لبه تکنولوژی

August 31, 2022
14:26 چهارشنبه، 9ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138673

پرتاب موشک غول‌پیکر SLS ناسا به کره ماه متوقف شد

موشک غول پیکرSLS ناسا که دیروز قرار بود یک کپسول بدون خدمه را در قالب مأموریت آرتمیس ۱ به کره ماه بفرستد، به دلیل مشکلی که در یکی از موتورهای اصلی موشک شناسایی شد،‌ متوقف شد.
 
ناسا تلاش برای پرتاب موشک غول پیکرSLS ناسا و مأموریت آرتمیس 1 خود را در روز دوشنبه به دلیل مشکلی که در یکی از موتورهای اصلی موشک شناسایی شده بود، پس از اینکه تیم‌های پرتاب شروع به پر کردن مخازن سوخت هسته موشک با پیشرانه‌های اکسیژن مایع و هیدروژنی فوق‌العاده خنک‌شده کردند، متوقف کرد.
 
مأموریت آرتمیس 1 قرار بود موشک سیستم پرتاب فضایی (SLS) و یک کپسول بدون سرنشین اوریون را در یک سفر تقریباً 40 روزه به دور ماه بفرستد.
 
شمارش معکوس حدود 40 دقیقه قبل از زمان پرتاب متوقف شد زیرا موشک 32 طبقه و دو مرحله‌ای SLS و کپسول خدمه آن Orion در انتظار بلند شدن از مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال فلوریدا بودند.
آرتمیس I، موشک سنگین باربری سیستم پرتاب فضایی ناسا حامل فضاپیمای اوریون، در سکوی پرتاب 39-B در مرکز فضایی کندی، فلوریدا، 28 اوت 2022 قرار دارد. /CFP
ناسا تاریخ پرتاب جدیدی را اعلام نکرد اما اعلام کرد که اولین فرصت پرتاب پشتیبان موجود برای جمعه، 2 سپتامبر تعیین شده است. اینکه آیا آژانس به آن تاریخ پایبند است یا خیر، بستگی به این دارد که مهندسان با چه سرعتی می‌توانند مشکل موتور را حل کنند. تاریخ پرتاب بعدی دوشنبه 5 سپتامبر است.
 
اولین سفر SLS-Orion شروع برنامه بسیار تحسین‌شده آرتمیس ناسا و جانشین مأموریت‌های ماه‌های آپولو در دهه‌های 1960 و 1970 است.
 
SLS که به عنوان قوی‌ترین و پیچیده‌ترین موشک در جهان شناخته می‌شود، بزرگترین سیستم پرتاب عمودی جدیدی است که آژانس فضایی ایالات متحده از زمان پرتاب موشک Saturn V در طول آپولو ساخته است.
 
اگر دو مأموریت اول آرتمیس با موفقیت انجام شود، ناسا قصد دارد فضانوردان را به ماه بازگرداند، از جمله نخستین زنی که قدم بر سطح ماه در اوایل سال 2025 می‌گذارد. آخرین انسانی که روی ماه قدم گذاشت، تیم دو نفره فرود آپولو 17 در سال 1972 بود که به دنبال 10 فضانورد دیگر طی پنج مأموریت قبلی که با آپولو 11 در سال 1969 آغاز شد.
 
برنامه آرتمیس به دنبال ایجاد یک پایگاه طولانی مدت در ماه به عنوان پله‌ای برای سفرهای فضانوردان بلندپروازانه‌تر به مریخ است، هدفی که مقامات ناسا گفته‌اند دست کم تا اواخر دهه 2030 طول خواهد کشید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.