لبه تکنولوژی

September 16, 2022
14:11 جمعه، 25ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138988

آموزش خنده به ربات‌ها

دانشمندان تلاش می‌کنند به ربات‌ها خندیدن در زمان و شیوه مناسب را آموزش دهند و امیدوارند این سیستم بتواند مکالمات طبیعی بین انسان‌ها و سیستم‌های هوش مصنوعی را بهبود بخشد.
به گزارش گاردین، خنده اشکال مختلفی دارد؛ از خنده مؤدبانه تا خنده‌های بلند مُسری. دانشمندان در حال توسعه یک سیستم هوش مصنوعی هستند که هدف آن افزودن قابلیت خندیدن به ربات‌ها با روشی صحیح و در زمان مناسب است.
 
تیم سازنده این ربات خندان که اریکا (Erica) نام دارد، می‌گویند که این سیستم می‌تواند مکالمات طبیعی بین افراد و سیستم‌های هوش مصنوعی را بهبود بخشد.
 
دکتر کوجی اینو (Koji Inoue) از دانشگاه کیوتو و نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید: ما فکر می‌کنیم که یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی برقراری ارتباطی همدلانه بین ربات‌ها و انسان‌ها است. ما به این نتیجه رسیدیم که یکی از راه‌هایی که ربات بوسیله آن می‌تواند با کاربران همدلی کند، خندیدن است.
 
"اینو" و همکارانش تصمیم گرفتند تا به سیستم هوش مصنوعی خود هنر خنده محاوره‌ای را آموزش دهند. آنها داده‌های مربوط به بیش از ۸۰ گفتگوی سریع بین دانشجویان پسر دانشگاه و ربات را که در ابتدا توسط چهار بازیگر زن تازه‌کار از راه دور اداره می‌شد، جمع‌آوری کردند.
 
داده‌های مربوط به این گفتگوها بر اساس نوع خنده دسته‌بندی شدند و سپس از این داده‌ها برای آموزش یک سیستم یادگیری ماشینی استفاده شد که تصمیم می‌گرفت که آیا زمان مناسبی برای خندیدن هست یا خیر و همچنین نوع مناسب خنده را انتخاب می‌کرد.
 
محققان می‌گویند که خنده می‌تواند به ساخت ربات‌هایی با شخصیت متمایز کمک کند.
 
"اینو" می‌گوید: ما فکر می‌کنیم که ربات‌ها می‌توانند شخصیت متمایز خود را از طریق مکالمه و رفتارهایی همچون خندیدن، برقراری ارتباط چشمی، حرکات و سبک صحبت کردن نمایش دهند. اگرچه او افزود که دست‌کم ۲۰ سال طول می‌کشد تا بتوان یک گفتگوی معمولی همچون یک دوست با ربات‌ها داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.