تحلیل بازار

تلفن همراه

August 26, 2022
16:55 جمعه، 4ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138555

بازار گوشی‌های پریمیوم چین همچنان تحت سلطه اپل است

تحلیلگران می‌گویند گوشی‌های پریمیوم توانسته‌اند به تدریج سهم خود را در آمار فروش بازار موبایل چین بیشتر کنند. در این بخش از بازار ویوو رشدی انفجاری تجربه کرده، اما همچنان خودش را پایین‌تر از اپل می‌بیند.
 
براساس بررسی‌های مؤسسه‌ی تحقیقاتی Counterpoint Research، سهم گوشی‌های هوشمند پریمیوم چین (خانواده‌ی بزرگی که سه زیرمجموعه را شامل می‌شود و دربرگیرنده‌ی محصولاتی با قیمت عمده‌فروشی ۴۰۰ دلار و بالاتر است) در آمار کلی فروش گوشی‌های هوشمند این کشور در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی دو درصد نسبت‌به سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ افزایش یافته و به ۳۳ درصد رسیده است.
 
فروش کلی محصولات دسته‌ی پریمیوم (که شامل دستگاه‌های پریمیوم مقرون‌به‌صرفه، دستگاه‌های پریمیوم و دستگاه‌های فوق پریمیوم می‌شود) درمقایسه‌با کل بازار تنها ۱۰ درصد کاهش یافت، این در حالی است که تعداد کل گوشی‌های به‌فروش‌رسیده ۱۴ درصد افت کرد.
 
در فصل دوم سال جاری میلادی فروش گوشی‌‌های پریمیوم (قیمت ۶۰۰ تا ۷۹۹ دلار) و فوق پریمیوم (۱٬۰۰۰ دلار و قیمت‌های بیشتر) در بازار چین بیشتر شد.
یکی از تحلیلگران مؤسسه‌ی Counterpoint می‌گوید بازار موبایل چین پس از بازیابی وضعیت در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ توانست در فصل اول سال ۲۰۲۱ به‌طور موقت آمار رکوردشکن ثبت کند؛ اما در ادامه ابعاد بازار کاهش یافت و در فصل دوم ۲۰۲۲ به بدترین عملکرد خود در دهه‌ی اخیر رسید. این تحلیلگر می‌گوید تعطیلی در شهرهای مهم چین روی فروش گوشی‌های پریمیوم اثر منفی گذاشت، چون مشتریان این گوشی‌ها اکثراً در شهرهای مهم حضور دارند.
 
به گفته‌ی تحلیلگر Counterpoint اپل توانسته است در دسته‌ی محصولات فوق پریمیوم (قیمت ۱٬۰۰۰ دلار و بالاتر) عملکرد خوبی از خود نشان دهد و فروش محصولاتش را با رشد سالانه‌ی ۱۴۷ درصدی مواجه کند. فروش محصولات فوق پریمیوم سامسونگ نیز ۱۳۳ درصد رشد کرد.
 
تحلیلگران اعتقاد دارند یکی از عواملی که به رشد فروش گوشی‌های گران‌قیمت اپل و سامسونگ در چین منتهی شده، مشکلاتی است که هواوی با آن‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. در بازه‌ی زمانی موردبحث ویوو توانست ازطریق گوشی‌های سری X80 عملکردی مثال‌زدنی از خود نشان دهد. رشد سالانه‌ی دستگاه‌های پریمیوم ویوو ۵۰۴ درصد گزارش شده است.
۶ گوشی‌ساز برتر توانستند ۹۵ درصد از بازار محصولات پریمیوم چین را در فصل دوم ۲۰۲۲ از آن خود کنند. تعداد گوشی‌های فروخته‌شده توسط ویوو در فصل دوم ۲۰۲۲ نسبت‌به فصل دوم ۲۰۲۱ با رشد ۹۱ درصدی مواجه شد و این شرکت توانست برای اولین بار با عبور از هواوی به دومین برند برتر تولیدکننده‌ی گوشی‌های پریمیوم چین تبدیل شود. اپل و هواوی سال‌ها رتبه‌های اول و دوم بازار گوشی‌های پریمیوم چین را دراختیار داشتند.
 
در فصل دوم ۲۰۲۲ ویوو در بازار محصولات ۴۰۰ دلاری و گران‌تر با رقابتی جدی از سوی آنر مواجه شد. در این بازه‌ی زمانی تعداد گوشی‌های فروخته‌شده و سهم بازار آنر به‌ترتیب ۴۳ درصد و ۵۰ درصد رشد کرد.
 
دو برند ویوو و آنر توانسته‌اند بخش مهمی از سهم بازار هواوی و اوپو را دراختیار بگیرند. تحلیلگر Counterpoint می‌گوید تعطیلی در چین اثر منفی شدیدی روی اوپو گذاشت و این شرکت برای فروش محصولاتش ازطریق خرده‌فروشی‌های حضوری با مشکلات بزرگی مواجه شد، درحالی‌که سایر برندها توانستند به روش آنلاین تعداد زیادی گوشی بفروشند.
 
تحلیلگران انتظار دارند که در آینده رقابت در بازار محصولات پریمیوم چین بیش از پیش تشدید شود، چون برخی از شرکت‌ها نظیر شیائومی و هواوی گوشی‌های تاشدنی را با تمرکز بر کاربران چینی وارد بازار کرده‌اند. سامسونگ نیز ازطریق گوشی‌های تاشدنی‌اش توانسته به تدریج سهم خود را در بازار گوشی‌های پریمیوم چین افزایش دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.