سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 9, 2022
17:25 جمعه، 18ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138866

نگرانی سامسونگ از وضعیت صنعت تراشه

شرکت کره ای سامسونگ الکترونیکس هشدار داد صنعت نیمه رسانا ممکن است سال ۲۰۲۲ را در وضعیت دشواری به پایان برساند.
کی‌یونگ کای‌هیون، مدیر واحد راه‌کارهای دستگاه سامسونگ که مسئولیت نظارت بر فعالیتهای نیمه‌رسانای این شرکت را دارد، گفت: دورنما برای نیمه دوم سال، تیره است و سامسونگ هنوز نشانی از بهبود در سال آینده نمی‌بیند. تراشه سازان رقیب مانند اس کی هاینیکس و میکرون تکنولوژی، طی هفته‌های اخیر درباره کندی تقاضا برای تراشه هشدار داده‌اند. وی در ادامه افزود: دیدگاه عمومی در ابتدای امسال این بود که نیمه دوم سال، بهتر از نیمه اول خواهد بود اما از آوریل تا مه، این دیدگاه تغییر چشمگیری پیدا کرد.
 
اظهارات این مدیر ارشد سامسونگ در مراسمی در کارخانه تراشه جدید این شرکت در پیونگ‌تاک مطرح شد. وی گفت: استراتژی سامسونگ، واکنش سریعتر به تغییرات بازار به جای چسبیدن به برنامه سرمایه‌گذاری از پیش طراحی شده، بوده است. این شرکت هر آنچه در توان دارد، برای حفظ هزینه سرمایه، انجام خواهد داد.
 
سامسونگ همواره سرمایه‌گذاری بالایی در ابتکارهای جدید مربوط به تراشه داشته است. این شرکت در رقابت برای ساخت پیشرفته ترین تراشه‌ها در جهان، تولید انبوه تراشه سه نانومتری را در ژوئن آغاز کرد. به گفته کی‌یونگ، سامسونگ برای بهبود عملکرد و کاهش هزینه تراشه‌ها تلاش می کند زیرا قصد دارد نسل جدید تراشه سه نانومتری را در سال ۲۰۲۴ بسازد.
 
علاوه بر رکود بازار تراشه، اختلافات میان چین و آمریکا، سامسونگ را دچار چالش کرده است. اگرچه کره جنوبی از نظر تاریخی همواره مواضع همسو با واشنگتن داشته است اما این غول فناوری روی امکان فروش تراشه‌ها، تلفنهای هوشمند و محصولات دیگر به بازار بزرگ چین حساب می‌کند. سامسونگ در چین، مشتریان و کارخانه‌هایی دارد.
 
دولت آمریکا دسترسی چین به فناوریهای پیشرفته را محدود کرده و اخیرا، فروش تراشه‌های هوش مصنوعی و تجهیزات پیشرفته تولید تراشه را به شرکتهای فناوری چینی ممنوع کرده است. همچنین در حال بررسی اقداماتی برای محدود کردن سرمایه‌گذاری آمریکایی در شرکتهای فناوری چین است و همزمان، میلیاردها دلار کمک مالی برای تقویت تولید نیمه رسانا در خاک آمریکا، فراهم کرده است. واشنگتن از هر تراشه سازی که بخشی از کمک فدرال را دریافت می کند، می خواهد از تولید تراشه‌های پیشرفته در چین به مدت ۱۰ سال خودداری کند. دولت کره جنوبی درصدد است در این باره با مقامات آمریکایی مذاکره کند.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، همزمان با مضاعف شدن تلاشهای آمریکا برای تحکیم زنجیره تامین تراشه در داخل کشور، سامسونگ برنامه‌هایی را برای ساخت یک کارخانه تراشه سازی به ارزش ۱۷ میلیارد دلار در شهر تیلور تگزاس اعلام کرده که ساخت آن قرار است اواخر امسال آغاز شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.