اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

August 31, 2022
14:25 چهارشنبه، 9ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138672

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد: توسعه فیبر نوری پیش شرط ارتقاء کیفیت ارتباطات کشور

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: در دولت به این نتیجه رسیدیم، بهترین راه‌حلی که می‌تواند حوزه ارتباطات کشور را نجات دهد، توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری (FTTx)است. به همین منظور، وزارت ارتباطات برنامه ۲۰ میلیون پوشش خانوارها را برنامه‌ریزی کرد تا هم مشکلات شبکه ثابت رفع شود و هم شبکه موبایل توسعه پیدا کند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صادق عباسی شاهکوه در آیین افتتاح پروژه‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دولت برای عملیاتی شدن پروژه توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نور (FTTx)، ۳ درصد درآمد اپراتورها که برای توسعه ارتباطات ثابت در نظر گرفته شده بود را به ۸ درصد رساند. این نشان دهنده عزم جدی دولت برای توسعه ارتباطات ثابت است، اتفاقی که معتقدیم به دنبال آن شبکه موبایل و ۵G نیز توسعه پیدا می‌کند.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: براساس مصوبه UNSP، هشت اپراتور فعالیت خود برای راه‌اندازی پروژه فیبر نوری در ۱۶ شهر آغاز کرده‌اند. چند اپراتور دیگر هم هستند که امیدواریم آنها هم پای کار بیایند. چرا که هنوز در فاز اول این پروژه قرار داریم.
وی در ادامه افزود: سایت IranFTTx.ir با هدف پایش و ارایه اطلاعات و روند توسعه اجرای پروژه توسعه فیبر نوری برای دسترس عموم ایجاد شده است و علاقه‌مندان می‌توانند آمار و توسعه روند کار را در آن مشاهده کنند. البته در این سایت تعداد خانوارهای تحت پوشش بسیار کمتر از آمار واقعی بیان شده است، چون هنوز پوشش برخی اپراتورها وارد این آمار نشده است.
 
عباسی شاهکوه گفت: بخش عمده این پروژه‌ کلان، ترغیب مردم به استفاده از شبکه فیبر نوری است و با یارانه‌هایی که در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در نظر گرفته‌ایم، امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳ ، ۲۰ میلیون پوشش و حداقل ۶ تا ۸ میلیون اتصال خانوار به فیبر نوری اتفاق بیافتد. البته این اتصال به محتواهایی که تولید می شود، بستگی دارد. در پروژه توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری (FTTx)، هدف ما این است در فاز نهایی، در همه شهر ها هر کاربری که فیبر نوری می‌خواهد، بتواند ظرف ۳۰ روز این خدمت را دریافت کند.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با اشاره به عملکرد یک‌ساله رگولاتوری عنوان کرد: در یک سال اخیر تعداد سیم‌کارت‌های فعال دیتای موبایل از ۹۰ میلیون به ۹۸ میلیون رسیده است، یعنی در این بخش حدود ۹ درصد افزایش داشته‌ایم. مصرف دیتا نیز از ۹۰۰ هزار ترابایت در ماه به یک میلیون ترابایت افزایش یافته و متوسط مصرف دیتای سیم‌کارت موبایل ۱۰ گیگ بوده است. سرعت دسترسی در یکسال گذشته نیز به طور متوسط از ۹ مگابیت بر ثانیه به ۱۰ مگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه این آمار در حوزه ثابت متفاوت است، افزود: مصرف در حوزه ثابت حدود ۵۰۰ هزار ترابایت بر ثانیه است. یعنی یک سوم مصرف دیتای کشور روی شبکه ثابت قرار دارد، در حالی که در دنیا این رقم کاملا معکوس است. یکی از دلایل آن این است که شبکه ثابت توسعه خوبی نداشت و ما در حوزه ثابت عقب ماندگی داریم.
 
وی دلیل دیگر عقب ماندگی حوزه ثابت را مشکل درآمدی اپراتورها به دلیل پایین بودن تعرفه‌ها دانست و عنوان کرد: با توجه به وضعیت فعلی هشدار می‌دهم که اگر در مورد اصلاح تعرفه ها به موقع وارد عمل نشویم، دو سال دیگر شبکه موبایل نیز به سرنوشت شبکه ثابت دچار می‌شود. در واقع ما به نقطه بحرانی نزدیک شده‌ایم و اگر همین روند ادامه پیدا کند، در آینده شبکه‌ای وجود نخواهد داشت که مردم از آنها سرویس بگیرند.
وی در ادامه بیان کرد: با توجه به واگذاری فرکانس ۲۳۰۰ به اپراتورهای همراه، ۷۰۰ سایت بر روی این فرکانس فعال و وضعیت دسترسی بهتر شده است که امیدواریم این آمار تا پایان سال جاری به ۳ هزار سایت برسد. علاوه بر این، درحال‌حاضر بیش از ۱۰۰ سایت فعال ۵G داریم و هدف ما این است که تا پایان سال به بیش از ۶۰۰ سایت برسد.
 
عباسی شاهکوه گفت: در حال حاضر فیبرکشی تمام جزیره کیش انجام شده است و قصد داریم تا پیش از آغاز جام‌جهانی فوتبال جزیره کیش را به نمونه‌ای ایده‌آل برای شبکه ۵G و فیبر نوری تبدیل کنیم.
در ادامه این مراسم که به مناسبت هفته دولت و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، از فازل اول پروژه توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری (FTTx) در استان‌های یزد و گیلان رونمایی شد.
در این مراسم همچنین از دو پروژه ابر ایران و پروژه خدمات عمومی دولت ( PGSP) که از دستاوردهای سازمان فناوری اطلاعات ایران است، رونمایی شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.