تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 15, 2022
14:12 شنبه، 23ام مهرماه 1401
کد خبر: 139423

از دست رفتن ۶۰ درصد حجم تراکنش‌ها در کمتر از دو هفته

بیش از ۲۰ روز است که اینترنت ایران درنتیجه یک تصمیم تک‌بعدی، محدود یا به‌اصطلاح ملی شده است. این تصمیم که از سه هفته قبل برای سرکوب سلسله‌اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی گرفته شد، نه‌تنها مؤثر واقع نشد؛ بلکه با تبعات قابل‌پیش‌بینی‌اش، مردم که همان مصرف‌کنندگان و صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی و پلتفرمی هستند را متحمل خسارت کرد؛ قطعی اینترنت در کمتر از یک ماه یک میلیون کسب‌وکار را نابود کرد و درآمدشان را به صفر رساند، حجم تراکنش‌های پرداخت‌یارها را تا ۸۰ درصد کاهش داد و صرافی‌های رمزارز که محل‌های مورد اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری بین‌المللی هستند را به عامل ازدست‌رفتن دارایی‌هایشان تبدیل کرد.

قطعی اینترنت به صرافی‌های رمزارز که محل تبادل ارزهای دیجیتالی هستند و افراد بسیاری بعد از ضربه از بورس به آنها توجه بیشتری نشان داده‌ بودند، خسارت‌های زیادی وارد کرده است.

 اکسیر یکی از صرافی‌های ایرانی است که بزرگ‌ترین نگرانی‌اش، سرانجام اینترنت و دارایی کاربرانش است. تترلند صرافی دیگری است که ۶۰ درصد حجم تراکنش‌هایش را در کمتر از دو هفته از دست‌ داده است، فینوپیا به‌عنوان شرکتی درحال‌توسعه، ۲۰ روز است برای راه‌اندازی دو محصول جدیدش تلاش می‌کند؛ اما به‌دلیل محدودیت‌های اینترنت موفق نمی‌شود. او‌ام‌پی فینیکس پلتفرم دیگری است که در این شرایط ایران‌اکسس‌شدن را ترجیح داده اما می‌گوید CDNهای داخلی پاسخگوی نیاز شرکت نیستند. از زمان قطعی اینترنت حجم معاملات آبان‌تتر ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و رمزینکس که یک صرافی هفت‌ساله است، بر اساس تجربه این سه هفته، اینترنت ملی را ناکارآمد می‌داند. اکسبیتو هم اعلام کرده حجم تراکنش‌هایش ۶۰ درصد کاهش داشته است.

سرانجام اینترنت؛ بزرگ‌ترین نگرانی اکسیر

به گفته مسعود رحمانی، مدیر محصول اکسیر در چند ماه اخیر با رکود بازار جهانی، حجم معاملات در سراسر دنیا ازجمله ایران تا حدی کم شده بود؛ اما قطعی اینترنت و بروز مشکلات برای ورود به پلتفرم به این نزول دامن زد و حجم معاملات را کاهش داد. او با اشاره به پیامدهای مخرب اینترنت ملی ادامه داد: «بسیاری از سرویس‌های موجود در صرافی‌های رمزارز به ارتباط مستقیم با بازار جهانی و شبکه‌های بلاکچین وابسته هستند؛ با ملی‌شدن اینترنت، ارتباط با جهان قطع می‌شود و کاربران چون به هیچ‌ یک از سرویس‌های جهانی دسترسی ندارند، دارایی‌های خود را از صرافی خارج می‌کنند

به گفته او، هرچه میزان دسترسی افراد به اینترنت محدود شود، حجم معاملات در صرافی‌های رمزارز نیز به طور مستقیم تحت‌ تأثیر قرار خواهد گرفت. البته تبعات قطعی اینترنت فقط متوجه صرافی‌های رمزارز نیست و در این دوره هر کسب‌وکاری که زیرساختی مبتنی بر اینترنت دارد عملاً کارکردش را از دست خواهد داد.

