لبه تکنولوژی

August 26, 2022
16:52 جمعه، 4ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138553

نامرئی کردن اشیا ممکن شد

یک فناوری جدید پرینت سه بعدی برای ساخت دستگاه های ساطع کننده نور انعطاف پذیر و قابل کشش که می توانند با روبات های نرم ادغام شوند، به پژوهشگران امکان داد اشیا را نامرئی کنند.
تیمی از محققان در مطالعات جدید خود موفق به تولید فناوری نامرئی کننده اشیا شده و با کمک این تحقیق یک نوع روبات طراحی شد که می تواند رنگ را مطابق پس زمینه خود تغییر دهد. این موضوع ممکن است به توسعه نسل بعدی نمایشگرهای هوشمند، لوازم الکترونیکی پوشیدنی و استتار مصنوعی کمک کند.
 
روش‌های مرسوم برای ساخت وسایل الکترونیکی انعطاف ‌پذیر شامل مجموعه ‌ای از مراحل و ابزارهای گران ‌قیمت است که کاربرد آنها را در نمونه‌ سازی سریع و سفارشی ‌سازی محدود می ‌کند. بنابراین یک استراتژی ساخت آسان و همه کاره برای حمایت از تقاضای فزاینده برای دستگاه های الکترولومینسانس انعطاف پذیر در کاربردهای تکنولوژیکی و نوری مورد نیاز است.
 
بنا به دلایل فوق، جی لیو و همکارانش رویکردی برای ساخت دستگاه های الکترولومینسانس انعطاف پذیر از طریق چاپ سه بعدی چند ماده ای ارائه می دهند.
 
آن ها طی مطالعات جدید خود، جوهرهای رسانای یونی، الکترولومینسانس و عایق مناسب برای چاپ سه بعدی را فرموله کردند که توانستند از آنها برای ایجاد دستگاه های الکترولومینسانس انعطاف پذیر و قابل کشش آسان و بر اساس تقاضا استفاده کنند.
 
با این رویکرد، نویسندگان یک مچ بند انعطاف ‌پذیر را تولید کردند که نوری آبی ساطع می ‌کند و همچنین دستگاه‌ ها را با یک روبات نرم ادغام کردند که می‌تواند رنگ سطوح مختلف خود را بدون تأخیر تغییر دهد تا با پس‌زمینه‌ اش مطابقت داشته باشد. در واقع این فناوری کاملا شبیه به آفتاب ‌پرست بوده و قابلیت استتار بسیار قوی دارد. 
 
یافته های این تیم مطالعاتی نشان می ‌دهند که دستگاه‌ های مبتنی بر فناوری الکترولومینسانس پایدار حتی در حالت‌های مختلف تغییر شکل مکانیکی مانند خمش، پیچش و کشش، قابل استفاده بوده و کارایی بالایی را  نشان می ‌دهند.
 
لیو و همکارانش پیشنهاد می‌کنند که رویکرد آن‌ها مزایای سفارشی‌ سازی در ساخت دستگاه‌ های الکترولومینسانس را ارائه می ‌دهد که ممکن است امکان توسعه دستگاه‌های سفارشی برای الکترونیک انعطاف ‌پذیر و سیستم‌های استتار را فراهم کند.
شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Communications منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.