فناوری اطلاعات

August 23, 2022
11:40 سه شنبه، 1ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138492

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی جدید امسال وارد فاز تولید می‌شوند

به گفته‌‌ی «مینگ چی کو»، تحلیلگر معروف محصولات اپل، نسل بعدی مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۲ وارد فاز تولید انبوه خواهند شد.
آقای کو با انتشار توییتی گفت که با توجه به برنامه‌ریزی شرکت تایوانی TSMC مبنی بر اینکه تولید محصولات مجهز به تراشه‌های با لیتوگرافی ۳ نانومتری تا سال ۲۰۲۳ آغاز نخواهد شد، مدل‌های جدید مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی ممکن است همچنان مجهز به تراشه‌های با لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC باشند. به نظر می‌رسد که اطلاعات منتشر شده از این تحلیلگر با گزارشی از وب‌سایت تایوانی «Commercial Times» که ادعا می‌کرد تراشه‌ی M2 پرو اولین تراشه‌ی ۳ نانومتری اپل خواهد بود، مغایرت دارد.
 
در حالی که شرایط فعلی کمی گیج‌کننده به نظر می‌رسد، اما طبق گزارش‌ها مشخص شد که TSMC قصد دارد در آینده‌ی نزدیک تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری را برای اپل آغاز کند، بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم که این تراشه‌ها ابتدا در کدام مک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به گفته‌ی مارک گورمن از بلومبرگ، اپل محصولاتی نظیر مک‌بوک پرو، مک مینی و مک پرو مبتنی بر M2 را در دست توسعه دارد.
 
تا به امروز شایعات و گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد مک‌بوک پرو مطرح شده است. طبق ادعای آقای گورمن، انتظار می‌رود مدل‌های جدید ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی مجهز به تراشه‌های جدید M2 پرو و M2 مکس باشند که از همان رویه‌ی تراشه‌های M1 پرو و M1 مکس سال گذشته‌ی اپل پیروی می‌کنند. گورمن همچنین به نکته‌ی مهمی در مورد انتظارات از تراشه‌های M2 پرو و M2 مکس اشاره کرده و معتقد است که در این تراشه‌ها، همانند تراشه‌ی M2، بیشتر تمرکز اپل روی بخش گرافیکی معطوف خواهد بود.
 
این طور که از شواهد متعدد به نظر می‌رسد مک‌‌بوک M2 پرو و M2 مکس بر روی بخش گرافیکی تمرکز خواهند کرد و این خبر می‌تواند برای کاربران حرفه‌ای که نیاز به انجام کارهای سنگین نظیر ویرایش ویدیو، کدنویسی و موارد دیگر دارند، بسیار خوب باشد. موضوع دیگری که در خبرها به آن اشاره کرده، زمان رونمایی از این محصولات است. بر همین اساس گفته می‌شود که مک‌بوک پرو M2 پرو و M2 مکس احتمالاً بین پاییز ۲۰۲۲ و بهار ۲۰۲۳ معرفی خواهد شد.
 
تحلیلگر بلومبرگ بر این باور است که با توجه به روند ادامه‌دار چالش‌های زنجیره‌ی تامین اپل، پیش‌بینی اینکه دقیقاً چه زمانی این محصولات به دست کاربران می‌رسند، بسیار سخت است. همچنین ظاهراً اپل به دنبال افزایش ظرفیت زنجیره‌ی تأمین خود برای پنل‌های mini-LED است که می‌تواند نشانه‌هایی از محصولات مجهز به این پنل‌ها در آینده باشد.
 
جدا از این موضوع، شایعاتی شنیده می‌شود که غول فناوری آمریکایی روی مک‌بوک ایر مبتنی بر نمایشگر ۱۵ اینچی کار می‌کند و ممکن است در سال ۲۰۲۳ راهی بازار شود. اما این نخستین باری نیست که شایعه‌ای در مورد مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی مطرح می‌شود و به عنوان نمونه سال گذشته خبرگزاری بلومبرگ هم چنین شایعه‌ای را منتشر کرد. البته در آن موقع، خبرگزاری بلومبرگ نوشته بود که اپل در ابتدا تصمیم داشته چنین مدلی را تولید کند، اما در نهایت مدیران این شرکت از انجام این پروژه منصرف شدند و آن را کنار گذاشتند. باید دید در روزهای آتی چه اخبار دیگری در مورد سایر محصولات اپل منتشر می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.