اپلیکیشن

تلفن همراه

September 25, 2022
11:57 یکشنبه، 3ام مهرماه 1401
کد خبر: 139127

اینستاگرام و واتس‌اپ از کافه بازار و مایکت حذف شدند

پس از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران، دقایقی پیش این دو پلتفرم محبوب از فروشگاه اندرویدی بازار و مایکت حذف شدند.
 
پس از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران، این دو پلتفرم محبوب از فروشگاه اندرویدی مایکت و کافه بازار حذف شدند. چنین اقدامی شائبه فیلتر دائمی اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران را تقویت می‌کند.
 
اپلیکیشن اینستاگرام و واتس‌اپ از روی دو فروشگاه اندرویدی مطرح ایرانی حذف شدند. شنیده‌های دیجیاتو حاکی از این است که چنین اقدامی در راستای درخواست مقامات بالادستی صورت گرفته است.
 
در صورت مراجعه به کافه بازار، جستجوی اینستاگرام و واتس‌اپ نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت. در صفحه دانلود این دو اپ نیز نوشته شده است: «متاسفانه در حال حاضر امکان ارائه‌ این اپلیکیشن را نداریم. از اینکه محدودیت‌های ما را درک می‌کنید ممنونیم.»
مایکت نیز در صفحه دانلود این دو اپ ضمن حذف لینک دانلود به محدودیت‌های ایجاد شده اشاره کرده و نوشت: «متاسفانه این اپلیکیشن از حالت انتشار خارج شده است. از اینکه محدودیت‌های ما را درک می‌کنید، سپاس‌گزاریم.»
شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام‌رسان واتس اپ از عصر روز چهارشنبه 30 شهریور 1401 در ایران فیلتر شدند و بدون ابزار تغییر آی پی نمی‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. حال به نظر می‌رسد بنا به دستور مقامات بالادستی، بازار و مایکت ملزم به حذف این دو اپلیکیشن از روی استور خود شده است.
 
«وحید رحیمیان» مدیرعامل مایکت، فروردین 1400 و پس از حذف اجباری بازی پابجی از روی این استور اندرویدی در گفتگو با دیجیاتو، عواقب چنین تصمیم‌هایی را بردن بار ترافیک اینترنت به خارج از مرزهای ایران و همچنین بی‌اعتماد کردن کاربران نسبت به پلتفرم‌های ایرانی عنوان کرده بود.
 
از سوی دیگر چنین اقدامی می‌تواند به شائبه فیلتر دائمی این دو اپلیکیشن در ایران دامن بزند. این در حالی است که مرداد ماه امسال، دبیر شورای عالی فضای مجازی از فعالیت 2 میلیون و 400 هزار واحد صنفی مجازی در اینستاگرام خبر داده بود. همچنین مرکز پژوهشی بتا، اواخر سال گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که 9 میلیون نفر یا به عبارتی دیگر یک میلیون و 700 هزار کسب‌وکار از طریق این پلتفرم کسب درآمد می‌کنند.
 
فیلتر موقت و حالا شاید دائمی این پلتفرم می‌تواند زندگی میلیون‌ها ایرانی و صدها هزار کسب‌وکار را تحت تاثیر خود قرار دهد. مخصوصا در حالی که شاهد تورمی بالای 40 درصد هستیم. وزیر ارتباطات نیز بارها با رد فیلتر اینستاگرام، از اینترنت طبقاتی و رفع فیلتر برخی پلتفرم‌های خاص برای گروهی از مردم خبر داده بود.
 
لازم به ذکر است وزیر کشور شب گذشته با حضور در گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت محدودیت‌های اخیر در اینترنت تا پایان ناآرامی‌ها ادامه خواهد داشت
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.