لبه تکنولوژی

September 3, 2022
16:58 شنبه، 12ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138738

محققان با پوسته خرچنگ باتری بازیافتی از جنس «روی» ساختند

محققان آمریکایی برای اولین بار با استفاده از پوسته مستحکم خرچنگ، باتری را از جنس روی ساخته‌اند که بدون آسیب زدن به محیط زیست تخریب و بازیافت می‌شود.
به گزارش نیواطلس، باتری‌های لیتیومی برای ذخیره‌سازی انرژی تجدید پذیر در مقیاس انبوه نقش مهمی ایفا می‌کنند، اما تولید آن‌ها بسیار پرهزینه بوده و خطر آتش‌سوزی را نیز به همراه دارد. باتری‌های مبتنی بر روی یکی از جایگزین‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر و ایمن‌تر هستند و یک بررسی جدید نشان می‌دهد پوسته‌های خرچنگ آنها را بسیار پایدارتر می‌کند.
 
انتظار می‌رود تقاضا برای ذخیره انرژی در ماه‌های آتی افزایش یابد، زیرا ما بیشتر به انرژی‌های تجدید پذیر و وسایل نقلیه الکتریکی برای حمل و نقل تکیه می‌کنیم. در حالی که باتری‌های لیتیوم یونی که امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، به خوبی به ما کمک می‌کنند، اما جایگزین‌های دیگری نیز وجود دارند که عمر طولانی مدت بیشتری دارند.
 
استخراج لیتیوم گران است و با هزینه‌های زیست محیطی همراه است، و باتری‌هایی که از آن استفاده می‌کنند برای فرآیندهای بازیافت مناسب نیستند.
 
لیانگ‌بینگ هو، مدیر مرکز نوآوری مواد دانشگاه مریلند، می‌گوید: «مقدار زیادی باتری در حال تولید و مصرف است که احتمال بروز مشکلات زیست‌محیطی را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال، جداکننده‌های پلی پروپیلن و پلی کربنات که به طور گسترده در باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌شوند، صدها یا هزاران سال طول می‌کشد تا تخریب شوند و محیط زیست را آلوده می‌کنند. روی در پوسته زمین بیشتر از لیتیوم موجود است. به طور کلی، باتری‌های روی ارزان‌تر و ایمن تر هستند.»
 
با این حال، یک مانع بزرگ در این زمینه، عمر کوتاه باتری‌های مبتنی بر روی است و دانشمندان تاکید زیادی بر توسعه نسخه‌هایی دارند که به طور قابل اعتماد دوباره شارژ می‌شوند. برای حل مشکل شارژ مجدد و پایدار از یک راه حل منحصر به فرد استفاده شده است.
 
یک باتری روی، یون‌هایی را می‌فرستد که بین آند روی و کاتد در محلول الکترولیت به عقب و جلو حرکت می‌کنند. محلول‌های الکترولیت معمولی در باتری‌های لیتیومی حاوی مواد شیمیایی قابل اشتعال و خورنده هستند، اما محققان یک الکترولیت از ژل را برای استفاده با آند روی ساخته‌اند که از یک ماده طبیعی به نام کیتوزان ساخته شده است.
 
کیتوزان یک محصول مشتق از کیتین است. برای تأمین کیتین منابع زیادی وجود دارد، از جمله دیواره سلولی قارچ‌ها، اسکلت بیرونی سخت پوستان و ماهی مرکب. فراوان‌ترین منبع کیتوزان اسکلت خارجی سخت پوستان از جمله میگو و خرچنگ است که به راحتی از غذاهای دریایی به دست می‌آید.
 
باتری روی با استفاده از الکترولیت جدید خود عملکرد چشمگیری داشت و از تشکیل و رشد شاخک هایی که می‌تواند عملکرد باتری را مختل کند، جلوگیری شد. راندمان ۹۹.۷٪ در ۱۰۰۰ بار استفاده مزیت دیگر این باتری بود.
 
به دلیل طراحی سازگار با محیط زیست، حدود دو سوم این باتری می‌تواند توسط میکروب‌ها تجزیه شود، در حالی که الکترولیت کیتوزان می‌تواند در عرض پنج ماه کاملاً تجزیه شود و روی باقی مانده را نیز می‌توان بازیافت کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.