فناوری اطلاعات

September 2, 2022
16:29 جمعه، 11ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138709

وزیر ارتباطات: بخش عمده مشکل پینگ گیمرها تا پاییز حل می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مشکلاتی که از گذشته در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور وجود داشته است تأکید کرد، دولت به‌صورت کامل برای رفع این عقب‌ماندگی‌ها و توسعه متوازن زیرساخت‌ها تا پایان این دولت عزم جدی و برنامه دارد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در آیین افتتاح پروژه‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت هفته دولت، با اشاره به نگاه راهبردی دولت به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای حل مشکلات کشور، گفت: دولت با این نگاه در لایه‌های سیاست و مقررات گذاری تا زمان اجرا توسعه‌این حوزه مسائل را پیگیری می‌کند تا کارهای بر زمین‌مانده محقق شود.
 
وی از تصویب 5 بند در سیاست‌های کلی نظام در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای برنامه هفتم توسعه خبر داد و افزود: یکی از بندها بهره‌گیری حداکثری از فناوری اطلاعات برای تحول و اقتصاد دیجیتال و رفع مشکلات کشور است که به‌عنوان یک سیاست کلان برای 5 سال آینده کشور پس از تفویض مقام معظم رهبری، در پیشانی تمام برنامه ریزان کشور قرار می‌گیرد و این احکام تبدیل به شاخص‌هایی می‌شود که باید بر اساس این شاخص‌ها عمل کنیم.
 
وی با دعوت از تمام فعالان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات برای مشارکت در برنامه‌های احکام هفتم توسعه، افزود: برنامه هفتم توسعه فقط برای وزارت ارتباطات نیست و برای تمامی خانواده ارتباطات کشور است که همه باید در تدوین آن نقش داشته باشند.
وزیر ارتباطات با اشاره به قانون بودجه سال جاری و تبصره 7 این قانون، گفت: برای نخستین بار است که منظومه خواسته‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در بودجه محقق شده و در بودجه سال‌های آینده نیز با همراهی مجلس به‌صورت منسجم‌تری این تبصره‌ها را داریم.
 
وی به تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال به‌عنوان یکی از بسترهای حمایتی دولت در این حوزه اشاره کرد و افزود: این کارگروه با اختیارات هیئت دولت و رئیس‌جمهوری برای برطرف کردن تمام موانع کسب‌وکارهای دیجیتال تشکیل شده که به‌طور مثال در آخرین جلسه برای رفع مشکلات پلتفرم‌های بیمه مصوبه‌ای در این حوزه تصویب شد.
 
زارع پور از تشکیل کمیسیون علم، فناوری و هوشمند سازی در دولت به‌عنوان یکی دیگر از بسترهای حمایتی خبر داد و گفت: دولت به همین میزان بسنده نکرد و در حوزه تأمین مالی بخش نیز با تخصیص 8 درصد سهم دولت برای توسعه FTTH و 3 درصد سهم اپراتورهای FCP و افزایش اعتبارات توسعه روستایی از 3 به 7 درصد، اعتبارات خوبی برای بخش تأمین کرد و بر همین اساس برای اولین بار در تاریخ وزارت ارتباطات با تدبیر ریاست محترم جمهور نه‌تنها کل درآمدهای بخش ارتباطات برای توسعه به وزارتخانه بر می‌گردد بلکه 20 درصد هم بیشتر از آن از محل خزانه دولت پیش‌بینی شده است.
 
وی به حمایت‌های متنوع از پلتفرم‌های ملی همچون پیگیری ورود اولین کسب‌وکار دیجیتال کشور به بازار سرمایه به‌عنوان یکی دیگر از حمایت‌های وزارت ارتباطات از فعالین این بخش اشاره کرد و از پیگیری رفع مشکل قضایی یکی از پلتفرم‌ها خبر داد و ضمن ابراز امیدواری برای حل مشکل این پلتفرم، تأکید کرد: اگر چنین احکام قضایی برای کسب‌وکارهای این حوزه صادر شود نگرانی جدی در این حوزه شکل می‌گیرد.
وزیر ارتباطات با تأکید به اینکه تمام این حمایت‌ها برای ایجاد فضایی امن و پویا برای رفع عقب‌ماندگی‌های این بخش است، به مسائل که از روز گذشته درباره وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی در دولت گذشته مطرح‌شده اشاره کرد و گفت: روحیه من انتقاد از گذشته نیست و حتی در نخستین مصاحبه خود در صداوسیما از کارهای خوبی که در گذشته انجام شده تقدیر کردم اما این به معنی نبود که در دوره گذشته هیچ کاستی نبوده است.
 
