امنیت

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

October 9, 2022
19:24 یکشنبه، 17ام مهرماه 1401
کد خبر: 139317

جزئیات پخش فایل آلوده از شبکه خبر صداوسیما/ پلی‌اوت چیست؟

ایرنا: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد پخش فایل آلوده در اخبار ساعت ۲۱ روز شنبه ناشی از هک پلی‌اوت شبکه خبر بوده است.
 
یک منبع آگاه در سازمان صدا و سیما در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، درباره نتایج اولین بررسی‌ها پیرامون هک شب گذشته صدا و سیما، اظهار داشت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد پخش فایل آلوده در اخبار ساعت ۲۱ روز شنبه ناشی از هک پلی‌اوت شبکه خبر بوده است. پشت صحنه برخی خبرسازی‌ها و شایعات منتشرشده و اکانت‌های سازمانی، برخی گروه‌ها و جریان‌ها هستند که تضعیف مدیریت سازمان صداوسیما را دنبال می‌کنند.
 
وی با اعلام اینکه بعد از هک ۷ بهمن ۱۴۰۰ هیچ کدام از نهادهای مسئول حتی یک ریال نیز به امن‌سازی شبکه سازمان کمک نکردند، گفت: بررسی‌های فارنزیک هک سال گذشته مشخص کرد مهاجم از خردادماه ۱۴۰۰ در شبکه سازمان حضور داشته و فرایند امن‌سازی شبکه های سیما موفق بوده است؛ اما شبکه خبر به واسطه ماهیت خبری خود دسترسی‌های ویژه‌ای داشته که بعد از رخداد اخیر در حال امن‌سازی است.

 

اما پلی آوت شبکه خبر چه بوده که ارتباط زنده با اینترنت ماهواره ای داشته است؟
منبع: خبرآنلاین
 
با یک سرچ ساده گوگلی هر مخاطبی می تواند دریابد آنچه درباره پلی آوت گفته شده ، کدام تکنولوژی فنی است و کارایی آن چیست؟
 
یک سرور مجازی آنلاین گران قیمت ، این احتمالا این طور که این مقام آگاه به ایرنا گفته پاشنه آشیل شبکه خبر بوده است. البته اگر گفته های مقام آگاه درست بوده باشد.
 
پلی اوت در واقع یک سرور قدرتمند است که بر آن اپلیکیشن های گران قیمتی نصب شده. از طریق ارتباط پرسرعت راه دور، مدیران و مسئولان شبکه ها به این سرور ها متصل می شوند و خروجی های با کیفیت از ویدئو های ساختهشده شبکه خودشان را روی آن اصطلاحا Upload می کنند. سپس این سرور ها را طوری تنظیم می کنند و چیدمانشانرا طوری می چینند که برنامه های مد نظر آن ها در ساعاتی که مشخص شده است پخش شوند. استریم های پخش هایزنده اینترنتی تلوبیون اکثرا از این قابلیت استفاده می کنند.این سرور ها با لینک های زمینی یا هوایی پر سرعت به پروایدرهای ماهواره ای متصل می شوند و پروایدر ها تصاویر خروجی این سرور ها را بر روی ماهواره ها می فرستند. پلی اوتها می توانند به دو شکل باشند:
 
۱) پلی اوت هایی که صرفا هاست هستند: پلی اوت هایی هستند که صرفا فایل های ویدئویی روی آن ها آپلود می شود وپشت سر هم طبق برنامه ریزی خاص پخش می شوند. شیوه ای که بسیاری از بسترهای پخش اینترنتی چون وی او دی ها از آن بهره می گیرند.
 
۲) پلی اوت هایی که امکان پخش زنده دارند: برخی سرور های قدرتمند، مانند سرور شبکه های. بزرگ دنیا این امکان را دارند که علاوه بر چیدمان ویدئو ها، در ساعاتی از روز که بخواهند توسط دستگاه های encoder و decoder ای که به آن ها متصل می شود، تصویر را به صورت زنده از مبدا بگیرند و به مقصد (که همان ماهواره است) برسانند. این پلی اوت ها عموما گران تر هستند و تقریبا در اختیار هر شبکه ای قرار نمی گیرد.
 
اگرچه تلویزیون این امکان را دارد ولی از دیرباز مدل پخش و چینش برنامه های کنداکتور در رسانه ملی، مدل پخش بر اساس نسخه رسیده پلمپ شده از پخش بوده است که موارد بازبینی را طی کرده است.
 
بعد از اتفاقات یک سال اخیر و البته تهدیدهای روزهای گذشته هم این روال احتمالا با دقت بیشتری پیگیری می شده است و بخصوص پس تهدیدهای روزهای اخیر ، این روند باید با وسواس بیشتری پیگیری می شده است. آن هم در معاونت سیاسی سیما.
 
در شرایطی که به دلیل پخش منطقه ای و استفاده از ماهواره های زمینی و نوع دستی چینش کنداکتور ، بسیاری از کارشناسان احتمال هک را بعید دانسته اند اما جملات امروز منبع آگاه صدا و سیما به ایرنا و تاکید بر هک پلی آوت این شبکه ، بر ابهامات افزوده شده است . اینکه چطور تهدیدات اخیر نادیده گرفته شده اند؟
 
و البته همچنان این پرسش از رسانه ملی که تمام اتفاق رخ داده را در عدم هزینه نهادهای مسئول دیگر برای ایمن سازی شبکه خلاصه کرده باقی ست که چرا به جای موضع گیری غیر رسمی، توضیحات رسمی در باره این اتفاق نمی دهد ؟
 
اینکه چرا تشریح نمی کند در اتفاقات رخ داده مشابه قبلی چه کارهایی برای ایمن سازی انجام داده و چه واکنش های فنی و عملی داشته است تا چنین اتفاقی در یک بخش مهم خبری رخ ندهد؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.