تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 12, 2022
12:15 چهارشنبه، 20ام مهرماه 1401
کد خبر: 139386

پلتفرم آنلاین سلامت بقراط از تأثیر قطعی و کندی اینترنت بر حوزه سلامت آنلاین دیجیتال گزارش داد/ کاهش ۳۴درصدی مشاوره متنی پزشکی

پلتفرم آنلاین سلامت «بقراط» به‌عنوان یک پلتفرم کامل در حوزه خدمات پزشکی آنلاین با ارائه گزارشی آماری از تأثیرات منفی کاهش سرعت اینترنت به بررسی سیر نزولی و کاهش درخواست کاربران در حوزه‌های مشاوره پزشکی، نوبت‌دهی آنلاین، بارگذاری مدارک پزشکی و… پرداخته است.

در حالی که قطعی و کاهش سرعت اینترنت در هفته‌های اخیر ضررهای زیادی بر پیکره کسب‌وکارهای اینترنتی وارد کرده، ترکش‌های قطعی و کندی اینترنت بر بدنه کسب‌وکارهایی که به‌صورت دیجیتال سعی در ارائه خدمات آنلاین سلامت دارند نیز دیده می‌شود.

بررسی‌های بقراط نشان‌دهنده‌ این است که از تاریخ ۲۵ شهریور و همزمان با قطعی و کاهش سرعت اینترنت، حوزه سلامت آنلاین با مشکلات زیادی مواجه شده است.

نکته قابل‌ تأمل در این گزارش، مشکلات نسخه‌های الکترونیک است. با توجه به ضرب‌العجل دولت در دی‌ماه ۱۴۰۰ برای اجباری‌شدن نسخه الکترونیک، اختلالات اینترنت تأثیر چشمگیری در روند ثبت این نسخ داشته که نشان می‌دهد صنعت درمان کشور با مشکلاتی روبه‌رو شده و بسیاری از پزشکان در ثبت نسخه با مشکلات زیادی دست به گریبان شده‌اند.

در حالی که با ورود کرونا شاهد رشد فزاینده در زمینه‌ مشاوره آنلاین پزشکی بودیم، داده‌های این روزهای بقراط نشان می‌دهد اختلالات اینترنتی در زمینه مشاوره آنلاین پزشکی تأثیر منفی گسترده‌‌‌ای داشته است.

اختلالات اینترنتی ابتدا مشاوره متنی را که یکی از پرطرفدارترین نوع مشاوره‌های آنلاین پزشکی است، نشانه رفته و مشاوره متنی پزشکی آنلاین با کاهش ۳۴.۹۶درصدی در صدر لیست خودنمایی می‌کند.

مشاوره‌ تصویری نیز با کاهش ۲۸.۹۵درصدی دچار افت شده و مشاوره تلفنی هم با کاهش ۹.۱۴درصدی همراه بوده است. در نگاه کلی مشاوره پزشکی آنلاین با کاهش ۱۵.۴۶درصدی مواجه شده که درصد قابل‌ توجهی در حوزه سلامت دیجیتال است.

دادهها نشان‌ می‌دهد با توجه به اینکه جستجوی افراد براساس پزشک و تخصص در گوگل انجام می‌شود، قطعی اینترنت بین‌الملل باعث شده مردم نتوانند به‌راحتی پزشک مورد نظر خود را پیدا کنند. از این رو کاربران یا باید آدرس سایت‌های نوبت‌دهی را بلد باشند یا از قبل نوبت گرفته باشند یا از طریق پزشک به استفاده از سایت‌های داخلی ترغیب شده باشند. این موضوع یکی از دلایل کاهش فرآیندهای اینترنتی است.

پرونده‌ الکترونیکی یکی از مباحث داغ حوزه سلامت بوده و در حالی که تلاش بر این است آرشیو پرونده پزشکی نیز به روندی معمول در سطح کشور در این حوزه تبدیل شود، کاهش سرعت اینترنت این موضوع را نیز تحت تأثیر قرار داده است. بررسی داده‌های بقراط نشان می‌دهد بارگذاری مدارک پزشکی نیز با کاهش ۲۰درصدی مواجه شده است.

 با توجه ویژه به این مهم که در هفته‌های اخیر علاوه بر قطعی اینترنت بین‌الملل، با کندی بیش از حد سرعت اینترنت داخلی نیز مواجه بوده‌ایم، بارگذاری فایل‌ها با مشکلات زیادی همراه شده و با سرعت بسیار پایین اینترنت داخلی، بارگذاری و استفاده از مدارک پزشکی با روندی نزولی همراه شده است. این در حالی است که بقراط تأکید دارد طی روزهای گذشته تعداد سرورها را افزایش داده تا به پهنای باند برای بارگذاری مدارک پزشکان کمک کند.

آمار بقراط روایت از کاهش ۹.۷۸درصدی مراجعه حضوری به پزشک دارد. کاهش ۱۰.۰۷درصدی نوبت‌دهی توسط منشی، ۹.۴۹درصدی نوبت‌دهی اینترنتی، ۴.۸۴درصدی نوبت‌دهی تلفنی و در مجموع کاهش ۹.۸۳درصدی نوبت‌دهی حکایت از این دارد که پزشکان در مطب‌های خود نیز با مشکلات گسترده‌ای مواجه بوده‌اند.

اما شاید قابل‌توجه‌ترین بخش گزارش آماری بقراط مرتبط با سیر کاهشی نسخ الکترونیک باشد. بر اساس این گزارش، در بخش نسخه تأمین اجتماعی کاهش ۵.۹۲درصدی و بخش نسخه بیمه سلامت کاهش ۱۵.۵۳درصدی بوده است.

بررسی این داده‌ها نشان می‌دهد اختلالات اینترنتی در نسخ بیمه سلامت، تأثیر بیشتری داشته‌اند و پزشکان در ثبت نسخ بیمه سلامت دچار چالش‌های زیادی شده‌اند.

روند کاهشی نسخ تأمین اجتماعی نیز نشان می‌دهد متأسفانه پزشکان در ثبت نسخه با مشکلاتی مواجه بوده‌اند. با توجه به ارتباط مستقیم سلامتی افراد با نسخ الکترونیک و چالش و مشکلاتی که بسیاری از داروخانه‌ها نیز در نسخه‌پیچی به آن دچار شدند، مشخص می‌شود هنوز چالش‌ها و مشکلاتی در روند ثبت نسخه الکترونیک در زیرساخت کشور وجود دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.