سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 13, 2022
18:52 سه شنبه، 22ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138963

خودنمایی طراحی انحنادار در تصاویر فاش‌شده از مدل سفارشی RTX 4090 انویدیا

مدل سفارشی کارت گرافیک RTX 4090 با بدنه‌ی انحنادار و سه فن مجزا در تصاویری غیررسمی رؤیت شده است. این کارت گرافیک احتمالاً به‌زودی معرفی می‌شود.
فردی در یکی از شبکه‌های اجتماعی چینی تصویر منتسب به چندین کارت گرافیک سفارشی RTX 4090 را که توسط شرکت زوتاک ساخته می‌شوند منتشر کرده است. این تصاویر نشان می‌دهند روند تولید گرافیک‌ رده‌بالای انویدیا شروع شده و احتمالاً تیم سبز در جریان برگزاری رویداد GTC از آن پرده‌برداری می‌کند. RTX 4090 به هنگام عرضه به بازار قوی‌ترین کارت گرافیک دسکتاپی دنیا خواهد بود.
 
به گزارش تامز هاردور، شماری از کاربران می‌گویند کارت گرافیک Zotac GeForce RTX 4090 Amp Extreme Airo ظاهر جذابی ندارد. در نگاه اول این کارت گرافیک سفارشی به‌دلیل بهره‌مندی از بدنه‌ی منحنی‌شکل، طراحی منحصربه‌فردی دارد.
تصویر دیگری که به کارتن محصول ارتباط دارد، جزئیات اضافه‌ای درباره‌ی آن فاش می‌کند. کارت گرافیک سفارشی RTX 4090 که سه فن مجزا دارد مجهز به خنک‌کننده‌ی IceStorm 3.0 است و از قابلیت بایوس دوگانه پشتیبانی می‌کند. این کارت گرافیک نورپردازی Spectra 2.0 دارد و به‌لطف نرم‌افزار Firestorm می‌توان آن را اورکلاک کرد. ظاهراً در شرایطی که RTX 4090 Amp Extreme Airo مشغول پردازش گرافیکی نباشد، فن کارت گرافیک از حرکت می‌ایستد. متأسفانه ناحیه‌ای از کارتن محصول که به مشخصات فنی اشاره می‌کند، به‌خوبی در تصویر دیده نمی‌شود.
 
کارت گرافیک سفارشی RTX 4090 در تصویر فاش‌شده ابعاد نسبتاً جمع‌و‌جوری دارد، اما در واقعیت این کارت گرافیک بسیار بزرگ‌جثه است. روی بدنه‌ی RTX 4090 حفره‌های متعددی برای جریان‌یافتن هوا دیده می‌شود تا این کارت گرافیک به هنگام پردازش محتوای سنگین گرافیکی با داغی بیش از حد مواجه نشود.
 
به‌نظر می‌رسد PCB محصول به اندازه‌ی یک کارت گرافیک مجهز به دو فن، طویل است. صفحه‌ی پشتی RTX 4090 نیز از یک حفره‌ی نسبتاً بزرگ میزبانی می‌کند. ورودی‌های برق در طرف دیگر کارت گرافیک تعبیه شده‌اند و تصویر فاش‌شده آن‌ها را نشان نمی‌دهد، بنابراین فعلاً جزئیاتی درباره‌ی کانکتور برق RTX 4090 نمی‌دانیم.
 
انویدیا قصد دارد ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۹ شهریور ۱۴۰۱) در مراسمی به میزبانی جن‌سون هوانگ، مدیرعامل شرکت، از معماری گرافیکی Ada Lovelace پرده‌برداری کند. تیم سبز به‌طور معمول گرافیک‌های دسکتاپ را هم‌زمان با معماری گرافیکی معرفی نمی‌کند، اما امسال شاید اوضاع به شکل متفاوتی پیش برود. پیش‌بینی می‌شود انویدیا در ابتدا مدل‌های رده‌بالای RTX 4000 را معرفی و عرضه کند و سال آینده سراغ عرضه‌ی مدل‌های میان‌رده برود.
 
معماری گرافیکی Ada Lovelace احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین جهش‌های نسلی را در سال‌های اخیر تجربه می‌کند. شایعه‌های تأییدنشده می‌گویند قدرت گرافیک‌های سری RTX 4000 بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد بیشتر از نسل قبل خواهد بود. بخش زیادی از این قدرت پردازشی وابسته به سرعت کلاک تراشه‌ی گرافیکی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.