اپراتورها

تلفن همراه

October 15, 2022
14:22 شنبه، 23ام مهرماه 1401
کد خبر: 139425

برگزاری همایش «روز فناوری ایران» در جیتکس با مشارکت و حمایت همراه اول

همراه اول همزمان با روز اول رویداد بین‌المللی جیتکس 2022، ضمن حمایت از همایش «روز فناوری ایران» که گعده‌ای برای جهانی‌سازی سرویس‌ها و محصولات کمپانی‌های فناور ایرانی و محلی برای شبکه‌سازی با قطب‌های فناوری دنیاست، به مشارکت در پنل‌های تخصصی این رویداد پرداخت و از استراتژی خود در زمینه «نوآوری باز» گفت.

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، همزمان با نخستین روز برگزاری رویداد بین المللی جیتکس 2022 در کشور امارات متحده عربی، روز گذشته همایش «روز فناوری ایران» با حمایت همراه اول و مشارکت برندهای معتبر ارتباطی و فناوری اطلاعات کشور و استارتاپ های ایرانی که با نگاه کسب تجربه و نقش آفرینی در عرصه جهانی به این رویداد پیوسته اند، برگزار شد.

این همایش که در واقع فرصتی برای معرفی محصولات و سرویس های بومی ایران برای بازدیدکنندگان و همتایان خارجی بود، امکان درج معرفی کسب و کار و محصولات در دایرکتوری دیجیتال، شبکه سازی با مشارکت کنندگان ایرانی و خارجی و آشنایی با رقبای خارجی را نیز فراهم آورد.

پیرو رسالت و ظرفیت های پیش بینی شده برای این همایش، فتح بابی برای ملاقات های تجاری و B2B بین ایرانیان و بازیگران پرآوازه بین المللی در صنعت تلکام و فناوری اطلاعات نیز شد.

همراه اول بزرگترین اپراتور خاورمیانه و هفدهمین اپراتور بزرگ جهان

در این همایش که همراه با برگزاری پنل های تخصصی و ارائه از سمت بازیگران اصلی صنعت تلکام و فناوری اطلاعات ایران همراه بود، عباس لطفعلیان، معاون بازاریابی و فروش همراه اول نیز به ایراد سخنرانی برای مهمانان ایرانی و خارجی حاضر در این گعده تخصصی و دوستانه پرداخت و در تعریف اپراتور اول تلفن همراه اظهار کرد: همراه اول شرکتی است که از یک دارایی ملی (شرکت مخابراتی سنتی) به رهبر بازار و اپراتور دیجیتال موبایل تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه ما «همراه اول» را یک دارایی منحصر به فرد و ارزشمند می دانیم که توسط افراد حرفه ای و نیروهای انسانی متخصص توسعه پیدا کرده است، تاریخچه ای از شکل گیری نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه ایران را برای حاضران شرح داد و به دوران ماقبل و پسا خصوصی سازی نیز اشاراتی داشت.

معاون بازاریابی و فروش همراه اول با تأکید بر اینکه از منظر پایگاه مشتری که ارزشمندترین دارایی اپراتورهای تلفن همراه به حساب می آید، همراه اول بزرگترین اپراتور خاورمیانه و هفدهمین اپراتور بزرگ جهان است، تصریح کرد: اپراتور اول تلفن همراه ایران ۵۷ درصد بازار کشورمان را در اختیار دارد و چیزی که در این میان باید به آن توجه داشت این است که همراه اول سهم بازار خود را در حالی حفظ می‌کند که ۱۶ سال پیش اپراتور دوم و سپس اپراتور سوم تلفن همراه نیز فعالیت خود را در بازار ایران شروع کردند.

وی خاطر نشان کرد: اگر به بازارهای دیگر مناطق دنیا نگاه کنید، معمولا وقتی اپراتور دوم یا سوم به بازار می آید، بازیگر اول بازار حدود ۶۰ درصد سهم خود را از دست می دهد؛ با این حال همراه اول امروز سهمی ۵۷ درصدی دارد در حالیکه از ۱۶ سال پیش اپراتورهای دوم، سوم و حتی اپراتورهای مجازی تلفن همراه نیز وارد بازار شده اند.

