رگولاتوری

August 30, 2022
16:10 سه شنبه، 8ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138656

اعتراض دفاتر پیشخوان دولت به متولی‌گری رگولاتوری/ پیشخوان‌ها حذف نمی‌شوند

دبیر کل کانون پیشخوان دولت می‌گوید: رگولاتوری متولی خدمات حوزه ICT است و خدمات متنوعی که از همه دستگاه‌ها در دفاتر وجود دارد در تخصص رگولاتوری نیست؛ از این رو درخواست داریم سازمان نظام صنفی دفاتر پیشخوان دولت نهاد بالادست دفاتر باشد.
علی فلاح حقیقی دبیر کل کانون پیشخوان دولت در یک نشیت خبری درباره نقش دفاتر توسعه دولت الکترونیک، اظهارداشت: دفاتر پیشخوان دولت، درگاه سوم خدمات دولتی هستند و ساختاری مشابه دفاتر در برخی از کشورهای دیگر هم وجود دارد.
 
وی در پاسخ به سوال فارس درباره اینکه دفاتر پیشخوان چه خدماتی را برای اربعین ارائه می کنند؟ گفت: هماهنگی ها با وزارت کشور انجام شد اما با توجه به به هم ریختگی اوضاع سیاسی در عراق (بسته شدن مرزهای عراق) باید ببینیم وزارت کشور چه تصمیم جدیدی برای ارائه خدمات اربعین می گیرد.
 
فلاح حقیقی در پاسخ به سوال دیگر فارس درباره اینکه در حال حاضر مرجع صدور مجوز دفاتر و نظارت بر دفاتر پیشخوان رگولاتوری است، با قانون جدیدی که در مجلس تصویب می شود چه تغییری در ساختار متولی دفاتر ایجاد خواهد شد؟ گفت: در حال حاضر مرجع صدور مجوز دفاتر رگولاتوری است و مرجع تعرفه گذاری و ناظر بر دفاتر هم رگولاتوری است زیرا در اتفاق نامیمونی در قانون برنامه ششم بخش فراسازمانی دفاتر که سازمان امور استخدامی بود کنار گذاشته بود. 
 
وی ادامه داد: اما در وزارت ارتباطات رقیب قدیمی و قدرتمندی به اسم شرکت پست برای دفاتر وجود دارد که رقابت دائم با این شرکت، جایگاه دفاتر را نزول داد.
 
وی ادامه داد:‌ رگولاتوری اساسا متولی خدمات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است و خدمات متنوعی که از همه دستگاه ها در دفاتر وجود دارد در تخصص رگولاتوری نیست؛ از این رو رویکرد قانونی که در مجلس در حال بررسی است تشکیل نهاد یا NGO ای مانند سازمان مهندسی  یا سازمان نظام پزشکی است که متولی بالادستی دفاتر باشد.
 
وی با اشاره به بررسی تصویب قانون دفاتر پیشخوان دولت در مجلس، گفت: مفاد این قانون تدوین شده و بیش از 30 جلسه هم درباره آن برگزار شده است؛ با تصویب این قانون سرنوشت 70 هزار شاغل که در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند روشن خواهد شد.
 
وی ادامه داد: جایگاه 89 توسعه دولت الکترونیکی کشور در جهان مناسب ایران نیست و امیدواریم با تصویب قانون دفاتر پیشخوان در مجلس، بهبودی در شرایط فعلی و توسعه اقتصاد دیجیتال داشته باشیم.
 
دبیر کل کانون پیشخوان دولت در پاسخ به این سوال که با رویکرد ارائه خدمات الکترونیکی به مردم، زمان پایان عبور از مرحله دفاتر پیشخوان دولت در کشور چه زمانی خواهد بود؟ گفت: این مفهوم باید اصلاح شود؛ زیرا دفاتر پیشخوان مرحله گذار نیستند که حذف شوند بلکه نوع سرویس های آنها متنوع تر می شود. هم اکنون هم برنامه تبدیل دفاتر پیشخوان به اپراتور پستی را داریم.
 
وی توضیح داد: طبق مطالعاتی که انجام شده در آینده به دلیل افزایش افسردگی در جوامع و دوری افراد خانواده و جامعه از یکدیگر، محل هایی مانند دفاتر پیشخوان، یک نقطه ارتباطی جامعه و مکانی برای برقراری ارتباط افراد جامعه با یکدیگر است. در این زمان، ترکیب فیزیکال اسپیس و دیجیتال اسپیس را خواهیم داشت.
 
فلاح حقیقی افزود: امروز هر سازمانی برای خود دفتری احداث کرده از جمله دفاتر اسناد رسمی، پلیس و شهرداری؛ اما باید به سمتی برویم که دفاتر تجمیع شوند تا همزمان که به صرفه اقتصادی می رسند محلی باشند که متقاضی سرویس های خود را در آنجا دریافت می کند و استراحت هم می کند. این پیشنهاد را به سازمان امور استخدامی داده ایم.
 
دبیر کل کانون پیشخوان دولت تصریح کرد: اگرچه همه خدمات حتی خدماتی مانند ثبت اثر عنبیه چشم با گوشی و از راه دور فراهم است اما این موضوع نافی لزوم وجود خدمات دفاتر پیشخوان دولت نیست؛ زیرا تجربه نشان داده حتی درباره خدماتی که 100 درصد الکترونیکی است باز هم برخی از کاربران علاقه دارند که شخصی یا جایی مثل کافی نت این کار را برای آنها انجام دهد.
 
وی درباره گلایه مردم از نحوه ارائه خدمات در این دفاتر، گفت: خدمات در دفاتر ترکیبی است و بخشی از آن در  دفتر و بخشی در دستگاه مربوط انجام می شود؛ مانند درخواست های صدور سند. گاهی کار در دستگاه انجام نمی شود و مردم آن را از جانب دفتر می بینند.
 
فلاح حقیقی همچنین با اشاره به نزدیک شدن به زمان ثبت نام جدید از اتباع افغانستانی، اعلام کرد: با دستور وزارت کشور، دسترسی دفاتر به سامانه مربوط به اتباع افغانستانی قطع شده است و هیچ نوع خدمتی از سوی دفاتر به آنها ارائه نمی شود.
 
دبیر کل کانون پیشخوان دولت درباره ارتباط وزارت ارتباطات در دوره جدید با این دفاتر، گفت: در این دوره توفیق نداشتیم هیچ جلسه ای با آقای وزیر داشته باشیم و به رگولاتوری ارجاع داده شده ایم. در مجموع ارتباط در حد انتظار دفاتر نبوده است.
 
فلاح حقیقی به عدم تغییر تعرفه های خدمات این دفاتر از 2 سال گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: اصلاح و به روز رسانی تعرفه ها ضروری است.
 
وی با اشاره به آغاز ثبت نام از امور مالیاتی گفت:‌ از امروز برای اتصال به کارپوشه مالیاتی و ثبت نام اقدام کنند.
 
وی همچنین از انجام طرح های امضای دیجیتال مبتنی بر موبایل توسط یک مجموعه دانش بنیان و موفقیت در طرح اطلاعات مکان محور و GIS با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران بدون وابستگی به پایگاه های داده خارج از کشور خبر داد و گفت: در این موارد در آینده نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.