تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 22, 2022
17:48 دوشنبه، 31ام مردادماه 1401
کد خبر: 138479

دیوان عدالت اداری به نفع اینماد رای داد

دیوان عدالت اداری بعد از بررسی مجدد در مورد شکایت مغایر بودن ارائه اینماد با قانون نظام صنفی، این شکایت‌ها را رد و به نفع اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) رای داده است.
شهریور ۱۴۰۰ پرداخت‌یارهای شناخته شده‌ای مانند زرین‌پال، پی‌پینگ، زیبال، وندار، جبیت و باهمتا در شکایت‌هایی جداگانه از بانک مرکزی به دیوان عدالت اداری خواستار ابطال دستورالعمل الزام پذیرندگان پرداخت‌یارها به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی شدند.
 
شش ماه بعد از ثبت این شکایت، اسفند ۱۴۰۰  هیات تخصصی دیوان عدالت اداری این شکایت را رد و اجرای آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی مصوب سال ۹۸ را الزامی عنوان کرده بود.
 
در آن زمان هیات تخصصی دیوان رأی به قانونی بودن الزام اینماد برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی طبق ماده ۱۰۳ آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی و ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان داد.
 
با این حال این پایان شکایت نسبت به اینماد نبود و در گام بعدی یکی از مدیران اتاق اصناف نسبت به الزام دریافت اینماد به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و آن را مخالف قانون نظام صنفی دانست.
 
در نهایت پس از بررسی‌های مجدد، دیوان عدالت اداری این شکایت را رد و به نفع اینماد رای داده است. براساس اطلاعیه‌ای که سازمان توسعه تجارت الکترونیکی امروز (۳۰ مرداد) منتشر کرده، دیوان عدالت اداری در رأی خود ضمن رد ادعای مطرح‌شده مبنی بر مغایرت مجوز اینماد با مفاد قانون نظام صنفی، با اشاره به اینکه طبق ماده 80 قانون تجارت الکترونیکی «وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است به منظور حمایت از فعالیت‌های تجارت الکترونیکی، با تجمیع واحدهای ذیربط، مرکزی را در این وزارتخانه ایجاد نماید …»، صدور مجوز فعالیت صنفی افراد موضوع ماده 87 قانون نظام صنفی کشور را متفاوت با صدور نماد اعتماد الکترونیکی موضوع ماده 80 قانون تجارت الکترونیکی دانسته و دستورالعمل اعطای نماد اعتماد الکترونیکی و نظارت بر فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی را فاقد مغایرت با مفاد آیین‌نامه اجرایی موضوع تبصره ماده 87 قانون نظام صنفی اعلام کرده است. همچنین تعرفه اینماد که براساس ماده واحده قانون تعیین تعرفه‌های خدمات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مصوب شده را نیز قانونی و غیرقابل ابطال دانسته است.
 
مبنای قانونی مجوز نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) به عنوان پیش‌نیاز دریافت درگاه پرداخت اینترنتی از ۱۲ سال قبل با مصوبه هیئت وزیران، سپس مصوبه شورای امنیت کشور و نهایتاً آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی و قانون پایانه‌های فروشگاهی اجرایی شد . 
 
در گام بعدی نیز الزام اینماد برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی از سال ۱۳۹۸ برای شرکت‌های خدمات پرداختPSP) ) به طور کامل اجرایی و در مورد شرکت‌های پرداخت‌یار نیز با دو سال تأخیر، در آذرماه سال ۱۴۰۰ فقط برای درگاه‌های پرداخت جدید عملیاتی شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.