لطفعلیان با بیان اینکه توانسته ایم در زمینه توسعه اینترنت پهن باند همراه (Mobile broadband) عملکرد بسیار خوبی داشته باشیم، ابراز کرد: ما یک شبکه نسل چهارمی (4G) گسترده و فراگیر در سراسر ایران داریم و در واقع دیتای موبایل ارزان و بهینه ای را در اختیار مشتری می گذاریم؛ جالب است زمانیکه به مصرف کنندگان تجاری همین اینترنت نگاه می کنیم، می بینیم که آنها کسب و کار بزرگی را به وسیله همین اینترنت ما ساخته اند که آورده های بسیار زیادی برای آنها داشته است.

وی اذعان کرد: به همین دلیل همراه اول تصمیم گرفت تا استراتژی جدید خود را با تمرکز بر عصر دیجیتال تدوین کند. در واقع، همراه اول تصمیم گرفت نقش مهم و بزرگی در اکوسیستم دیجیتال ایفا کند.

لطفعلیان ادامه داد: استراتژی ما در این زمینه روی سه نقطه متمرکز است. ابتدا بازطراحی Core business یا هسته اصلی کسب و کار، در قدم بعدی تمرکز بر Beyond Core یا فراتر از هسته‌ی اصلی به معنای سرمایه گذاری در پلتفرم ها و سازمان های دیجیتال و تبدیل شدن به سرمایه گذار خطرپذیر مهم در بازار و همچنین Near Core که به معنای توجه به کسب و کارهایی است که قرابتی با هسته کاری ما دارند.

معاون بازاریابی و فروش همراه اول با بیان اینکه چشم انداز بخش دیجیتال همراه اول این است که با ارائه سرویس ها و راهکارهای هوشمند برای فراهم کردن اکوسیستم دیجیتال، به یکی از رهبران بازار منطقه تبدیل شود، بیان کرد: اکوسیستم دیجیتال همراه اول بازیگران بزرگی دارد که زیر چتر این اپراتور فعالیت می کنند؛ مانند «آکادمی همراه اول» که پیگیر توسعه و توانمندسازی افراد فعال در اکوسیستم دیجیتالی است، «نور دنا» به عنوان شرکت سرمایه گذاری، «مبین‌نت» به عنوان ارائه‌کننده ارتباطات FWA، «افرانت» که در زمینه تکنولوژی و ارائه سرویس های دیتاسنتر فعالیت می کند.

وی به شرح فعالیت مجموعه هایی چون «حرکت اول» و هاب های شتابدهنده اپراتور اول تلفن همراه که نقش شتابدهی و سرمایه گذاری در بازار استارتاپی ایران دارند نیز اشاره کرد و از مأموریت «همراه کسب و ‌کارهای هوشمند» به عنوان متولی توسعه کسب و کارهای دیجیتالی و «مرکز تحقیق و توسعه همراه اول» به عنوان رکن اصلی بومی سازی تجهیزات و خدمات این اپراتور گفت.

لطفعلیان وضعیت کنونی هر کدام از سرویس های دیجیتال دیگر همراه اول نظیر «سوپراپلیکیشن اوانو» با 9 میلیون نصب به عنوان کیف پول، «همراه من» با بیش از ۱۵ میلیون نصب به عنوان درگاه خدمات گسترده همراه اول، «اپلیکیشن شاد» که در کمتر از یک سال و در دوران شیوع کرونا به 15 میلیون کاربر فعال دست یافت و بزرگترین و کاربردی ترین برنامه آموزش آنلاین مدارس است را نیز تشریح کرد.

معاون بازاریابی و فروش همراه اول همچنین در پایان سخنانش از تمایل اپراتور اول تلفن همراه ایران برای همکاری در زمینه های اشاره شده خبر داد و از اینکه بازیگرانی متقاضی کمک رسانی در این مسیر دیجیتالی باشند، استقبال کرد.

