فناوری اطلاعات

August 21, 2022
19:08 یکشنبه، 30ام مردادماه 1401
کد خبر: 138457

رئیس مرکز ملی فضای مجازی: در آینده نزدیک شاهد انفجار مشاغل در فضای مجازی هستیم

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: در آینده نزدیک با انفجار مشاغل در فضای مجازی روبرو هستیم و با اجرای پروژه‌هایی مثل اینترنت اشیاء و با سرمایه‌گذاری‌هایی که در کشورهای بزرگ مثل سرمایه‌گذاری هزار میلیارد دلاری آمریکا برای صنعت نیمه هادی در حال انجام است، به زودی شاهد انفجار سخت‌افزاری در فضای مجازی نیز خواهیم بود.
سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با حضور در شورای اداری و شورای فضای مجازی استان مازندران اظهار کرد: فضای مجازی ابعاد متعددی دارد و به عنوان پیشران سایر بخش‌های کشور، توسعه آن از ضررویات زندگی امروز در جهان محسوب می‌شود.
 
وی با اشاره به این که باید از فرصت‌های فضای مجازی استفاده کرده و از تهدیدها و آسیب‌های آن جلوگیری کرد، ادامه داد: فضای مجازی برای مردم فرصت‌ساز بوده و فعالیت‌های بسیاری توسط مردم در این فضا شکل گرفته است، بنابراین دولت وظیفه دارد به مردم در این فضا کمک کند و اگر این فرصت برای مردم فراهم نشود، سکوهای خارجی با ارزش‌ها، هنجارها و قوانین خود مردم ایران را در خدمت خواهند گرفت.
 
فیروزآبادی با بیان این که شعار تضعیف دولت‌ها در فضای مجازی صحیح نیست، تاکید کرد: دولت در حقیقت خادم مردم است و فضای مجازی هم یک فضای اجتماعی است، بنابراین همه کاربران در این فضا می‌توانند تبدیل به فعال اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و صنفی شوند. از طرفی با توجه به ظهور پدیده‌هایی همچون توسعه رسانه‌های اجتماعی و تشکل های مردم نهاد در این فضا، باید نوع نگرش ما در دولت مطابق با مقتضیات این فضا اصلاح شود.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه تشریح کرد: صاحبان سکوها، می‌توانند میلیون‌ها نفر را ساماندهی کنند و سبک زندگی کاربران خود را شکل دهند، به همین دلیل ما توصیه داریم تا آنجایی که ممکن است سکوها و برنامه‌ها در داخل کشور طراحی شود تا توان ملی ما در اختیار سکوهای خارجی قرار نگیرد و نیازهای بانکی، آموزشی،رسانه ای، فرهنگی، اجتماعی و حتی بیمه ای شهروندان بر روی سکوهای خارجی تامین نشود.
 
 وی با تاکید بر دولت به مثابه پلت فرم تصریح کرد: دولت باید شرایطی فراهم کند تا هر فردی که می‌خواهد فعالیتی در فضای مجازی داشته باشد، بتواند از سکوهای داخلی استفاده کند و این اقدام منشاء اشتغال بسیار در کشور و رونق اقتصادی خواهد بود.
 
فیروز آبادی گفت: متاسفانه نه تنها در برخی مواقع شاهد تسهیل فعالیت مردم در این فضا از سوی دولت ها نبودیم بلکه با نوعی انفعال روبرو هستیم و متولی مشخصی در بسیاری از حوزه هایی که در فضای واقعی قوانین و چارچوب های مشخص دارند نداریم.
 
نبود بخش خصوصی توانمند در حوزه فضای مجازی
دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد: در بسیاری از کشورها بخش خصوصی به دنبال بهره‌مندی از فرصت‌هاست اما در ایران بخش خصوصی توانمند در این حوزه نداریم که این مهم باعث شده که در زمینه شکل گیری سکوها ضعف داشته باشیم و بعضا با عدم وجود قانون و مقرره صحیح در این فضا روبرو باشیم که باید هرچه سریعتر در مسیر اصلاح آن و استفاده از پتانسیل های موجود در کشور گام برداشته شود.
 
وی با اشاره به این که فضای مجازی توسعه دهنده اقتصاد جهانی است، افزود: در حال حاضر ۲۴۰۰ هزار نفر در یک شبکه خارجی در داخل فعالیت دارند که اگر این فعالان در سکوی داخلی هدایت و حمایت شوند، بازار اقتصادی رونق خواهد یافت. این در حالی است که در شبکه‌های خارجی نظام پرداخت و احراز هویت وجود ندارد که درصورت فعال‌سازی سکوهای داخلی و ایجاد این نظام ها بر روی آنها ما شاهد افزایش بیشتر رونق اقتصاد کشور خواهیم بود.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: در آینده نزدیک با انفجار مشاغل در فضای مجازی روبروه ستیم و با اجرای پروژه هایی مثل اینترنت اشیا و با سرمایه گذاری هایی که در کشورهای بزرگ همچون سرمایه گذاری هزار میلیارد دلاری در آمریکا برای صنعت نیمه هادی در حال انجام است، به زودی شاهد انفجار سخت افزاری در فضای مجازی نیز خواهیم بود که این ها برای بکارگیری در زندگی بشری نیاز به نرم‌افزارهای کاربردی دارند که در هر کشور باید توسط مردم آن کشور بومی سازی شود و اگر در ساختار دولتی این اصلاحات انجام نشود، فقط مصرف کننده بوده و پیرو سبک زندگی غربی خواهیم شد.
 
وی با اشاره به این که ضمن توجه به آسیب‌های این فضا همچون اخبار جعلی و ایمن سازی آن باید فرصت‌های آن مورد توجه باشد، اظهار کرد: از جمله خصوصیات این فضا که در ایران فرصت ساز خواهد بود، نرم افزار، جوان پسندی و دانش بنیان بودن آن است که ما در عصر تاریخی در ایران قرار داریم که سرشار از جوانان تحصیل کرده و خلاق است که دولت باید به جای ایجاد موانع بر سر راه آنها با تمام ارکان خود به فکر ایجاد فعالیت های سالم برای آنها باشد چراکه در غیر این صورت نظام سیلویی دولت به پایان راه خود نزدیک شده و وارد نظام شبکه ای می شود.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: ایجاد اشتغال در این حوزه سرمایه گذاری بسیاری پایینی نیاز دارد و این به دلیل شرایط فعلی کشور که رشد دارایی و سرمایه در آن پایین است، بسیار حائز اهمیت است، چرا که علاوه بر این، بازگشت سرمایه در آن نیز بسیار سریع بوده و زیر یک سال اتفاق خواهد افتاد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: دولت الکترونیکی، فقط مجازی کردن خدمات نیست و پس از آمادگی الکترونیکی نیاز به همه گیری آن است که ما در آمادگی الکترونیکی متوقف شده ایم؛ در حالی که مردم با استفاده از فضای مجازی همه گیری آن را از طریق سیستم‌های هوشمند در دسترس خود ایجاد کردند، بنابراین دولت باید متناسب با این تحولی که در جامعه اتفاق افتاده، بستر لازم برای فعال‌سازی مردم در این فضا به غیر از حوزه‌های سرگرمی و خبری را ایجاد کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.