سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 4, 2022
19:09 یکشنبه، 13ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138772

IDC: بازار کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۲۲ همچنان روند کاهشی شدیدی تجربه خواهد کرد

بنابر اعلام IDC، بازار کامپیوترهای شخصی در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ همچنان کاهشی خواهد بود؛ اما احتمال بازگشت به روند افزایشی از سال ۲۰۲۴ وجود دارد.
 
گزارش‌های مرتبط با بازار کامپیوتر‌های شخصی به کاهش میزان تقاضا برای خرید این محصولات اشاره می‌کنند. اکنون سؤال مهم این است که روند این بازار در سال ۲۰۲۲ چقدر کاهش خواهد یافت و چه زمانی دوباره به حالت قبل باز خواهد گشت؟ IDC روز جمعه اعلام کرد میزان فروش کامپیوتر‌های شخصی در سال ۲۰۲۲ به‌ حدود ۴۳٫۵ میلیون دستگاه کاهش خواهد یافت و تا یک سال دیگر شاهد روند افزایشی در این بازار نخواهیم بود.
 
IDC معتقد است که تعداد محموله‌های کامپیوتر‌های شخصی در سال ۲۰۲۲ به ۳۰۵٫۳ میلیون دستگاه خواهد رسید که حدوداً ۱۲٫۸ درصد کمتر از ۳۴۸٫۸ میلیون دستگاهِ سال ۲۰۲۱ خواهد بود. فروش تبلت‌ها نیز در سال جاری به ۱۵۶٫۸ میلیون دستگاه کاهش خواهد یافت که نشان‌دهنده‌ی افت ۶٫۸ درصدی درمقایسه‌با سال گذشته است.
 
درمجموع، محموله‌های دستگاه‌های محاسباتی شخصی، یعنی کامیپوتر و تبلت، در سال ۲۰۲۲ درمقایسه‌با سال ۲۰۲۱ به ۴۶۲٫۱ میلیون دستگاه کاهش می‌یابد. گفتنی است میزان فروش این محصولات بیشتر از سال‌هایی است که جهان درگیر همه‌گیری کرونا بود؛ اما حتی تا سال ۲۰۲۵ نیز به میزان قبل از سال‌های همه‌گیری کووید ۱۹ نخواهد رسید.
IDC اشباع کامپیوتر‌های شخصی و ضعیف‌شدن اقتصاد جهانی و تورم را به‌عنوان دلایل اصلی کاهش چشم‌انداز این بازار توصیف کرده است. جیتش اوبرانی از IDC گفت:
 
تقاضای بلندمدت با بهبود آهسته‌ی اقتصاد، با به‌روزرسانی سخت‌افزارهای سازمانی همراه خواهد شد؛ زیرا پشتیبانی از ویندوز ۱۰ به پایان دوره‌ی خود نزدیک می‌شود. اننظار می‌رود استقرار آموزشی و دورکاری نیز به یکی از پایه‌های اصلی افزایش حجم فروش کامپیوتر‌های شخصی تبدیل شوند.
 
به‌نوشته TomsHardware، یکی از عواملی که اخیراً روی آن تأکید زیادی می‌شود، این است که مصرف‌کنندگان هزینه‌های خود را برای خرید کامپیوتر و تبلت کاهش می‌دهند؛ درحالی‌که بازار سازمانی همچنان به خرید سخت‌افزار جدید ادامه خواهد داد. درواقع، IDC براین باور است که میزان خرید کاربران عادی ۹٫۹ درصد کمتر از سال گذشته خواهد شد؛ درحالی‌که روند خرید سازمانی کامپیوتر‌های شخصی فقط ۱٫۶ درصد کاهش می‌یابد.
 
کسب‌وکارهای کوچک نیز قصد دارند در سال ۲۰۲۲، میزان خرید کامپیوتر‌های شخصی موردنیاز خود را ۱۰٫۵ درصد کاهش دهند. این در حالی است که بخش عمومی (سازمان‌های دولتی و مدارس) تا ۲۰٫۳ درصد هزینه‌ی کمتری برای خرید سخت‌افزارهای جدید صرف خواهند کرد.
لین هوانگ، معاون پژوهشی IDC می‌گوید:
 
با سرعت‌گرفتن بازگشت ثبات اقتصادی، انتظار داریم ضعیف‌تر‌شدن احساسات مصرف‌کنندگان در ۶ ماه آینده به انقباض بیشتر در این بازار منجر شود. بازیابی اقتصادی به‌موقع برای ایجاد چرخه‌ی جدید بعدی می‌تواند در سال‌های آینده باعث رشد صنعت کامپیوترهای شخصی شود. اگرچه حجم‌ فروش در چند سال آینده به دوران قبل از همه‌گیری کرونا نخواهد رسید، انتظار داریم که بازار مصرف‌کنندگان عادی دوباره روند افزایشی خود را ادامه دهد.
 
داده‌های IDC به‌طورغیرمستقیم در گزارش Jon Peddie Research (JPR) که اوایل این هفته منتشر شد، تأیید شده است. در گزارش Jon Peddie Research اشاره شده بود که محموله‌های پردازنده‌های کامپیوتر‌های شخصی درمقایسه‌با سال گذشته ۳۳٫۷ درصد کاهش یافته است و فروش گرافیک‌های دسکتاپی مجزا نیز در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی ۹٫۶ درصد کمتر بوده است.
 
IDC برای نتیجه‌گیری از داده‌های خود تعداد جعبه‌های کامپیوتر‌های شخصی فروخته‌شده به توزیع‌کنندگان یا مصرف‌کنندگان نهایی را شمارش می‌کند؛ درحالی‌که JPR تراشه‌های فروخته‌شده به تولیدکنندگان سخت‌افزار را مدنظر قرار می‌دهد. این یعنی براساس نتیجه‌‌گیری‌های JPR، هرچه تراشه‌های کمتری در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ برای شرکت‌های سازنده‌ی کامپیوترهای شخصی ارسال شود، تعداد کامپیوتر‌های کمتری در سه‌ماهه‌ی آینده فروخته خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.