5G, 6G, vRAN, OpenRAN

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 11, 2022
14:28 سه شنبه، 19ام مهرماه 1401
کد خبر: 139362

پردازنده میان رده Dimensity 1080 با پشتیبانی از 5G و دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی معرفی شد

پردازنده‌ی میان‌رده‌ی Dimensity 1080 تفاوت‌های زیادی با مدل قبلی (Dimensity 920) ندارد، اما برخلاف آن تراشه از دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی در گوشی‌های هوشمند پشتیبانی می‌کند.
مدیاتک صبح امروز پردازنده‌ی میان‌رده‌ی جدیدی برای گوشی‌های هوشمند معرفی کرد. MediaTek Dimensity 1080 درمقایسه‌با مدل قبل یعنی Dimensity 920 عملکرد قوی‌تر و مصرف انرژی کمتری دارد و استفاده از آن باعث می‌شود گوشی‌های هوشمند توانایی‌های بیشتری در حوزه‌ی تصویربرداری داشته باشند.
 
براساس گزارش GSMArena، مهم‌ترین تغییر تراشه‌ی دایمنسیتی ۱۰۸۰ نسبت‌به نسل قبل در بخش پشتیبانی از دوربین اعمال شده است. تراشه‌ی جدید مدیاتک به‌لطف بهره‌مندی از پردازنده‌ی سیگنال تصویر Imagiq می‌تواند تصاویر ثبت‌شده توسط حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی را پردازش کند، این در حالی است که Dimensity 920 در بهترین حالت از دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کرد. مدیاتک همچنین می‌گوید تراشه‌ی جدیدش پشتیبانی بهتری از HDR ارائه می‌دهد.
 
تراشه‌ی 5G جدید مدیاتک به دو هسته‌ی پرقدرت Cortex-A78 با فرکانس ۲٫۶ گیگاهرتز مجهز شده است، بااین‌حال Dimensity 920 از دو هسته‌ی مشابه با فرکانس ۲٫۵ گیگاهرتز استفاده می‌کرد. تراشه‌ی جدید مدیاتک ۶ هسته‌ی کم‌مصرف نیز دارد که به جزئیات آن‌ها اشاره نشده است.
 
 
واحد پردازش گرافیکی همچنان Mali-G68 است و Dimensity 1080 مثل مدل پیشین بر پایه‌ی لیتوگرافی ۶ نانومتری تولید شده است. با احتساب قدرت پردازشی خام در بنچمارک‌ها، ممکن است امتیازات Dimensity 1080 و Dimensity 920 چندان نسبت‌به هم متفاوت نباشد.
 
Dimensity 1080 از رم LPDDR5 و حافظه‌ی ذخیره‌سازی پرسرعت UFS 3.1 و نمایشگر ۱۲۰ هرتز فول HD پلاس پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌ی جدید مدیاتک همچون نسل قبل از موتور HyperEngine 3.0 استفاده می‌کند و توانایی پشتیبانی از شبکه‌ی sub-6GHz 5G و وای‌فای ۶ را دارد. مدیاتک می‌گوید واحد پردازش هوش مصنوعی در این تراشه تغییری نسبت‌به Dimensity 920 تجربه نکرده است.
 
براساس اعلام مدیاتک، دستگاه‌های مجهز به پردازنده‌ی Dimensity 1080 در فصل چهارم سال جاری میلادی روانه‌ی بازار می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.