لبه تکنولوژی

مخابرات فضایی

October 10, 2022
16:33 دوشنبه، 18ام مهرماه 1401
کد خبر: 139344

رئیس سازمان فضایی:۳ مرکز کنترل ماهواره‌های سنجش تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود

تا پایان سال سه مرکز دیگر کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجش در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی خواهد شد.
حسن سالاریه صبح شنبه در آئین افتتاح مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجش از دور در مرکز فضایی ماهدشت که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفت، اظهار کرد: این مرکز برای کنترل ماهواره‌ها از کلاس ماهواره خیام است و تا پایان سال سه مرکز دیگر از این نوع در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی خواهد شد.
وی بیان کرد: این مرکز دارای یک سالن مرکزی اصلی تحت عنوان سالن کنترل ماموریت و ۳ سالن فنی با کاربری های تله متری، ارسال فرمان، کنترل آنتن‌ها و دریافت و پردازش تصاویر است.
 
رئیس سازمان فضایی تصریح کرد: در ساخت این مرکز از سخت‌ترین استانداردها پیروی کردیم و بیش از ۲۰ آئین‌نامه ملی و بین‌المللی و استاندارد در حوزه‌های مختلف در این امر رعایت شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: سالن مرکزی کنترل ماموریت قابلیت مدیریت حرفه ای چند پروژه همزمان را دارد و این ساختمان با در نظر گرفتن نیاز بخش عمده ای از ماهواره های سنجش از دوری آتی طراحی و ساخته شده است.
 
سالاریه گفت: طراحی این مرکز توسط شرکت مشاور داخلی و بر اساس نیازهای اعلامی کارشناسان سازمان فضایی انجام شد و ساخت آن نیز توسط پیمانکار داخلی به انجام رسیده است.
 
رئیس سازمان فضایی ایران افزود: هم اکنون امکان بهره برداری از حداقل ۳ ماهواره با کارآیی های مختلف با استفاده از زیرساخت موجود در این مرکز بصورت همزمان وجود دارد که در صورت تشابه زیرسیستم های ماهواره ها و اشتراک سامانه های ایستگاه زمینی این امکان برای ۱۰ ماهواره نیز میسر است.
 
رئیس سازمان فضایی بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی بلندمدتی که داریم باید مراکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجش از دور در کشور را توسعه دهیم، چراکه این امر پیش‌نیاز افزایش ماهواره‌های سنجشی است.
 
وی خاطرنشان کرد: ایستگاه پشتیبان سیار این مرکز هم از امروز شروع به کار کرد و در مواقع ضروری توانایی ارتباط با ماهواره برای ارسال و دریافت داده‌های لازم را خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.