بازار سرمایه

August 29, 2022
19:01 دوشنبه، 7ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138633

بیش از ۵۰ درصد تراکنش‌های بیت‌کوین جعلی است

نیمی از تراکنش‌های بیت‌کوین در بازار فعلی، جعلی است. به دنبال ادامه روند ریزش قیمت بیت‌کوین و سقوط دوباره قیمت به زیر ۲۰ هزار دلار، گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد بیش از نیمی از حجم معاملات روزانه بیت‌کوین جعلی است.
بر اساس بررسی‌های مجله فوربس روی ۱۵۷ صرافی و پلتفرم معاملاتی کریپتو، بیش از نیمی از (۵۱ درصد از) تمام حجم‌های معاملاتی احتمالاً جعلی یا غیراقتصادی هستند.
 
در این گزارش آمده است: «بر اساس برآورد ما، حجم روزانه بیت‌کوین در این صنعت روز ۱۴ ژوئن به ۱۲۸ میلیارد دلار رسیده است. این حجم ۵۱ درصد کمتر از ۲۶۲ میلیارد دلاری است که در مجموع حجم معاملاتی منابع مختلف گزارش شده است.»
 
تراکنش‌های بیت‌کوینی حدود ۴۰ درصد از یک هزار میلیارد تراکنش بازار کریپتو را به خود اختصاص می‌دهند.
 
بنا بر گزارش فوربس، هیچ روش مشخصی «حتی در بین شرکت‌های شناخته‌شده تحقیقاتی»، برای محاسبه حجم روزانه بیت‌کوین وجود ندارد. «برای مثال، کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap ) آخرین حجم معاملات روزانه بیت‌کوین را ۳۲ میلیارد دلار برآورد کرده است، کوین‌گکو (CoinGecko ) ۲۷ میلیارد، نامیکس (Nomics ) ۵۷ میلیارد و مساری (Messari ) نیز ۵ میلیارد دلار.»
 
با این حال با توجه به فعالیت بازار‌، ۲۱ صرافی بزرگ رمزارزی در هر روز حدود یک میلیارد دلار یا بیشتر حجم معاملاتی را به ثبت می‌رسانند و ۳۳ صرافی باقی‌مانده حجمی بین ۲۰۰ تا ۹۹۹ میلیون دلار دارند.
 
بایننس با بیشترین حجم معاملاتی حدود ۲۷ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده و صرافی FTX نیز در رده دوم قرار دارد. CME Group، بزرگ‌ترین بازار مشتقات مالی جهان، نیز پیشتاز معاملات فیوچرز بیت‌کوین محسوب می‌شود.
 
قیمت بیت‌کوین پس از ثباتی نسبت در چند هفته گذشته، بار دیگر در پی سخنرانی جرمی پاول، رئیس خزانه‌داری آمریکا، به کمتر از ۲۰ هزار دلار در ازای هر بیت‌کوین سقوط کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.