او با بیان اینکه سرانجام اینترنت، بزرگ‌ترین نگرانی اکسیر و کاربرانش است، تصریح کرد: «سرنوشت اینترنت ایران، موجی از نگرانی میان کاربران درباره دسترسی به دارایی‌هایشان به راه انداخته است. تمام این عوامل باعث می‌شود کاربران دارایی‌های خود را بفروشند و آن را به ریال و تومان تبدیل کنند و این خروج دارایی، خسارت‌های زیادی به صرافی وارد می‌کند

رحمانی توضیح داد که در این شرایط اکسیر خود را ضامن امنیت و امانت‌دار دارایی‌های کاربرانش می‌داند و در تمام ۲۴ ساعت شبانه‌روز پاسخگو و موظف به برطرف‌کردن ابهامات کاربران است.

۱۳۰ میلیون تومان خسارت روزانه تترلند

به گفته رضا مسعودی‌فر، مدیرعامل تترلند، قطعی اینترنت سبب اختلال درگاه‌های پرداخت شد و دسترسی کاربران به اینترنت و پلتفرم تترلند محدود شد؛ تا حدی‌ که انجام معامله و انتقال رمزارز از کیف پول امکان‌پذیر نبود. این عوامل در کنار نگرانی کاربران از سرانجام دارایی‌هایشان، منجر به کاهش حجم و تعداد تراکنش‌های تترلند شد.

بر اساس آمارهای این شرکت، حجم تراکنش‌های تترلند ۶۰ درصد و تعداد تراکنش‌ها ۵۵ درصد کاهش پیدا کرده و این کاهش روزانه ۸۰ الی ۱۳۰ میلیون تومان به تترلند خسارت وارد می‌کند.

مسعودی‌فر در ادامه توضیح داد که قطع‌شدن اینترنت چگونه تترلند را از برنامه‌های توسعه‌ای عقب نگه داشته است: «دسترسی‌نداشتن به رسانه‌ها و بسترهای بین‌المللی برای تحلیل، دنبال‌کردن اخبار و روندها، اتفاقات بازار جهت تصمیم برای معاملات، فروپاشیدن برنامه‌های مارکتینگی و در رأس آنها سوشال مارکتینگ برای جذب کاربر، تترلند را از برنامه‌های توسعه‌ای و برنامه‌ریزی‌های زمانی عقب گذاشته و بازدهی کاری کارمندان را تا ۵۰ درصد کاهش داده و روزانه ۱۳۰ میلیون تومان خسارت به تترلند وارد کرده است

 به گفته او، نگرانی و دغدغه کاربران این صرافی از قطعی کامل اینترنت، دسترسی‌نداشتن به دارایی‌هایشان و نبود امکان مبادله است.

سدی برای توسعه محصولات

به اعتقاد آرش فروزان، مدیرعامل فینوپیا، قطعی اینترنت نه فقط به کسب‌وکارها بلکه به مردم هم آسیب می‌زند و آنها را از دسترسی به خدمات باکیفیت محروم می‌کند. زمانی که یک شرکت نتواند به‌درستی از سرویس‌دهنده خارجی خدمت بگیرد، بدون شک در عرضه آن سرویس به مردم هم خوب عمل نخواهد کرد.

او درباره تأثیر قطعی اینترنت بر فینوپیا که یک شرکت درحال‌توسعه است، توضیح داد: «از زمان قطعی اینترنت فینوپیا به بسیاری از وب‌سایت‌هایی خارجی در لایه‌های امنیت، پرداخت و شبکه دسترسی ندارد و سرویس‌های تراکنشی شرکت هم دچار مشکل شده است. به‌عنوان یک شرکت درحال‌توسعه ۲۰ روز است برای راه‌اندازی دو محصول جدید تلاش می‌کنیم؛ اما محدودیت‌های اینترنت سد توسعه محصولاتمان شده است

او همچنین اعلام کرد  40 درصد نرخ بازدید سایت فینوپیا کاهش پیدا کرده و این اتفاق برای شرکتی درحال‌توسعه، آسیب سنگینی است.

