فناوری اطلاعات

September 16, 2022
19:37 جمعه، 25ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138994

سرقت سریالی سیم در یک نقطه کرمان/ از بی‌توجهی برج‌ساز تا بی‌خیالی شهرداری

سرقت کابل مخابرات و قطع ارتباط دستکم ۹۰۰ مشترک در محدوده خیابان امام‌جمعه شهر کرمان به سریال تکراری تبدیل شده است تا سارق یا سارقان با سوءاستفاده از تعلل مسئولان شهری در تعیین‌ تکلیف ساختمان درحال ساخت برای سومین بار طی ۶ماه اخیر زیان‌های زیادی را به مخابرات و مشترکان وارد کنند.
 
بخشی از خطوط مخابراتی و تلفن ثابت در بلوار جمهوری و محدوده چهار راه امام جمعه تا خیابان والفجر شهر کرمان از ساعات ابتدایی صبح  امروز (چهارشنبه) در حالی قطع شد که این قطع ارتباط تلفن و دیتا طی امسال برای چندمین بار از همین محل صورت می‌گیرد و با پیگیری انجام گرفته، مسئولان مخابرات دلیل قطعی را سرقت قسمتی از کابل در نزدیکی یک ساختمان نیمه کاره اعلام می کنند.
 
خبرنگار ایرنا در بازدید میدانی از محل سرقت متوجه شد حدود ۵۰ متری چهارراه امام جمعه شهر کرمان که از پرترددترین مسیرهای اصلی شهر محسوب می شود، در قطعه زمینی از چندسال قبل ساخت و ساز بخش خصوصی آغاز و به صورت نیمه کاره رها شده است.
 
این ساختمان درحال ساخت بخشی از پیاده راه را نیز درگیر کرده و با توجیه ایمنی شهروندان، قسمت رو به خیابان ملک در داخل پیاده راه که فضای عمومی محسوب می شود، توسط صفحه های فلزی مسدود شده است. مسیر عبور کابل های مخابرات نیز در همین قسمت از پیاده راه قرار دارد که برای چندمین بار سرقت می شود.
 
مسئولان مخابرات حاضر در محل  می گویند سارق بعد از آنکه با شیلنگ آب یا دیگر تجهیزات، قسمتی از خاک را از بین برده نسبت به سرقت سیم ها اقدام کرده است.
 
هرچند به ظاهر ایمنی شهروندان مورد توجه و توجیه دست اندرکاران این پروژه ساختمانی بوده است اما این پوشش به پناهگاه بسیار مناسبی نیز برای سارقان کابل های مخابراتی تبدیل شده تا دور از چشم شهروندان چندین مرتبه مسیر عبور کابل را پشت این پوشش فلزی تخریب کنند و سیم، کابل و تجهیزات را به سرقت ببرند و ارتباط مخابراتی شهروندان را نیز قطع کنند.
 
علاوه بر مشکل سرقت سیم و کابل، پوشش حفاظتی بخش قابل توجهی از حریم پیاده راه را نیز اشغال کرده که خود تجاوز به حقوق شهروندی است و محل گودبرداری نیز با تخریب های صورت گرفته در زمان بارندگی و احتمال فرونشست زمین، برای شهروندان می تواند حادثه آفرین و خطرناک باشد.
 
از آنجا که بخشی از تخریب انجام شده خاک واقع در پیاده راه بوده است و باتوجه به مشکل و اهمیت آن، ضرورت دارد شهرداری نسبت به بازدید دقیق و کارشناسی از محل با فوریت اقدام کند تا احتمال نشست زمین در این قسمت از پیاده راه و بروز حادثه برای شهروندان نیز وجود نداشته باشد.
 
تکرار مشکل باوجود اطلاع متولیان
بر اساس اظهارات مسئولان مخابرات که در محل برای رسیدگی به مشکل قطعی حاضر شده بودند، مشابه همین سرقت نیز حدود سه ماه قبل برای دومین بار در همین نقطه رخ داده است؛ آنطور که مسئولان و کارشناسان مخابرات کرمان گفتند: عوامل نیروی انتظامی و شهرداری نیز همان  در محل ساختمان نیمه کاره حاضر شدند و وعده برای رفع حل مشکل بافوریت دادند اما تا امروز که برای سومین مرتبه در سال اخیر این سرقت انجام شده هیچ کاری انجام نگرفته است.
 
قطع ارتباط ۹۰۰ مشترک تلفن ثابت
مسئولان شرکت مخابرات که از سرقت تکراری کابل ها و تجهیزات شکبه مخابرات در این محل اظهار نارضایتی شدید دارند می گویند براساس بررسی های اولیه  خسارت های زیاد مالی به این شرکت وارد شده است.
 
ضمن اینکه قطع تلفن یا دیتا در این محدوده که محل فعالیت بسیاری از سازمان های دولتی و تجاری است بر مشکلات خدمات رسانی به شهروندان افزوده است.
 
سرپرست شبکه کابل هوایی(شسکام) مخابرات منطقه کرمان که شخصا در محل حضور یافته بود به خبرنگار ایرنا گفت: سارق شب گذشته با استفاده از پوشش حفاظتی و حاشیه امنی که داشته، اقدام به تخریب محل عبور کابل های شبکه کرده و با بریدن و تخریب کابل قسمتی را به سرقت برده است.
 
هنگامه منصوری افزود: با سرقت کابل در این منطقه ارتباط مخابراتی، دیتا و اینترنت ۹۰۰ مشترک که اغلب اداری و تجاری هستند قطع شده که هر مرتبه برای ترمیم و وصل شبکه هزینه های هنگفتی صرف می شود.
 
وی افزود: تعدادی ورق برای حفاظت از این ساختمان نیمه کاره در محل نصب شده که همین عاملی برای کمک و تسهیل در سرقت تاسیسات مخابراتی شده و سومین مرتبه در چند ماه اخیر این اتفاق تکرار شده است.
 
منصوری تاکید کرد: در جریان سرقت قبلی که خرداد ماه اتفاق افتاد نهادهایی مانند شهرداری و نیروی انتظامی به این محل مراجعه، حتی فیلم و عکس هم تهیه کردند و وعده رسیدگی دادند اما در عمل هیچ اقدامی نشده است.
 
وی تاکید کرد: حتما باید مسئولان شهرداری و مالک ساختمان نیمه‌کاره برای این معضل اقدام فوری کنند.
 
حمید غلامعلی معاون شبکه شرکت مخابرات منطقه کرمان نیز گفت: این بنای نیمه‌ساز در محل گودبرداری متوقف مانده و طبق اظهارات مسئولان شهری بدون مجوز حفاری انجام داده و ضمن اشغال کردن پیاده راه زمینه برای تخریب و سرقت کابل و تجهیزات مخابرات را نیز فراهم کرده است.
 
وی افزود: همکاران امروز ضمن بازدید از محل و برآورد خسارت به شبکه در حال بازسازی و مرمت شبکه هستند.
 
پاسخ به پرسش هایی درباره چرایی استقرار نداشتن نگهبان، نبود دوربین مداربسته و نظارت های لازم در باره این مشکل ضروری است.
 
وی اعلام کرد که طی نصف روز تا یک روز ارتباط مشترکان برقرار خواهد شد.
 
خبرنگار ایرنا از پیش از ظهر امروز در تلاش برای انجام مصاحبه با مسئولان شهرداری در کرمان بود؛ مسئولان شهرداری منطقه ۲ شهر کرمان نیز در پاسخ به پیگیری خبرنگار ایرنا عنوان داشتند که موضوع را بررسی و سپس پاسخ را اعلام می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.