زارع پور افزود: در بخش‌های از شبکه ارتباطی کشور به‌ویژه در لایه تجمیع مخابرات داخل شهرها و استان‌ها هیچ توسعه‌ای صورت نگرفته است و باوجود اینکه عمده تجهیزات اپراتورهای همراه هم خارجی هستند، سرمایه‌گذاری دلاری اپراتورهای همراه هم در پنج سال گذشته نزولی بوده است.
زارع پور با اشاره به صحبت‌های مدیران دو اپراتور همراه کشور در این جلسه مبنی بر اشباع ظرفیت شبکه آن‌ها، با اشاره به نیاز اپراتورها به منابع مالی لازم برای توسعه زیرساخت‌ها، عدم افزایش منطقی تعرفه در سال‌های گذشته باوجود تورم‌های سنگین را یکی از دلایل عدم توسعه زیرساخت‌های اپراتورها عنوان کرد و گفت: عده‌ای با سیاسی‌کاری و برای کسب محبوبیت، با سرکوب تعرفه‌ها در چند سال گذشته، موجبات عدم توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور را فراهم کردند. توسعه زیرساخت‌ها نیاز به منابع دارد و یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد.
وزیر ارتباطات با تأکید به اینکه در عنوان کردن موضوعات نگاه کارشناسی و منطقی رعایت شود، تصریح کرد: تمام مدیران گذشته نیز مدیران جمهوری اسلامی بوده‌اند و بنای تخریب نداریم، اما همه باید رعایت انصاف را داشته باشند.
 
وی افزود: دولت سیزدهم تمام‌قد ایستاده است که مشکلات ارتباطی کشور را به‌صورت متوازن حل کند.
 
زارع پور به مشکلات مالی شرکت مخابرات نیز اشاره کرد و از تخصیص 640 میلیارد تومان از منابع وزارت ارتباطات در سال گذشته برای رفع مشکلات بحرانی مخابرات خبر داد و گفت برای نوسازی شبکه تجمیع مخابرات در همه استان‌ها هم دولت شرکت مخابرات را یاری خواهد کرد.
زارع پور به توسعه لایه زیرساخت نیز اشاره‌ای کرد و افزود: انشالله تا دهه فجر سال جاری 70 درصد به کل شبکه زیرساخت کشور اضافه می‌شود.
 
وزیر ارتباطات همچنین از آماده‌سازی فرکانس 3500 برای واگذاری به اپراتورهای همراه خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این فرکانس جدید و اقدام اپراتورها برای زیر بار رفتن کامل فرکانس 2300 که سال گذشته واگذار شده است، شاهد افزایش سرعت اینترنت همراه در کشور خواهیم بود.
وزیر ارتباطات همچنین به مشکلات گیمرها هم اشاره کرد و افزود: تا پایان پاییز سال جاری CDN های بازی‌های پرمخاطب به داخل کشور منتقل می‌شود تا مشکل پینگ گیمرها نیز حل شود.
زارع پور به دولت هوشمند به‌عنوان یکی از اولویت‌های وزارت ارتباطات در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت که امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌ها بتوانیم در دولت سیزدهم امکان ارائه غیرحضوری و برخط تمام خدمات دولتی را فراهم کنیم. وی در همین زمینه به راه‌اندازی درگاه ملی خدمات دولت هوشمند اشاره کرد و افزود: بر اساس قانون تا پایان شهریورماه تمام دستگاه‌ها باید به این درگاه متصل شوند و ما تا یک ماه آینده درگاه ملی خدمات دولت هوشمند را افتتاح خواهیم کرد.
 
گفتنی است در این مراسم ده‌ها پروژه ارتباطی جدید ازجمله اتصال 359 روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات، آغاز واگذاری پورت‌های فیبرنوری به منازل و کسب‌وکارها در دو شهر رشت و یزد، آغاز به کار سایت‌های نسل پنجم اپراتورها و ده‌ها پروژه شرکت مخابرات ایران افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.