اپلیکیشن

تلفن همراه

September 5, 2022
19:52 دوشنبه، 14ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138810

اپلیکیشنی برای تشخیص کووید 19 از روی صدای شما

دانشمندان بین الملل در یک مطالعه جدید موفق شده اند با استفاده از یک سیستم هوش مصنوعی به کار رفته در یک اپلیکیشن موبایل که صدای افراد را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد، ابتلا یا عدم ابتلای آن ها به بیماری کووید 19 را با دقت بالایی تشخیص دهند.
بر اساس تحقیق جدیدی که اخیرا منتشر شده است، محققان موفق به استفاده از هوش مصنوعی (AI) برای تشخیص دقیق عفونت کووید 19 تنها با بررسی صدای افراد از طریق یک برنامه تلفن همراه شده اند. 
 
مدل هوش مصنوعی مورد استفاده در این تحقیق دقیق‌تر از آزمایش‌های آنتی‌ژن سریع است و استفاده از آن ارزان، فوری و آسان است، به این معنی که می‌توان از آن در کشورهای کم‌درآمدی که آزمایش‌های PCR گران هستند و یا توزیع آن‌ها دشوار است، استفاده کرد.
 
به گفته محققان مؤسسه علوم داده دانشگاه ماستریخت هلند، این مدل هوش مصنوعی در 89 درصد مواقع توانسته بیماری فوق را به درستی تشخیص دهد. به گزارش سیناپرس، این در حالی است که دقت آزمایش‌های موسوم به جریان جانبی، بسته به نوع برند بسیار متفاوت بوده است. همچنین، آزمایش‌های فوق در تشخیص عفونت کووید 19 در افرادی که هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهند، به طور قابل‌توجهی دقت کمتری داشته اند.
 
محققان فوق افزودند: این نتایج امیدوارکننده نشان می‌دهد که یک ضبط‌ ساده صدا همراه با الگوریتم‌های هوش مصنوعی به‌طور بالقوه می‌توانند به دقت بالایی در تعیین این که کدام بیماران مبتلا به کووید-۱۹ هستند، دست یابند. چنین آزمایش هایی را می توان بدون هیچ هزینه ای ارائه کرد و تفسیر آن ها نیز بسیار ساده است. این تست ها را ضمنا می توان از راه دور نیز انجام داد و همچنین در مبادی ورودی-خروجی برای تجمعات بزرگ استفاده کرد.
 
عفونت کووید 19 معمولاً روی مسیر تنفسی فوقانی و تارهای صوتی تأثیر می گذارد و منجر به تغییراتی در صدای فرد می شود.  محققان برای استفاده از این امکان در تشخیص بیماری فوق، از یک مجموعه صوتی از افراد که توسط دانشگاه کمبریج جمع آوری شده بود، استفاده کردند. آن ها برای بررسی های خود از برنامه ای که روی تلفن همراه کاربر نصب می‌شود، استفاده نمودند.
 
برنامه فوق از شرکت‌کنندگان می خواهد که اطلاعات اولیه‌ای در مورد وضعیت سن و سال، سابقه پزشکی و وضعیت سیگار کشیدن را گزارش ‌دهند و سپس از آن ها درخواست می کند که صداهای تنفسی خود ا ضبط کنند. این صداها شامل سه بار سرفه کردن، سه تا پنج بار تنفس عمیق از طریق دهان و سه بار خواندن یک جمله کوتاه روی صفحه نمایش است.
 
محققان از تکنیک تجزیه و تحلیل صدا به نام تجزیه و تحلیل Mel-Spectrogram استفاده کردند که ویژگی های مختلف صدا مانند بلندی، قدرت و تنوع را در طول زمان شناسایی می کند.
 
آنها با بررسی هایی که روی وضعیت تشخیص بیماری کووید 19 توسط این سیستم انجام دادند، متوجه شدند که روش فوق به خوبی عمل کرده و قادر است با دقت بالایی تشخیص بیماری را در افراد انجام دهد.
 
این محققان برای افزایش اطمینان خود به تشخیص های این سیستم هوش مصنوعی، قصد دارند سلسله آزمایش های خود را با نمونه های بزرگ تری از صدای افراد ادامه دهند. 
 
این یافته های جالب توجه در کنگره بین المللی انجمن تنفسی اروپا در بارسلون اسپانیا ارائه شده اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.