تشریح ساختار و فرآیند «نوآوری باز» در همراه اول

وحید شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول نیز در این همایش با بیان اینکه همراه اول بزرگترین اپراتور تلفن همراه خاورمیانه با بیش از یک میلیارد دلار درآمد سالانه است، اظهار کرد: اپراتورهای مخابراتی این روزها برای تکامل، با چندین چالش مواجه هستند. حاشیه سود اپراتورها در مقایسه با هزینه ها و درآمدها کاهش پیدا کرده و همچنین هزینه ها افزایش داشته، تحول دیجیتال یک چالش برای اپراتورهای موبایل است، سرویس های دیجیتال OTT بخش بزرگی از درآمدها در بازار ICT را به خود اختصاص داده و لذا اپراتورهای موبایل که یکی از بزرگترین بازیگران بازار در یک دهه گذشته بوده اند، از نظر درآمد و سوددهی عقب افتاده اند و در حال از دست دادن سهم خود به سرویس های اپراتور دیجیتال هستند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از چالش ها در مسیر تکامل اپراتورهای مخابراتی، عملیات ها و سازماندهی قدیمی است؛ معمولا در رده‌های بالای مدیریتی اپراتورهای موبایل، ِDNA کمپانی در برابر تغییرات سریع، مقاومت می کند و آخرین چالش، نیازهای جدید مشتریان است زیرا رفتار مشتریان در حال تغییر و شبکه 5G در حال ورود به بازار و مشترکان غیرانسانی (IoT) در حال ورود به بازار هستند.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول تصریح کرد: برای پاسخگویی به این چالش ها، یکی از رویکردهای کلیدی استفاده از نوآوری است. برای تغییرات بزرگ، نوآوری باید تبدیل به یک فرهنگ شود ما به نوآوری در محصولات، نوآوری در بخش های مختلف سرویس ها از تعریف گرفته تا شکل دادن سرویس ها، نوآوری در فرآیندها و سازمان ها نیاز داریم.

وی با تأکید بر اینکه ما به مدل های بیزینسی جدید در بازار نیاز داریم و بالاتر از همه این موارد، ما به رویکردهای مدیریتی مبتنی بر نوآوری نیاز داریم، اظهار کرد: اما سوال این است «نوآوری از کجا می آید؟»؛ در یک شرکت اینترنتی یا فناوری، خود فناوری از دانش و خود دانش از تحقیقات سرچشمه می گیرد. بنابراین اپراتورها باید بیشتر در بخش تحقیقات سرمایه گذاری کنند تا به دانش و ایده ها دست یابند، فناوری بسازند و بر چالش ها غلبه کنند.

شاه منصوری ادامه داد: من می‌خواهم کمی درباره استراتژی همراه اول برای استفاده از «نوآوری باز» صحبت کنم؛ اما قبل از آن باید نوآوری باز را تعریف کنم. عبارت نوآوری باز 20 سال پیش توسط دکتر هنری چسبرو (Henry Chesbrough) تعریف شد. بر اساس تعریف چسبرو، نوآوری باز استفاده هدفمند از ورودی ها و خروجی های دانش برای شتاب دادن به نوآوری و گسترش بازار برای استفاده خارجی از نوآوری است.

وی گفت: این تعریف آکادمیک نوآوری باز است؛ اما تعریف ساده تری هم برای آن وجود دارد که می گوید اگر شما بدون سرمایه گذاری در تحقیقات به دانش دست پیدا کنید، به آن نوآوری آزاد گفته می شود که از طریق جمع‌ سپاری بدست می آید که به عنوان مثال، در حال حاضر مشکلی دارید که از آن بی اطلاع هستید، شما مشکلات را به عده ای نشان می دهید و برای آنها از همان افراد پاسخ می گیرید که به آن جمع سپاری گفته می شود و اگر مبتنی بر دانش باشد، نوآوری باز تلقی می شود.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با اشاره به اینکه نخستین قدم ایجاد محیطی جهت آماده سازی اکوسیستم برای نوآوری باز است، یادآور شد: شما از یک طرف مشکلاتی دارید و از طرف دیگر به مسیرهایی نیاز دارید تا به افراد اجازه دهد ایده های خودشان را مطرح کنند. در این مسیر به ریورس پیچ، استارتاپ ویکند، هکاتون و… نیاز دارید تا به ایده هایی برسید و سپس به یک مرکز نوآوری برای پرورش ایده ها نیاز دارید.

