اپراتورها

تلفن همراه

September 30, 2022
11:34 جمعه، 8ام مهرماه 1401
کد خبر: 139205

دلیل کاهش کیفیت ارتباطات تلفن همراه چیست؟

تجهیزات موسوم به تکرارکننده در بسیاری از نقاط به عنوان راهکاری برای حل مشکلات عدم پوشش تلفن همراه استفاده می‌شود اما اغلب این تجهیزات، غیرمجاز بوده و استفاده از آن تا شعاع چندصد متری باعث ایجاد تداخل و افت کیفیت ارتباط مشترکان می‌شود.
در سال‌های اخیر مشکلاتی مانند ضعف سیگنال و پایین بودن کیفیت پوشش شبکه تلفن همراه در برخی نقاط کور فضاهای ساختمانی مانند طبقات منفی، نواحی پرتراکم جمعیتی یا مناطق دورافتاده باعث استفاده بی‌رویه از دستگاه‌های تکرارکننده غیرمجاز تلفن همراه شده است.
 
آنطور که کارشناسان اعلام می‌کنند، بیش از یک‌سوم تداخلات اپراتورهای تلفن همراه مربوط به تکرارکننده‌های غیرمجاز است و کاربران در برخی مناطق به دلیل عدم پوشش‌دهی تلفن همراه، اقدام به تهیه و نصب تکرارکننده‌های تلفن همراه از مبادی غیرمجاز و غیرمرتبط می‌کنند؛ به گفته کارشناسان، این موضوع نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه بعضاً باعث ایجاد اختلال در سایر فرستنده‌ها و کاهش و یا قطع سرویس در مناطق دیگر نیز می‌شود.
 
موضوعی که به تازگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره آن تاکید کرده درصورت استفاده از تجهیزات تکرار کننده غیر مجاز و ایجاد اختلال در شبکه اپراتور تلفن همراه، بازرسان رگولاتوری براساس قانون استفاده از بی سیم‌های اختصاصی و غیرحرفه‌ای برای جمع آوری تجهیزات اقدام می‌کنند و با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.
 
بنابراین مشترکان برای حل مشکل ضعیف بودن سیگنال یا کیفیت پائین دریافت سرویس از اپراتورهای تلفن همراه باید به سایت اپراتور خود مراجعه کنند و درصورت حل نشدن مشکل، شکایت‌های خود را در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات رگولاتوی (۱۹۵) درج کنند تا شکایت آن‌ها در سریعترین زمان بررسی و رسیدگی شود.
 
در دی ماه سال گذشته اعلام شد که بیشترین تداخلات در باندهای فرکانسی ۹۰۰ و ۱۸۰۰ مگاهرتز و مربوط به تکرارکننده‌های غیرمجاز (repeater)، تقویت‌کننده‌های آنتن تلویزیون، رادیو شناسه (Radio Frequency Identification) و مسدودکننده‌هاست.
 
با توجه به پایش و مانیتورینگ آنلاین و میدانی از طریق ماشین‌های پایش در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، شناسایی نقاط دارای تداخل فرکانسی و جمع آوری تجهیزاتی که عامل تداخل فرکانسی هستند از جمله اقدامات رگولاتوری برای رفع تداخلات داخلی است.
 
نکته مهمی که وجود دارد تشعشعات ناشی از این دستگاه‌ها به دلیل غیر استاندارد بودن آن است که می‌تواند موجب اثرات مضر برای مردم شود؛ به همین دلیل به کاربران تلفن همراه همراه توصیه می شود در صورت عدم پوشش و آنتن دهی شبکه با هماهنگی اپراتور مربوطه و با توجه به مصوبه CRA-DEC۵۰۰۹-۱، درصورت لزوم اقدام به تهیه و نصب تکرار کننده استاندارد و مجاز کنند تا با مشکلات بعدی مانند توقیف دستگاه ها توسط مأموران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی مواجه نشوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.