تلفن همراه

گوشی

September 12, 2022
10:03 دوشنبه، 21ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138926

سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی گلکسی S23 اولترا آنقدرها هم بزرگ نخواهد بود

اگرچه گفته می‌شود سامسونگ می‌خواهد گلکسی S23 اولترا را به دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی مجهز کند اما شایعات حاکی از آن است که سنسور این دوربین آنقدرها هم بزرگ نخواهد بود.
از زمانی که سامسونگ از سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی خود رونمایی کرده تاکنون مدت زمان زیادی می‌گذرد. این شرکت کره‌ای می‌توانست از این سنسور در گلکسی S22 اولترا هم استفاده کند اما ترجیح داد این گوشی را هم به سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی مجهز کند تا بدین ترتیب در سه نسل مختلف، شاهد استفاده از سنسوری مشابه در پرچم‌داران سامسونگ باشیم. اما ظاهرا در گلکسی S23 اولترا قرار است بالاخره از سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی استفاده شود.
 
به‌تازگی اما خبری منتشر شده مبنی بر اینکه سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی گلکسی S23 اولترا، نه HP1 خواهد بود و نه HP3 که سامسونگ پیش‌تر از آن‌ها رونمایی کرده است. طبق خبرهایی که تاکنون از این گوشی منتشر شده، انتظار داشتیم سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی بکار رفته در آن بسیار بزرگ باشد اما ظاهر اینطور نخواهد بود.
 
اما طبق گفته‌های یکی از موثق‌ترین افشاگران حوزه‌ی فناوری یعنی Ice Universe، به نظر می‌رسد باید ۱۰۰٪ به این باور داشته باشیم که سامسونگ از دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی برای گلکسی S23 اولترا استفاده خواهد کرد. اما اندازه‌ی سنسور آن ۱/۱٫۳ اینچ، پیکسل آن ۰.۶ میکرومتر و گشودگی دیافراگم آن هم F/1.7 خواهد بود که در مقایسه با قبل اندکی بزرگ‌تر شده است.
 
طبق گفته‌های افشاگر یادشده، این سنسور فقط اندکی بزرگ‌تر از سنسور بکار رفته در نمونه‌ی ۱۰۸ مگاپیکسلی در S22 اولترا خواهد بود که اندازه‌ی سنسور آن به ۱/۱٫۳۳ اینچ، اندازه‌ی پیکسل‌های آن به ۰.۸ میکرومتر و گشودگی دیافراگم آن هم به F/1.8 می‌رسد. اندازه‌ی سنسور این دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی حتی از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۴ پرو مکس هم بیشتر نیست (۱/۱٫۳۳ اینچ). Ice Universe معتقد است گلکسی S23 اولترا از یک سری از پرچم‌داران اندرویدی نسل بعد هم سنسور کوچک‌تری خواهد داشت که البته به نظر می‌رسد منظور او از پرچم‌داران اندرویدی، در واقع همان‌هایی هستند که قرار است از سنسورهای ۱ اینچی بهره ببرند.
البته اندازه‌ی مگاپیکسل هم تا حدودی روی کیفیت تصاویر تأثیر دارد ولی این تأثیر آنقدرها محسوس نیست. اپل و گوگل طی چند سال اخیر این موضوع را کاملا به ما فهمانده‌اند که می‌شود سنسورهایی در ظاهر کوچک‌تر در گوشی بکار برد اما نتایج شگفت‌انگیزی را ثبت کرد. مگاپیکسل بالا آن چیزی نیست که باعث افزایش کیفیت تصاویر شود اما به خاطر اینکه دست کاربران را در انجام کارهای مختلف باز می‌گذارد، برای افراد حرفه‌ای اتفاق جذابی به حساب می‌آید.
 
از طرفی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند در بکارگیری سنسورها درون گوشی خود یک سری محدودیت دارند و نمی‌توانند از سنسورهای بسیار بزرگ در محصولات‌شان استفاده کنند. در نتیجه به سراغ فناوری‌هایی نظیر ترکیب پیکسلی رفته‌اند تا بدین ترتیب تا حدودی بتوانند ضعف یادشده را جبران کنند. ترکیب پیکسلی هم فناوری است که به موجب آن، چندین پیکسل با یکدیگر ترکیب شده و یک پیکسل بزرگ را با جزئیاتی بیشتر و دقیق‌تر به وجود می‌آورند. برای مثال یک دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی می‌تواند از فناوری ترکیب پیکسلی ۹ به ۱ بهره ببرد تا بدین ترتیب خروجی‌هایی ۱۲ مگاپیکسلی را به ثبت برساند. گوشی‌هایی مثل آیفون ۱۴ پرو با سنسور ۴۸ مگاپیکسلی هم غالبا از فناوری ترکیب پیکسلی ۴ به ۱ بهره می‌برند و می‌توانند خروجی‌های با کیفیتی را در اندازه‌ی ۱۲ مگاپیکسل به ثبت برساند.
 
گلکسی S23 اولترا قرار است از همان دو دوربین ۱۰ مگاپیکسلی تله‌فوتو بکار رفته در گلکسی S22 اولترا بهره ببرد که یکی از آن‌ها توانایی زوم ۳ برابری اپتیکال را دارد و دیگری هم ۱۰ برابری. در رابطه با دوربین فوق عریض خبر خاصی منتشر نشده ولی به صورت کلی به نظر می‌رسد سامسونگ با استفاده از تکنیک‌های نرم‌افزاری کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری در هر چهار سنسور را افزایش خواهد داد.
 
همچنین گفته می‌شود این گوشی از همان طراحی قبلی بهره خواهد برد؛ یعنی نمایشگر ۶٫۸ اینچی نسبتا تخت و فریم‌های مستطیلی که زبان طراحی آشنای سری گلکسی نوت است. باتری S23 اولترا باز هم ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی خواهد بود با این تفاوت که این‌بار قرار است اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به عنوان قلب تپنده در این گوشی ایفای نقش کند که در مقایسه با قبل از لحاظ مصرف انرژی بسیار بهتر خواهد بود.
 
حال باید منتظر ماند و دید عدم تغییر چشمگیر اندازه‌ی سنسور S23 اولترا نسبت به نسل قبل و رقیب اصلی آن یعنی آیفون ۱۴ پرو مکس چه نتیجه‌ای را در عمل رقم می‌زند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.