وی ادامه داد: باید منتور ایده و تیم باشید و آنها را آموزش دهید. باید با ارتباط نزدیک با تیم فنی، بر اساس ایده یک راه حل توسعه دهید و در نهایت باید شرایطی را فراهم کنید که بتوان به شکل پایدار، خروجی نهایی را با سیستم ادغام کرد که «سیستم» در اینجا، همان اپراتور موبایل است.

شاه منصوری درباره کارهایی که در این راستا در همراه اول انجام می شود، گفت: همراه اول چهار زیرساخت اصلی نوآوری باز دارد. اولین زیرساخت، اپراتور باز است؛ مورد بعدی، آزمایشگاه باز است؛ ما در حال حاضر دو آزمایشگاه باز توسعه داده ایم که یکی از آنها برای شبکه 5G و دیگری IoT است که آماده کار هستند.

وی افزود: آزمایشگاه باز یک آزمایشگاه مبتنی بر جامعه است که همه می توانند در آن حضور داشته باشند و هم اکنون درون آن اپراتورهای کوچک وجود دارند. این آزمایشگاه ها به مردم اجازه مشارکت در فناوری های جدید و آزمایش راهکارها در محیط آزمایشگاهی را می دهد. پس از تایید آنها، می توان آنها را به شبکه های واقعی منتقل کرد.

شاه منصوری خاطر نشان کرد: از طرفی ما همچنین شرکت سرمایه گذاری سازمانی داریم که مسئول اتصال ایده ها و کمپانی مدرن است. این شرکت سرمایه گذاری همکاری های قانونی میان استارتاپ ها و کمپانی مادر و همچنین تصاحب و خرید استارتاپ ها را تسهیل می کند.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با بیان اینکه در اکوسیستم نوآوری همراه اول چهار بخش اصلی برای نوآوری داریم، بیان کرد: مورد اول، زیرساخت تحقیقات است که در این بخش دو بازیگر اصلی داریم و با نوآوری های داخلی سر و کار دارند. ما مرکز تحقیق و توسعه همراه اول را داریم که بیش از دو سال پیش تاسیس شد و در همین دو سال در پروژه های R&D بیش از 10 میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.

وی تصریح کرد: مرکز تحقیق و توسعه همچنین مسئول ارائه بورسیه برای دانشجویان کارشناسی ارشد، دکتری و همچنین پست دکتری با هدف کمک به توسعه تحقیقات و دستیابی به دانش است. ما همچنین آکادمی همراه اول را داریم که مسئول آموزش به افراد فارغ التحصیل برای ورود به اکوسیستم ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

شاه منصوری ادامه داد: همچنین زیرساخت فناوری برای آزمایشگاه های باز و آزمایشگاه های همراه اول را داریم که آزمایشگاه باز توضیح داده شد و محلی برای همکاری جامعه توسعه دهنده است. آزمایشگاه همراه اول بخشی از مرکز نوآوری است که با همکاری‌ دانشگاه ها در تهران شکل گرفته است.

وی در بخشی از صحبت هایش عنوان کرد که در تلاش برای دریافت مجوز تاسیس پارک‌ فناوری مجازی و چندین پارک فناوری فیزیکی در ایران هستیم و در نهایت باید بگویم همکاری تمام این بخش ها منجر به نوآوری در همراه اول می شود و امیدواریم بتوانیم بر مشکلات غلبه کرده و البته درآمد و آورده‌های همراه اول را نیز افزایش دهیم.

گفتنی است این همایش که با حمایت و مشارکت همراه اول در روز اول رویداد بین المللی جیتکس 2022 برگزار شد، چندین پنل تخصصی با حضور متخصصان داخلی و بین المللی را راهبری کرد و میزبان علاقه مندان به چشم انداز حوزه ارتباطات سیار و نسل های نوین تکنولوژی این حوزه بود.

نمایشگاه جیتکس 2022 از ۱۸ تا ۲۲ مهرماه سال جاری (10 تا 14 اکتبر) در مرکز تجارت جهانی دبی میزبان علاقه مندان به صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.