اپلیکیشن

تلفن همراه

October 2, 2022
17:21 یکشنبه، 10ام مهرماه 1401
کد خبر: 139245

تیک تاک پردرآمدترین اپلیکیشن سه‌ماهه سوم ۲۰۲۲ شناخته شد

با وجود کاهش جزئی درآمد فروشگاه‌های اپلیکیشن اپ‌استور و پلی‌استور در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲، تیک‌تاک عنوان پردرآمدترین برنامه را در این بازه‌ی زمانی ازآنِ خود کرد.
 
کاربران در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲، هزینه‌های مرتبط با خرید اپلیکیشن و خریدهای درون‌برنامه‌ای خود را ۵ درصد کاهش داده‌اند؛ اما اپلیکیشن شبکه‌ی اجتماعی تیک‌تاک در این بازه‌ی زمانی رکوردها را جابه‌جا و برای چهارمین سه‌ماهه‌ی متوالی عنوان پردرآمدترین اپلیکیشن را کسب کرده است.
 
جدیدترین گزارش Sensor Tower درباره‌ی میزان درآمد اپلیکیشن‌های موبایلی نشان می‌دهد تیک‌تاک باردیگر لقب پردرآمدترین برنامه‌ی جهان را ازآنِ خود کرده است و این رکورد در حالی به‌دست آمده که میزان درآمد کلی بازار برنامه‌ها روند کاهشی داشته است. البته باید اشاره کنیم این گزارش درآمد تیک‌تاک را با نسخه‌ی چینی آن موسوم به Douyin ترکیب کرده است؛ بنابراین، درآمد اعلام‌شده ازنظر فنی ترکیب این دو برنامه است.
به‌گزارش TechCrunch، نسخه‌ی جهانی تیک‌تاک به‌همراه Douyin در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲ به‌عنوان پردرآمدترین برنامه‌ی غیر از دسته‌بندی بازی‌ها در اپ‌استور اپل و پلی‌استور گوگل درمجموع موفق شد درآمدی ۹۱۴٫۴ میلیون دلاری کسب کند. Sensor Tower توضیح می‌دهد که Douyin به‌تنهایی ۴۳۳٫۵ میلیون‌ دلار یا حدود ۴۷ درصد از کل درآمد اعلام‌شده برای تیک‌تاک را به‌دست آورده است.
 
این برنامه در اپ‌استور برترین اپلیکیشن غیربازی ازنظر میزان درآمد بود؛ درحالی‌که در پلی‌استور گوگل پس از سرویس اشتراک‌ ذخیره‌سازی گوگل‌وان، در جایگاه دوم این فهرست قرار گرفت. گزارش این شرکت خاطرنشان می‌کند اپلیکیشن‌های تیک‌تاک و Douyin تا امروز حدود ۶٫۳ میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده‌اند.
 
هزینه‌ی مصرف‌کنندگان در خرید‌های درون‌برنامه‌ای و اشتراک‌ها و دانلود برنامه‌های پولی در اپ‌استور و گوگل‌پلی در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری با ۴٫۸ درصد کاهش درمقایسه‌با بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته به ۳۱٫۶ میلیارد دلار رسیده است. علاوه‌براین، میزان دانلود برنامه‌ها با حدود ۱ درصد کاهش، به ۳۵٫۳ میلیارد رسیده است.
درآمد اپ‌استور همچنان دوبرابر بیشتر از گوگل‌پلی است و در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲، به رقم ۲۱٫۲ میلیارد رسیده است. در مقام مقایسه، درآمد این فروشگاه درمقایسه‌با سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۱ حدود ۲٫۳ درصد (۲۱٫۷ میلیارد دلار) کاهش یافته است. کاهش درآمدزایی بازار اپلیکیشن‌ها در گوگل‌پلی بیشتر از اپ‌استور و درمقایسه‌با بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته، ۹٫۶ درصد کمتر بوده است. درواقع، درآمد این فروشگاه در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری ۱۰٫۴ میلیارد دلار بوده است؛ درحالی‌که این رقم برای سه‌ماهه‌ی سوم سال گذشته ۱۱٫۵ میلیارد دلار اعلام شد.
 
میزان خرید بازی‌های موبایلی از اپ‌استور و گوگل‌پلی درمقایسه‌با سال گذشته ۱۲٫۷ درصد کاهش یافت و به ۱۹٫۳ میلیارد دلار رسید. کاربران اپ‌استور در بخش بازی‌های موبایلی در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری درمقایسه‌با بازه‌ی زمانی مشابه سال ۲۰۲۱، حدود ۹٫۸ درصد هزینه‌ی کمتری صرف کرده‌اند و درآمد این بخش به ۱۱٫۹ میلیارد دلار رسیده است. علاوه‌براین، درآمد گوگل‌پلی از فروش بازی‌ها با کاهش ۱۶٫۹ درصدی به ۷٫۴ میلیارد دلار رسید.
در همین‌ حال، تعداد نصب برنامه‌ها نیز با کاهش جزئی همراه بوده است؛ اما از‌‌آن‌‌‌جا‌‌‌‌که گوگل‌پلی دلیل اصلی افزایش تعداد دانلود برنامه‌ها است، کاهش نزدیک به ۱ درصدی در این آمار بیشتر به‌دلیل کاهش ۲٫۲ درصدی آن در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲ است که به ۲۷ میلیارد بار رسیده است. ناگفته نماند میزان دانلود اپلیکیشن از اپ‌استور در این بازه‌ی زمانی با رشد ۳٫۸ درصدی، به ۸٫۲ میلیارد دانلود رسیده است که البته این رقم نمی‌تواند کاهش تعداد دانلودهای گوگل‌پلی را جبران کند.
 
تیک‌تاک با ۱۹۶٫۵ میلیون‌ بار نصب در هر دو فروشگاه اپ‌استور و گوگل‌پلی، پربازدیدترین برنامه‌ی غیربازی بوده است؛ البته درصورتی‌که فقط آمار فروشگاه گوگل را در نظر بگیریم، اپلیکیشن فیسبوک با ۱۵۰٫۳ میلیون نصب در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری و با عبور از اینستاگرام، در جایگاه اول این فهرست قرار می‌گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.