اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 16, 2022
17:58 جمعه، 25ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138990

استقرار بالن مخابراتی در مرز مهران برای ارایه اینترنت رایگان

بالن مخابراتی پژوهشگاه فضایی، با هدف پوشش اینترنتی مناسب برای زائرین مراسم اربعین در محدود مرز مهران استقرار پیدا کرده است.
به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با آغاز موج حرکت زائرین اباعبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین به سمت مرز عراق، اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تقویت زیرساخت های ارتباطی شتاب دو چندانی گرفته است.
 
از جمله اقدامات انجام گرفته برای تقویت شبکه ارتباطی و تامین اینترنت مورد نیاز زائرین، استقرار بالن مخابراتی در مرز مهران بود. پس از استقرار این بالن محموله مخابراتیLTE-4G با هدف ارایه سرویس وای فای رایگان به ۳هزار نفر راه اندازی شده است.
سامانه بالن مخابراتی که در حال حاضر در مرز مهران در حال ارایه سرویس به زائرین است قابلیت حمل محموله مخابراتی و محموله پایشی( تصویربرداری) روی آن وجود دارد. این بالن قابلیت استقرار محموله مخابراتی تا ارتفاع ۱۰۰ متری با توجه به مجوزهای کسب شده را دارد.
 
همچنین سامانه مذکور دارای چهار جز اصلی پاکت، سکوی پرواز، محموله مخابراتی یا محموله پایشی و سکوی زیستی است که شامل اتاق استراحت و اتاق کنترل است.
پاکت این سامانه دو جداره بوده و قابلیت نگهداری گاز هلیوم برای پرواز در آسمان را دارد. سکوی پرواز آن نیز که روی یک کفی متحرک نصب شده است و امکان برخاست و فرود پاکت روی آن وجود دارد و به گونه‌ای طراحی شده که قابل جا‌به‌جایی با یک تریلی را دارد و در صورت نیاز قابل حمل به مکان‌هایی است که دچار بحران می‌شوند (مثل زلزله، سیل…).
 
محموله مخابراتی آن نیز امکان سرویس LTE-4G را دارد و در صورت بروز حادثه و قطع ارتباط از طریق زیرساخت فیبرنوری فرکانس رادیویی از فاصله حدود 30 کیلومتری از محل حادثه تا پای سکو را ارسال می کند و این محموله با دریافت این فرکانس می‌تواند آن را به شعاع 20 کیلومتری از سطح و ارتفاع 300 کیلومتری، به استفاده کنندگان به صورت وای فای منتقل کند.
سکوی زیستی این سامانه هم شرایط ارائه خدمات به پرسنل از قبیل کنترل سامانه و اسکان را مهیا می‌کند.
 
سامانه بالن مخابرانی پژوهشگاه فضایی برای محموله های 15، 50 و 300 کیلوگرمی در شرایط مختلف آزمایش شده و در حال حاضر برای ارائه خدمات اینترنت با محموله 50 کیلوگرمی در پایانه مرزی مهران به پرواز در آمده است.
کاربردهای دیگری هم می‌توان برای این سامانه در نظر گرفت از جمله پایش تصویر برداری با نصب یک دوربین دید در شب برای پایش مرزهای کشور یا تقویت بیسیم‌ها که امکان تقویت برد تا ده برابر را دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.