لبه تکنولوژی

September 4, 2022
16:22 یکشنبه، 13ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138769

دومین تلاش ناسا برای پرتاب موشک غول‌پیکر SLS شکست خورد

در حالی که ناسا دومین تلاش خود را برای پرتاب موشک جدید سیستم پرتاب فضایی (SLS) از زمین و ارسال کپسول آزمایشی بدون خدمه خود به سمت ماه از سر گرفت پرتاب این موشک برای دومین بار در یک هفته اخیر به خاطر نشت هیدروژن، متوقف شد.
در حالی که ناسا روز شنبه دومین تلاش خود را برای پرتاب موشک جدید سیستم پرتاب فضایی (SLS) از زمین و ارسال کپسول آزمایشی بدون خدمه خود به سمت ماه از سر گرفت، چندین بار نشت هیدروژن مایع در پنج ساعت اول شناسایی شد و پرتاب این موشک برای دومین بار در یک هفته اخیر متوقف شد.
 
برای دومین بار در این هفته، تیم پرتاب نزدیک به 1 میلیون گالن سوخت را در موشک 322 فوتی (98 متری) بارگیری کرد که قدرتمندترین موشک ساخته شده توسط ناسا است. نخستین تلاش ناسا در روز دوشنبه به دلیل نشت سوخت متوقف شده بود.
 
طی فرایند سوختگیری دستی که به کندی انجام می‌شد تیم کنترل پرتاب متوجه نشتی شدند و سوختگیری را متوقف کردند تا نشتی را برطرف کنند. پس از آن برای دومین بار عملیات سوختگیری هیدروژن مایع از سر گرفته شد.
 
اما دومین عملیات سوختگیری نیز با شکست مواجه شد و مهندسان ناسا گزینه‌های دیگر را برای برطرف کردن نشتی بررسی کردند. پس از آن ناسا دوباره سوختگیری را از سر گرفت اما به محض جریان یافتن هیدروژن مایع، نشتی دوباره آشکار شد و در نهایت ناسا عملیات آرتمیس یک را لغو کرد.
 
قبل از احتراق، موتورهای اصلی باید به اندازه سوخت هیدروژن مایعی که در آنها جریان دارد در دمای منفی 420 درجه فارنهایت (منفی 250 درجه سانتیگراد) منجمد باشند. در غیر این صورت، آسیب ناشی از آن می‌تواند منجر به خاموش شدن ناگهانی موتور و توقف پرواز شود.
 
ماموریت «آرتمیس یک» نخستین عملیات از پروژه آرتمیس است که طی آن ناسا فضانوردان را دوباره به ماه می‌فرستد. قرار است در آرتمیس یک فضاپیمای اوریون 42 روز در مدار ماه بماند و به زمین بازگردد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.