فناوری اطلاعات

October 4, 2022
14:42 سه شنبه، 12ام مهرماه 1401
کد خبر: 139266

وزیر اقتصاد خبر داد؛ راه اندازی مسیر گمرکی ویژه برای شرکتهای دانش بنیان

وزیر اقتصاد گفت: ما به دنبال مسیر تخصصی هستیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان از گمرک تخصصی خودشان، کالاهای مورد نیازشان را ترخیص کنند.
سید احسان خاندوزی امروز در حاشیه بازدید از آخرین روز سیزدهمین نمایشگاه نانو در جمع خبرنگاران گفت: علاوه بر تولید محتوای علمی و پژوهشی در عرصه نانو، تولید فناوری طی این ۲۰ سال اخیر افتخار افرین بوده است. این امر به دلیل توجه ویژه مقام معظم رهبری به حوزه اقتصاد دانش‌بنیان بوده که ما در زمینه دانش و فناوری در رتبه‌های درخشان دنیا قرار گرفته ایم.
 
وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: اما اکنون ما با آنچه که در عرصه صنعت، بازار و اقتصاد دانش‌بنیان و سهم اقتصاد دانش‌بنیان در ایران شایسته است، فاصله داریم و نخبگان برای آنکه بتوانند زمینه شکوفایی کشور را فراهم کنند، مسیر درازی را پیش رو دارند.
 
خاندوزی با تاکید بر اینکه وظیفه ما در این وزارتخانه حمایت از دانش‌بنیان ها است، گفت: اما ضروری است گردش اقتصادی شرکت‌های این حوزه از طریق بالا بردن تقاضا برای محصولات نانو، توسعه یابند؛ در این راستا نیز لازم است که زمینه خرید محصولات تولید داخل برای بخش‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی به عنوان یک بازار بزرگ فراهم شود.
 
وی افزود: تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از اقدامات وزارت اقتصاد است که در این زمینه توافقات بسیار خوبی با معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در سال اقتصاد دانش‌بنیان صورت گرفته است؛ یکی از این حمایت ها مربوط به تصویب تامین مالی ۴۰ هزار میلیارد تومانی است. بر اساس این مصوبه مقرر شد که بانک‌های کشور اضافه بر تسهیلاتی که سال‌های گذشته به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌کردند، به این شرکت‌ها تسهیلات پرداخت کنند.
 
خاندوزی با بیان اینکه این تسهیلات برای سرمایه گذاری و مشارکت در تامین مالی این شرکت‌ها است، گفت: این تسهیلات برای اولین بار است که به صورت مجوزهای مشارکت بانک‌های دولتی در یکی از بخش‌های اقتصادی شکل گرفته است.
 
وزیر اقتصاد با اشاره به چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه واردات برخی از مواد اولیه گفت: بنا داریم مسیر ویژه و سبز گمرکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم که مجموع این اقدامات منجر به رونق گرفتن و اقتصاد دانش‌بنیان خواهد شد. این مسیر تاکنون فعال بوده، به گونه‌ای که ۵۰۰ شرکت تولیدی از مزایای مسیر سبز گمرکات بهره‌مند شده بودند و از این تعداد تنها ۱۰ درصد از شرکت‌ها  دانش‌بنیان هستند.
 
خاندوزی افزود: ما به دنبال مسیر تخصصی هستیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان از گمرک تخصصی خودشان که با استانداردهای خاصی کالاها شناسایی و پذیرش می‌شوند، با حفظ تکریم فعالان حوزه‌های دانش‌بنیان، کالاها را از گمرکات ترخیص کنند؛ در واقع برای این شرکت‌ها گمرک‌های تخصصی راه‌اندازی خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.