September 25, 2022
16:23 یکشنبه، 3ام مهرماه 1401
کد خبر: 139136

اسپیدتست: سرعت اینترنت استارلینک با افزایش تعداد کاربران آن، کاهش یافته است

میانگین سرعت دانلود اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در فصل دوم 2022 در مقایسه با فصل دوم 2021 کاهش 9 تا 54 درصدی داشته است.
 
در ماه‌های اخیر اسپیس ایکس سعی کرده استارلینک را در اختیار کاربران بیشتری در سراسر جهان قرار دهد، اما ظاهرا این موضوع روی سرعت آن تاثیر منفی داشته. طبق گزارش اسپیدتست، میانگین سرعت دانلود اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در فصل دوم 2022 در مقایسه با فصل دوم 2021 در کشورهای مختلف کاهش 9 تا 54 درصدی را تجربه کرده است.
 
طبق این گزارش، میانگین سرعت دانلود و آپلود در اکثر مناطقی که استارلینک خدمات ارائه می‌دهد، کاهش یافته اما از سوی دیگر میزان تاخیر آن کمی بهبود را تجربه کرده است. البته به باور اسپیدتست، با وجود کاهش عملکرد باز هم استارلینک برای بسیاری از مناطق کاربردی است.
 
سرعت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک
به گزارش اسپیدتست، استارلینک در فصل دوم 2022 در کشورهای زیر بالاترین میانگین سرعت دانلود را داشته است:
 
پرتغال: 123.01 مگابیت بر ثانیه
هلند: 122.43 مگابیت بر ثانیه
اتریش: 112.01 مگابیت بر ثانیه
فرانسه: 110.98 مگابیت بر ثانیه
بلژیک: 110.40 مگابیت بر ثانیه
با وجودی که میانگین سرعت دانلود در این کشورها بالاتر از خدماتی است که شرکت‌های اینترنتی ارائه می‌دهند، اما میانگین سرعت آپلود و همچنین میزان تاخیر استارلینک نسبت به آن‌ها پایین‌تر است.
 
در ایالات متحده میانگین سرعت دانلود استارلینک حتی در فاصله یک فصل هم کاهش زیادی را تجربه کرده و از 90.6 مگابیت بر ثانیه در فصل اول 2022، به 62.5 مگابیت بر ثانیه کاهش یافته است. میانگین سرعت آپلود هم در این بازه زمانی از 9.3 به 7.2 مگابیت بر ثانیه کاهش یافته است. سرعت دانلود و آپلود در آمریکا در فصل اول 2021 به ترتیب برابر 97.2 و 13.9 مگابیت بر ثانیه بود.
 
با وجود اینکه سرعت دانلود و آپلود استارلینک با افزایش تعداد کاربران در اکثر کشورها کاهش یافته، اما باز هم این سرعت‌ها از بسیاری از کشورهای جهان بالاتر است که برای مثال می‌توان به ایران اشاره کرد.
 
طبق گزارش اسپیدتست برای ماه آگوست، میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل و ثابت ایران به ترتیب به 28.40 و 10.02 مگابیت بر ثانیه رسیده که بسیار پایین‌تر از سرعت استارلینک است.
 
ایالات متحده اخیرا برخی تحریم‌های تکنولوژی علیه ایران را برداشته و ایلان ماسک همانطور که در گذشته گفته بود برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای در ایران خواستار معافیت تحریم‌ها می‌شود، از فعال‌سازی استارلینک برای کشورمان خبر داده است. با این حال همانطور که می‌دانید برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای به تجهیزات خاصی نیاز است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.