معاملات او‌ام‌پی فینیکس یک‌پنجم شد

سامان بیرقی، مدیرعامل او‌ام‌پی فینیکس اعلام کرد که قطعی اینترنت حجم معاملات او‌ام‌پی فینیکس را یک‌پنجم کرده است: «ما صرافی رمزارز هستیم و  فعالیتمان مانند شرکت اسنپ نیست، ما به بازارها و قیمت‌های جهانی متصلیم و بدون اینترنت جهانی برقرار نخواهیم بود

او ادامه داد: «برای رفع محدودیت در صرافی از روزهای ابتدایی محدودیت اینترنت، به سمت ایران‌اکسس‌شدن رفتیم و به‌اجبار تمام ترد پارتی‌ها را حذف کردیم، اما تمام ماجرا رفع موانع برای ارائه خدمات نیست. زمانی که کاربران به سایت دسترسی نداشته باشد یا فقط هفت ساعت از ۲۴ ساعت شبانه‌روز موفق شوند وارد سایت شوند، صرافی با ریزش کاربر و درآمد مواجه می‌شود

او درباره ایران‌اکسس‌شدن او‌ام‌پی فینیکس توضیح داد: «علاوه بر موضوعات مالی و خسارات، با CDNهای داخلی مانند ابرآوران هم چالش داریم، سرورهای ما روی ابرآروان است، اما درخواست بازکردن عکس سلفی از سمت شرکت پاسخ داده نمی‌شود.» از نگاه او، فشارهای موجود بر شرکت ابرآوران باعث بروز این اختلالات می‌شود.

کاهش ۵۰درصدی تراکنش‌های آبان‌تتر

امید امین‌زاده، مدیر نوآوری و سرمایه‌گذاری آبان‌تتر اعلام کرد که اختلال‌های مربوط به پرداخت‌های ریالی و نگرانی سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی، حجم معاملات آبان‌تتر را ۵۰ درصد کاهش داده است. او می‌گوید: «اختلالات داخلی نرخ خطای درگاه پرداخت ریالی را به‌شدت افزایش داده و سطح تراکنش‌های موفق را از ۷۰ درصد در حالت طبیعی به ۳۰ درصد رسانده است

او با بیان اینکه ریسک قطعی و متحمل ضررشدن، حجم معاملات مشتریان را کاهش داده توضیح داد: «در دوران قطعی اینترنت شاهد کاهش محسوس جذب کاربران جدید هستیم. علت این موضوع را می‌توان ترجیح نقدینگی نسبت به سرمایه‌گذاری و ترس کاربران در سرمایه‌گذاری‌های وابسته به اینترنت دانست

امین‌زاده تصریح کرد که در شرایط فعلی، تعامل با کاربران از طریق شبکه‌های اجتماعی به‌شدت کاهش‌ پیدا کرده و آسیب‌های ناشی از این اتفاق تا مدت‌ها بعد از رفع اختلال‌ها گریبان‌گیر مجموعه خواهد ماند.

ناکارآمدی اینترنت ملی ایران

به گفته روح‌الله جهنده، قائم مقام رمزینکس، در این سه هفته که اینترنت در ایران با اختلال شدید مواجه شده، بسیاری از کسب‌وکار با چالش‌های زیادی مواجه شده‌اند و کسب‌وکارهای کوچک هم در حال ازبین‌رفتن هستند، او با اشاره به قطعی اینترنت و تأثیر آن بر رمزینکس تصریح کرد: «رمزینکس به‌عنوان یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی به دلیل ازکارافتادن موتورهای جست‌و‌جو حجم زیادی از ورودی‌ها را از دست‌ داده، در سیستم پرداختی و درگاه‌های آنلاین با مشکل مواجه شده و  به دلیل افزایش ناپایداری در شبکه داخلی با چالش مدیریت سایت صرافی‌ روبه‌رو شده است

 او ادامه داد: «کاربران ایرانی به پلتفرم صرافی، کیف پول‌های خارجی، اخبار وضعیت بازار و به ابزار معروف و مرجع بازار کریپتو همچون تریدینگ‌ویو دسترسی ندارند، پیامک‌های مربوط به برداشت‌ها و واریزی‌ها دیر ارسال می‌شود یا اصلاً ارسال نمی‌شود و این عوامل باعث کاهش چشمگیر حجم معاملات رمزینکس شده است

به گفته جهنده، آسیب‌های رمزینکس از قطعی اینترنت به کاهش حجم تراکنش‌ها محدود نمی‌شود. او می‌گوید با ایجاد مشکلات متعدد برای پشتیبانی و ارتباط با مشتریان به دلیل فعالیت آنلاین این بخش و استفاده از برنامه‌های کاربردی خارجی پشتیبانی (LIVE CHAT )، زمان، هزینه و انرژی شرکت‌ها به‌جای توسعه صرف رفع اختلالات می‌شود.

