فناوری اطلاعات

September 9, 2022
17:09 جمعه، 18ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138862

امکان همکاری ایران و ازبکستان در بیش از ۱۵ حوزه فناورانه

مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از همکاری فناورانه ایران و ازبکستان خبر داد و گفت: بیش از ۱۵ زمینه مشترک همکاری برای این منظور مشخص شده است.
روح اله استیری در گفتگو با مهر درباره همکاریهای فناورانه ایران و ازبکستان گفت: سال گذشته دو هیأت بلندپایه از کشور ازبکستان به سرپرستی معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی و وزیر توسعه نوآوری این کشور به تهران آمدند و از دستاوردهای فناورانه ایرانی بازدید کردند.
 
مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: طی این دیدارها، تفاهم نامه‌ای بین وزارت توسعه نواوری ازبکستان در زمینه توسعه همکاریهای علمی و فناوری در حوزه‌های مختلف فناوری منعقد شد.
 
وی با بیان اینکه کشور ازبکستان در حوزه کشاورزی و دامپروری سرآمد است، گفت: درهمین راستا سران این کشور به دنبال آخرین تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید هستند از این رو درصددند با ایران تعاملاتی در این زمینه‌ها داشته باشند.
 
استیری با تاکید بر اینکه محققان ایرانی در شرکتهای دانش بنیان در حوزه‌های کشاورزی بر پایه زیست فناوری و دامپروری دستاوردهای خوبی دارند، گفت: اخیراً معاون علمی و فناوری به این کشور سفر کرده تا در راستای زمینه همکاریهای مشترک به توافقاتی برسند.
 
مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه طی این سفر نشست بزرگ تجاری فناوری بین ۴۰ شرکت دانش بنیان ایرانی و ۱۵۰ شرکت، تاجر، سرمایه گذار بازرگان ازبکی برگزار شد، گفت: در این سفر، تفاهم نامه‌هایی منعقد شده که بالغ بر ۲۰ میلیون دلار است. با توجه به اینکه میزان تجارت دوکشور ۵۰۰ میلیون دلار است می‌توان با تبدیل این تفاهم نامه‌ها به قرارداد این تراز را افزایش داد.
 
به گفته وی، سطح آب‌های زیر زمینی ازبکستان کاهش یافته و آنها مجبور به استفاده از آب‌های شور هستند و با توجه به اینکه یکی از درآمدهای این کشور کشاورزی و دامپروری است نیاز است که با فناوری از این آب بهره ببرند تا سطح تولید محصولاتشان کاهش پیدا نکند. از طرفی، ازبکستان بزرگترین تولید کننده پنبه در جهان است لذا به دنبال روش‌هایی هستند که در این زمینه افت نکنند و بتوانند بذرهای پنبه را اصلاح کند تا کیفیت پیشین را داشته باشد.
 
وی گفت: از آنجایی که محققان ایرانی در وزارت جهاد کشاورزی، پژوهشکده بیوتکنولوژی و شرکتهای دانش بنیان در این زمینه‌ها دستاوردهایی داشته اند بنا داریم که همکاریها را به صورت جدی بین دوکشور شکل دهیم.
 
امکان همکاری ایران و ازبکستان در بیش از ۱۵ حوزه فناورانه
وی با اشاره به حوزه‌های تعامل بین دو کشور گفت: خوراک دام و طیور آبزیان، پمپ آب برای آبیاری شهری و مزارع، تولید آنزیم صنایع دام و صنعت شیمیایی، ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی، مکمل‌های دامی، تولید مشترک و انتقال تکنولوژی، صادرات دانش فنی جهت تأسیس آزمایش مدرن آنالیز آب و خاک، صادرات دانش فنی جهت ایجاد کارخانه تولید عناصر خاک، ترویج آموزش به کشاورزان ازبکی، کود زیستی، کشاورزی و افت کش‌ها، صادرات باتری آسانسور و خودرو و بازیافت باتری خودرو، صادرات محصولات کشاورزی، اینترنت اشیا، صادرات داروهای گیاهی (ویتامین‌ها و …)، صادرات محصولات دارویی (پوستی)، پهپاد بذرپاش کشاورزی و مانیتورینگ، ماشین آلات آزمایشگاهی آرد و نان، انتقال دانش فنی کشت بافت گیاهان دارویی، مواد ضدعفونی کننده و شوینده، فراورده پروبیوتیک از محورهای همکاری دو کشور محسوب می‌شوند.
 
مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در حال حاضر اقداماتی انجام شده تا بعد از بررسی نتایج توسط ازبکستان این همکاریها ادامه پیدا کند.
 
ازبکی‌ها پیگیر تعاملات فناورانه با ایران هستند
استیری با اشاره به مراودات هر چه بیشتر کشورها طی ماه‌های اخیر گفت: ازبکستانیها پیگیر تعاملات فناورانه دو کشور هستند و ما نیز در صدد هستیم که بهترین دستاوردها را مبنای همکاری قرار دهیم.
 
استیری با بیان اینکه در حال حاضر ازبکستان، عضو پیمان شانگهای است بر این اساس اولین منطقه ویژه اقتصادی تجاری ذیل شانگهای در سمرقند ازبکستان راه اندازی شده است؛ این ناحیه فرصت و ظرفیت خوبی برای شرکتهای دانش بنیان ایرانی به شمار می‌رود.
 
مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: این ناحیه بزرگ اقتصادی می‌تواند معاملات تجاری و اقتصادی را میان ایران و ازبکستان توسعه دهد.
 
وی با بیان اینکه تعداد ۱۹۰ شرکت ازبکی که با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی مذاکره داشتند، گفت: تاکنون ۳۵ تفاهم نامه و قرارداد بین شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های ازبکی منقعد شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.