امنیت

فناوری اطلاعات

August 29, 2022
15:00 دوشنبه، 7ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138625

هشدار نسبت به آفت‌های نسخه رایگان ضدبدافزار کسپرسکی

استفاده کاربران در چهار کشور از نسخه‌های رایگان ضدبدافزار کسپرسکی، آنان را در دام بدافزار پیچیده‌ای گرفتار و دسترسی مهاجمان سایبری را به سیستم‌های عامل این افراد، همیشگی کرده است.
قربانیان این بدافزار در چهار کشور چین، ویتنام، ایران و روسیه قرار دارند و این اطمینان وجود دارد که با نصب دوباره سیستم‌عامل یا حتی تعویض دیسک سخت، باز هم آلودگی در سیستم کاربران باقی بماند و یک دسترسی مانا برای مهاجمان ایجاد ‌شود.  
 
امروزه بسیاری از گروه‌های APT به سمت توسعه این دست از روت کیت‌ها (بدافزارهای پیچیده) روی آورده‌اند، روت‌کیت‌ها بدافزارهای پیچیده‌ای هستند که به دلیل شناسایی دشوار، برای مهاجمان جذاب بوده و در عین حال توسعه آن‌ها نیاز به مهارت‌های فنی بالایی دارد.
 
شرکت کسپرسکی، با شناسایی روت‌کیت CosmicStrand در سطح فریم‌ور، اعلام کرده است که این بدافزار پیچیده، را یک گروه از مهاجمان چینی توسعه داده است.
 
تاکنون نحوه آلوده شدن اولیه ماشین‌های قربانیان مشخص نشده است، اما بررسی‌ روی سخت‌افزار ماشین‌های آلوده نشان می‌دهد که این بدافزار پیچیده CosmicStrand در برخی از مادربوردهای ASUS و Gigabyte یافت شده است؛ این احتمال وجود دارد که مهاجمان موفق به یافتن حفره‌ای امنیتی در BIOS این مادربوردها شده و بدافزار خود را به فریم‌ور تزریق کرده باشند. همچنین به گفته برخی از منابع، ممکن است مهاجمین به مادربوردها دسترسی فیزیکی داشته‌ و به نصب فریم‌ور آلوده بر روی آن‌ها اقدام کرده باشند.
 
کارشناسان مرکز مدیریت راهبردی افتا می گویند: بر اساس بررسی‌های بعمل آمده، مشخص شده است که دو نسخه از بدافزار CosmicStrand  وجود دارد که در مواردی متفاوت از یکدیگرند، فعالیت نسخه قدیمی مربوط به اواخر سال ۲۰۱۶ تا اواسط سال ۲۰۱۷ و نسخه جدیدتر (فعلی) نیز در سال ۲۰۲۰ فعال بوده است.
 
مرکز مدیریت راهبردی افتا از راهبران امنیتی و کارشناسان فناوری اطلاعات سازمان‌های دارای زیر ساخت حیاتی خواسته است تا برای آشنایی بیشتر با اطلاعات تخصصی و فنی شیوه نفوذ بدافزار پیچیده CosmicStrand به پایگاه اینترنتی این مرکز مراجعه کرده و برای شناسایی و مقابله با این بدافزار، شاخص‌های معرفی شده در این پایگاه اینترنتی را به سامانه های ضدبدافزار و آنتی ویروس سازمان خود معرفی کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.