فناوری اطلاعات

September 30, 2022
19:57 جمعه، 8ام مهرماه 1401
کد خبر: 139215

اتحاد بایدو و گلوناس علیه جی پی اس

روز گذشته روسیه و چین قراردادهایی را برای استقرار متقابل ایستگاه های ناوبری امضا کردند. بر این اساس قرار شد ایستگاه های گلوناس روسیه در چین و ایستگاه های سیستم موقعیت یاب جهانی بایدو در روسیه مستقر شوند.
آژانس فضایی روسیه روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که روسیه و چین قراردادهایی را برای استقرار ایستگاه های گلوناس روسیه در چین و ایستگاه های سیستم بایدو چین در روسیه امضا کرده اند.
 
بر این اساس اوایل روز سه شنبه یک کنفرانس ویدیویی از کمیته روسیه و چین برای همکاری استراتژیک در پروژه های ناوبری ماهواره ای برگزار شد.
 
در حال حاضر مشهور ترین سیستم ناوبری و موقعیت یاب جهانی، جی پی اس محسوب می شود که متعلق به ایالات متحده بوده و پس از آن سیستم های موقعیت یاب جهانی گلوناس روسیه و بایدو چین قرار دارند. به نظر می رسد با ادغام و همکاری این دو سامانه، قدرت پوشش دهی و دقت این سامانه ها از جی پی اس بیشتر شود.
 
در این راستا یوری بوریسوف، مدیر عامل آزانس فضایی روسیه و رئیس کمیته سیستم ناوبری ماهواره‌ای چین، هی یوبین شاهد قراردادهایی برای استقرار ایستگاه‌ های گلوناس روسی در چین و ایستگاه‌های چینی سیستم بایدو در روسیه بودند.
 
بر اساس توافق های به عمل آمده، ایستگاه‌ های جدید گلوناس روسیه در چانگچون، ارومچی و شانگهای و ایستگاه‌ های چینی در اوبنینسک، ایرکوتسک و پتروپاولوفسک-کامچاتسکی قرار خواهند گرفت.
 
بوریسوف در این رابطه گفت: استفاده همزمان از سیستم‌های روسی و چینی – گلوناسو بایدو باعث افزایش دقت و قابلیت اطمینان ناوبری خواهد شد. 
 
در این نشست، بیانیه ای نیز توسط مرکز اطلاعات و تحلیلی برای هماهنگی، زمان و پشتیبانی ناوبری موسسه تحقیقات مرکزی ماشین سازی TsNIIMash، وابسته بهآژانس فضایی روسیه و مرکز تحقیقات تست و ارزیابی در ناوبری ماهواره ای چین امضا شد. 
 
پیش از این، روسیه و کمیته سیستم ناوبری ماهواره ای چین توافق نامه ای را در مورد همکاری در تضمین مکمل بودن سیستم های ماهواره ای ناوبری جهانی گلوناس و بایدو امضا کرده بودند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.