بدون راننده خویشتنداری کمتری از خود نشان بدهند
 
یکی از مشاورانِ گزارش جدیدی که به تأیید دولت بریتانیا رسیده، به بی‌بی‌سی گفته است که هیچ پاسخ آسانی برای اینکه ایمنی ماشین‌های خودران چقدر باید باشد، وجود ندارد.
 
در این گزارش، که مرکز اخلاق داده‌ها و نوآوری تهیه کرده است، هشدار داده شده است که ممکن است ماشین‌های خودران ایمن‌تر از خودروهای معمولی نباشند.
 
این گزارش می‌گوید که مردم ممکن است در برابر تصادفات خودروهای بدون راننده خویشتنداری کمتری از خود نشان بدهند – ولو این خودروها به طور متوسط ایمن‌تر باشند.
 
اما دولت بریتانیا برنامه‌های خود را برای ماشین‌های خودران آغاز کرده است.
 
در حال حاضر هیچ ماشین خودرانی در جاده‌های بریتانیا مجازبه حرکت نیست، اما دولت گفته است که اولین خودروهای این شکلی می‌توانند تا سال ۲۰۲۵ وارد جاده‌های بریتانیا شوند.
 
وزارت ترابری بریتانیا گفت برخی خودروها، اتوبوس‌ها و کامیون‌های با ویژگی‌های خودران حتی ممکن است در سال آینده در بزرگراه‌ها تردد کنند.
 
برنامه‌های دولت یک «شرط دشوار ایمنی» برای وسایل نقلیه دارد: آنها باید به اندازه یک راننده انسانی ماهر، ایمن باشند.
 
این وزارت‌خانه می‌گوید که این شرایط استانداردهایی را مشخص می‌‌کند که برای داشتن اجازه رانندگی خودران در جاده‌ها الزامی خواهند بود – و در صورت عدم رعایت آنها ممکن است تولیدکنندگان با تحریم‌ مواجه شوند.
 
اما مرکز اخلاق داده‌ها و نوآوری، یک نهاد متخصص که به دولت‌ها در مورد هوش مصنوعی مشاوره می‌دهد، می‌گوید این سوال که وسایل نقلیه خودران تا چه حد باید ایمن باشند، سوالی نیست که علم به تنهایی بتواند به آن پاسخ دهد.
 
این مرکز می‌گوید که مردم ممکن است در برابر تصادف‌هایی که مقصر آن‌ها«شرکت‌های فناوری بدون چهره یا مقررات ضعیف» تلقی می‌شوند خویشتن‌داری کمتری داشته باشند، ولو به‌طور متوسط، خودروهای بدون راننده از انسان‌ها ایمن‌تر باشند.
 
و اگر عموم مردم انتظار دارند که ماشین‌های خودران به اندازه قطار یا هواپیما ایمن باشند، آنها باید ۱۰۰ برابر بیشتر از میانگین خودروهای معمولی ایمن باشند.
 
پروفسور جک استیلگو از دانشگاه کالج لندن که به مرکز اخلاق داده‌ها و نوآوری مشاوره داده است، گفت: «آنچه می‌خواستیم انجام دهیم این بود که بگوییم پاسخ آسانی برای این سؤال وجود ندارد.» او پیشنهاد کرد که تعیین میزان ایمن بودن آنها یک تصمیم دموکراتیک است.
 
مرکز اخلاق داده‌ها و نوآوری می‌گوید که در نظر گرفتن نحوه توزیع ریسک بین گروه‌های مختلف نیز مهم است. حتی اگر بهبودهایی در ایمنی کلی وجود داشته باشد، «برخی از گروه‌ها ممکن است پیشرفت‌های ایمنی قابل توجهی را مشاهده کنند در حالی که برخی دیگر شاهد هیچ پیشرفتی نباشند یا حتی با خطرات جدیدی روبرو شوند.»
 
تبعیض برای رانندگان
این گزارش توصیه می‌کند که با گسترش این فناوری، سایر خطرات نیز به بررسی دقیق نیاز دارند.
 