جهنده با بیان اینکه کسب‌وکارهای رمزارزی نیازمند ارتباط نود (node) بلاکچین‌های داخلی با خارجی هستند تصریح کرد که اینترنت ملی برای این نوع کسب‌وکار به دلیل نداشتن زیرساخت‌های قوی ناکارآمد است.

کاهش ۶۰درصدی حجم معاملات اکسبیتو به دلیل مشکلات غیرضروری

به گفته سعید عبادتی، مدیرعامل اکسبیتو، حجم معاملات اکسبیتو در روزهای ابتدایی قطع اینترنت  60 درصد کاهش پیدا کرد و به‌مرور به ۴۰ درصد رسید. عبادتی با اشاره به معضلاتی که قطعی اینترنت برای اکسبیتو ایجاد کرده، گفت: «تمام برنامه‌های بخش مارکتینگ اکسبیتو که به‌صورت نقشه راه فصلی تهیه و تدوین شده بود، به تعلیق درآمد و تیم مارکتینگ تصمیم گرفت فقط بر اطلاع‌رسانی‌های مربوط به امنیت کاربر تمرکز کند. امکان رونمایی از بخش‌های مختلف جدید به دلیل شرایط فعلی اینترنت وجود ندارد؛ در همین مدت دو قابلیت جدید به پلتفرم اضافه شده اما رونمایی از آن منوط به شرایط پایدار شده است. بخش بزرگی از تیم مجموعه هم به‌صورت دورکاری با واحدهای مربوطه در ارتباط هستند

به گفته او، قطع اینترنت و مشکلات گفته‌شده، عملاً یک سیستم فین‌تکی و های‌تک را با مشکلات غیرضروری مواجه کرده است.

عبادتی با بیان اینکه حجم قابل‌توجهی از تماس‌های اینترنتی به تماس تلفنی تغییر پیدا کرده، توضیح داد: دسترسی‌نداشتن به اینترنت توسط همکاران  یا کاربران، نحوه ارائه سرویس به کاربر را مختل کرده و کاربران به‌جای استفاده از چت آنلاین، تیکت یا ایمیل برای ارتباط با شرکت بیشتر از تلفن استفاده می‌کنند. ما همه سعی‌مان را در طراحی سیستم با هدف خودکار و آنلاین‌بودن انجام داده‌ایم و تا به امروز هم جزو سریع‌ترین و کم‌اصطکاک‌ترین پلتفرم‌ها بوده‌ایم؛ اما با اختلال اینترنت، حجم قابل‌توجهی از تماس‌های اینترنتی به تماس تلفنی تغییر پیدا کرده است.

او با اشاره به تأثیر قطعی اینترنت بر کاربران نیز گفت: دسترسی‌نداشتن کاربران و مخاطبان کریپتو  به پلتفرم برای رصد و معامله ۲۴*۷  یک سمت آسیب‌ها و سمت دیگر کیف پول‌های کاربران و صرافی‌های دیگر هستند. اغلب کاربران برای نیازهای روزمره خود از کیف پولشان برداشت یا از بازار نوسان‌گیری می‌کنند، قطعی اینترنت در معاملات کاربران و درآمدزایی آنان تأثیر بسزایی داشته و زندگی روزمره کاربران را نیز مختل کرده است.

 به گفته او، کاربران با نبود دسترسی به اینترنت، نتوانسته‌اند مشکلات روزمره خود مانند واریز رمزارز برای سیستم‌های بلاکچینی یا برداشت ریال برای کارت‌های بانکی دیگر را انجام دهند.

عبادتی با تأکید بر استفاده از کانال‌های امن برای اتصال به اینترنت و ورود به پلتفرم گفت: صرافی‌های رمزارز مرجع مالی و فین‌تک به‌حساب می‌آیند و دردسترس‌بودن همیشگی جزو لاینفک این سیستم‌ها به شمار می‌رود. استفاده از VPNهای غیرامن می‌تواند مشکلات متفاوتی اعم از سرقت دارایی‌ها، دسترسی به‌حساب کاربری توسط سارقان و نبود امکان معامله را به وجود آورد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.