رسانه‌های اجتماعی

September 23, 2022
12:57 جمعه، 1ام مهرماه 1401
کد خبر: 139080

شکایت از شرکت مادر فیس بوک برای کنترل پنهانی کاربران آیفون

دو کاربر فیس بوک از شرکت مِتا پلتفرمز به دلیل دور زدن پنهانی کنترل‌هایی که اپل سال گذشته برای حمایت از کاربران آیفون و جلوگیری از ردیابی شدن فعالیت اینترنتی آنها فعال کرد، شکایت کردند.
 
به گزارش ایسنا، این دو کاربر فیس بوک در شکایتی که در دادگاه فدرال سانفرانسیسکو تنظیم کردند، شرکت مِتا پلتفرمز را متهم کردند مقررات حریم خصوصی سال ۲۰۲۱ شرکت اپل را دور زده و قوانین ایالتی و فدرال که جمع آوری غیرمجاز اطلاعات شخصی کاربران را محدود می کند را نقض کرده است. شکایت مشابهی هفته گذشته در همین دادگاه تنظیم شد.
 
این شکایت‌ها بر مبنای گزارش فلیکس کروس، محقق حریم خصوصی تنظیم شده‌اند. وی اعلام کرده است که اپلیکیشن‌های فیس بوک و اینستاگرام شرکت مِتا پلتفرمز برای سیستم عامل iOS اپل، کد جاوا اسکریپتی را در وب سایت‌هایی که کاربران از آنها بازدید کرده‌اند، تزریق می کنند و این کد، به این اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد هر فعالیتی که کاربر در هر وب سایتی انجام می دهد از جمله وارد کردن کلمه عبور را دنبال کنند.
 
شرکت مِتا پلتفرمز در واکنش به این گزارش، اذعان کرد که اپلیکیشن فیس بوک، فعالیت مرورگر را مونیتور می کند اما جمع آوری غیرقانونی اطلاعات شخصی کاربران را به گردن نگرفت.
 
بر اساس این شکایت‌ها، جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران از اپلیکیشن فیس بوک، به این شرکت کمک کرده است مقرراتی که اپل در سال ۲۰۲۱ اجرا کرد و اپلیکیشن‌های شخص ثالث را ملزم می‌کند موافقت کاربران را برای ردگیری فعالیت آن‌ها به صورت آنلاین یا آفلاین دریافت کنند را دور بزند.
 
تغییرات حریم خصوصی که اپل صورت داد، توانایی شرکت مِتا پلتفرمز برای جمع آوری اطلاعات کاربران iOS را محدود کرد و در سال نخست اجرای این تغییرات، ۱۰ میلیارد دلار به شرکت مادر فیس بوک و اینستاگرام ضرر زد.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، در شکایت این دو کاربر آمده است: اپلیکیشن فیس بوک، با گشودن لینکهای وب در مرورگر درون برنامه به جای مرورگر پیش فرض کاربر، مقررات حریم خصوصی اپل را دور می زند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.