یکی پتانسیل سوگیری در الگوریتم‌های کنترل خودروها است.
 
این گزارش هشدار می‌دهد که ممکن برخی از گروه‌ها، مانند استفاده کنندگان از صندلی چرخ‌دار، ممکن است در داده‌های مورد استفاده برای آموزش الگوریتم‌های نرم‌افزاری که خودروها را کنترل می‌کنند، لحاظ نشده باشند – که بالقوه باعث سوگیری می‌شود.
 
این گزارش همچنین می‌گوید که ماشین‌های خودران باید به وضوح قابل شناسایی باشند و «مردم حق دارند بدانند با چه عواملی در این جاده رانندگی می‌کنند.»
 
یک نظرسنجی توسط مرکز اخلاق داده‌ها و نوآوری نشان داد که۸۶ درصد از مردم با این موضوع موافق بودند.
 
پروفسور استیلگو گفت سؤالات اخلاقی مهمی نیز در مورد نحوه انجام آزمایش وسایل نقلیه خودران در جاده‌های عمومی وجود دارد، زیرا سایر کاربران جاده چه بخواهند و چه نخواهند در عمل ممکن است در این آزمایشات شرکت کنند.
 
او گفت: «یک چیز بسیار مهم در مورد اصل اخلاقی رضایت آگاهانه وجود دارد.»
 
این فناوری ممکن است منجر به فشار برای تغییر جاده‌ها و قوانین جاده‌ای شود تا مناسب ماشین‌های خودران باشد.
 
پروفسور استیلگو گفت که این موارد باید به طور شفاف مورد بحث و بررسی قرار گیرند.
 
او گفت: «خطر ماجرا نوعی خوابگردی در دنیایی است که در آن این تغییرات رخ می‌دهند تا متناسب با این نوع خاص از حمل و نقل باشند – و مزایای حاصل ازآن به طور گسترده پخش نمی‌شود.»
 
نقشه راه خودران
دولت بریتانیا مشغول انتشار یک سند سیاست‌گذاری است که قوانین برنامه‌ریزی شده را برای معرفی وسایل نقلیه خودران در جاده‌های بریتانیا تنظیم می‌کند.
 
دولت گفته است که قوانین جدید هنگامی که زمان پارلمان اجازه دهد، ارائه خواهد شد.
 
انتظار می رود این قانون بیان کند که سازندگان، مسئول اقدامات خودرو در هنگام رانندگی خودران هستند – چیزی که در اوایل سال جاری توصیه شد.
 
در ماه آوریل، به‌روزرسانی‌های پیشنهادی برای قوانین بزرگراه اعلام شد که به رانندگان این امکان را می‌دهد تا در حالی که وسیله نقلیه در حالت خودران است، روی صفحه نمایش خودرو، مشغول تماشای سرگرمی‌های‌شان باشند.
 
در ابتدا ممکن است این امکان در زمان رانندگی با سرعت پایین در بزرگراه – مثلا هنگام ترافیک سنگین – میسر باشد.
 
دولت بریتانیا تأکید کرده وسایل نقلیه‌ای که می‌توانند خودشان در بزرگراه‌ها رانندگی کنند، می‌توانند ظرف سال آینده برای خرید در دسترس باشند.
 
دولت همچنین هدف خود را برای گسترش گسترده‌تر فناوری‌های خودران تا سال ۲۰۲۵ و تخصیص ۱۰۰ میلیون پوند بودجه برای صنعت و تحقیقات تکرار کرده است.
 
تاچام ریسرچ، مرکز تحقیقات خودرو بیمه‌کنندگان وسایل نقلیه موتوری، از بلندپروازی دولت استقبال کرد، اما هشدار داد که «وضوح کامل در مورد مسئولیت‌های قانونی راننده» لازم است، و همچنین شفافیت در مورد نحوه بازاریابی این فناوری، «نحوه توصیف سیستم‌ها و اینکه خود سیستم خودران چگونه با راننده ارتباط برقرار می‌کند، توسط فروشنده هنگام تحویل سوییچ ضروری است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.