اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

August 23, 2022
19:49 سه شنبه، 1ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138502

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرد: ​لزوم راه اندازی نهضت فیبر نوری در کشور/ تعمیر کابل دریایی فیبرنوری در ایران برای نخستین بار

معاون وزیرارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه لازمه افزایش کیفیت و سرعت اینترنت، توسعه فیبر نوری است، بر راه اندازی نهضت فیبر نوری در کشور، تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، «امیر محمدزاده لاجوردی» صبح امروز در آستانه هفته دولت با حضور در برنامه تلویزیونی (سلام صبح بخیراز شبکه سوم سیما) درباره وضعیت ارتباطات زیرساختی کشور گفت: از زمانی که کاربرسعی می‌کند به اینترنت متصل شود تا زمانی که پاسخ را دریافت کند، مسیری طی خواهد شد. در هرکجای این مسیر، اگر اختلالی پیش بیاید، روی ارتباطات به صورت کلی، اثرمی‌گذارد.
 
لاجوردی اظهارکرد: هرچقدر بتوانیم درخواست کاربران را محلی سازی کنیم، تجربه کاربری بهتری خواهیم داشت، به همین دلیل محلی سازی درخواست های اینترنتی و کاهش زمان پاسخ کاربران در دستور کارشرکت ارتباطات زیرساخت، در دولت سیزدهم است.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به جایگزینی فیبر نوری برای تسهیل سرعت ارتباطات اشاره کرد و گفت: اکنون در مناطق پرجمعیت اگر دکل‌های مخابراتی کم باشد، کاربر احساس کندی سرعت می کند. همچنین ارتباط کاربر، مبتنی بر سیم‌های مسی است که سرعت محدودی دارد، به همین دولت سیزدهم تاکید دارد، لازم است نهضت فیبر نوری راه اندازی شود که بدین منظور، نیازمند مشارکت بخش های مختلف دولتی و خصوصی چون شهرداری ها، توانیر و …  هستیم.
 
لاجوردی با بیان اینکه در ده ساله گذشته بهسازی در شبکه های مخابراتی غیر دولتی، مغفول واقع شده، افزود: مدتهاست لایه تجمیع که دراختیار شبکه مخابرات است؛ نوسازی نداشته و از سرعت پیشرفت شبکه، عقب مانده است. به همین دلیل دولت سیزدهم تصمیم دارد اپراتورهای ثابت و سیار را درگیر مقوله فیبرکشی تا درب منازل کند تا کار با سرعت بیشتری پیش رود.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت تصریح کرد: از سال گذشته تا کنون به ۲ میلیون دسترسی به فیبرنوری رسیده ایم و تا پایان دولت سیزدهم آن را به ۲۰میلیون دسترسی می‌رسانیم.
 
وی با بیان اینکه اکنون سرعت اینترنت ثابت در کشور، ۱۰مگابیت برثانیه است افزود: ما می توانیم با برخورداری از فیبرنوری سرعت‌ را تا ۱۰۰ مگابیت و حتی یک گیگابیت برثانیه افزایش دهیم و کیفیت سرعت اینترنت را، تضمین کنیم.
 
معاون وزیر ارتباطات درباره تجربه و احساس کاربران در خصوص کندی اینترنت گفت: ابتدا لازم است بدانیم نیاز مردم متناسب با چه کاربردی است.
 
لاجوردی با تاکید بر راه اندازی اولین قطب مرکز داده در کشور ادامه داد: برای رفع کندی سرعت اینترنت، در شهرهای تهران، مشهد، شیراز و تبریز، قطب مراکز داده را راه‌اندازی خواهیم کرد.
 
وی با اشاره به اینکه در لایه شبکه مادر مخابراتی کشور که متولی آن شرکت ارتباطات زیرساخت است، همه ارتباطات مبتنی بر فیبر است، افزود: اکنون میزان ازدحام و اشباع شبکه ارتباطی (در ساعت های پیک مثل 3 بعداز ظهر و 11 شب) حدود صفر است و ۳۰ درصد بیش از نیاز کاربران پهنای باند ایجاد کرده‌ایم. به همین دلیل، زمانی که بخشی از ارتباطات ما به دلایل مختلف قطع  می شود، در دسترسی به اینترنت اختلال نخواهیم داشت. به عنوان مثال: اکنون در خلیج فارس بخشی از ارتباطات قطع شده؛ اما کاربران احساس نمی‌کنند، چرا که ۳۰ درصد مازاد نیاز کاربران، پهنای‌باند داریم و آن را به ۵۰ درصد خواهیم رساند.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: کابل دریایی فیبرنوری درخلیج فارس و کابل پشتیبان از سال‌های گذشته قطع بوده، اما اکنون با تکیه بر جوان ها ی متخصص و توانمندی داخلی، در حال اتصال مجدد است.
 
 لاجوردی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره کمیت استفاده از تجهیزات بومی در شبکه زیرساختی کشور گفت: اکنون درصد اندکی از تجهیزات شبکه ارتباطی کشوراز محصولات بومی است که افزایش پیدا می کند.ابتدای دولت سیزدهم ظرفیت انتقال اشباع شده بود و یکی از گزینه‌ها این بود که مانند گذشته از شرکت تولیدکننده خارجی استفاده کنیم، اما معتقد بودیم که توانمندی داخلی وجود دارد. به همین دلیل با یک شرکت دانش بنیان داخلی قرارداد بسته ایم و کاری که برای اجرایی شدن آن به ۵ سال زمان نیاز بود را طی یک سال به سرانجام رساندیم تا بتوانیم ظرفیت شبکه انتقال را افزایش دهیم.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: در سفری که وزیر ارتباطات به کشور روسیه داشتند قرارشد ما به عنوان یک شرکت تولید کننده، تجهیزاتمان را به کشور روسیه بفروشیم؛ به بیان دیگر، استفاده از توانمندیهای داخلی ما، برای افزایش شبکه انتقال کشور روسیه مطرح شد.
 
وی در پایان این گفتگوی تلویزیونی، درباره امکانات ارتباطی درایام اربعین گفت: همواره در سال ها ی گذشته در این زمینه چالش هایی داشته ایم؛ اما به مردم قول می دهیم، امسال کیفیت متفاوتی را به نسبت سال های قبل ( در 5 مرز) احساس کنند. همچنین امسال با تلاش و پیگیری های مداوم و دعای خیر مردم، در مسیر ارتباطی نجف به کربلا، اتفاقات جدیدی رخ خواهد داد.
 
گفتنی است، ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال از سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰ از ۱۰ هزار و ۴۱ گیگابیت برثانیه به ۳۶ هزار و ۳۱۳ گیگابیت بر ثانیه رسیده است. در کنار آن ظرفیت اینترنت پهنای باند بین‌الملل که از سال ۹۶  تا پایان سال ۱۴۰۰ از یک هزار و ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه به ۷هزار  ۱۱۹ گیگابیت برثانیه رسیده که حکایت از افزایش ۴.۷ برابری دارد.
 
همچنین ظرفیت پهنای باند داده‌های داخلی از سال ۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۰ از ۶ هزار و ۹۸۶ گیگابیت بر ثانیه به ۳۲ هزار گیگابیت برثانیه رسیده است. علاوه بر آن، ترانزیت بین‌الملل از سال ۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۰ از هزار و ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه به ۴ هزار و ۹۹۴ گیگابیت بر ثانیه رسیده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.