اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 15, 2022
19:46 شنبه، 23ام مهرماه 1401
کد خبر: 139458

چرا اسپیس ایکس می‌خواهد پنتاگون هزینه‌های استارلینک در اوکراین را بپردازد؟

مدیرعامل اسپیس ایکس، ایلان ماسک در چندین توییت از دلایلش برای نیاز به کمک مالی پنتاگون برای سرپا نگه داشتن استارلینک در اوکراین گفته است.

با شروع حمله روسیه به اوکراین و تهدید زیرساخت‌های ارتباطی این کشور، ایلان ماسک اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در این کشور جنگ‌زده فعال کرد و هزاران ترمینال به این کشور فرستاده شد. اما دیروز اسپیس ایکس با ارسال نامه‌ای به پنتاگون اعلام کرد که دیگر نمی‌تواند به تامین مالی پروژه استارلینک در اوکراین ادامه دهد و حالا در چندین توییت، دلیل این موضوع را اعلام کرده است.

همه می‌دانیم که ارائه هر سرویسی روی دوش سرویس‌دهنده هزینه می‌گذارد و استارلینک هم از این قاعده جدا نیست. با این حال ظاهرا تا به امروز اسپیس ایکس با کمک مالی بسیار کم از بخش‌های مختلف، به ارائه سرویس در اوکراین ادامه داده؛ اقدامی که در آینده بدون دریافت کمک مالی مناسب دیگر انجام نخواهد داد.

چرا اسپیس ایکس از پنتاگون درخواست کمک مالی کرده است؟

ایلان ماسک در چندین توییت علت درخواست کمک مالی‌اش از پنتاگون را اعلام کرده است. ثروتمندترین فرد جهان در یکی از این توییت‌ها گفته اسپیس ایکس به دنبال جبران هزینه‌های گذشته نیست، اما نمی‌تواند بطور نامحدود هزینه‌های سیستم‌های کنونی را تامین کند و به ارسال ترمینال‌های بیشتر ادامه دهد. علاوه بر این، به گفته ماسک مصرف دیتای سیستم‌ها در اوکراین تا 100 برابر بیش از مصرف عادی است و پرداخت هزینه‌ها از سوی اسپیس ایکس کاری غیرمنطقی محسوب می‌شود.

ایلان ماسک در پاسخ به یکی از توییت‌ها درباره هزینه‌های موردنیاز برای نگهداری استارلینک در اوکراین گفته علاوه بر ترمینال‌ها، ایجاد شبکه، راه‌اندازی، نگهداری و ایستگاه‌های زمینی هزینه‌ روی دوش اسپیس ایکس گذاشته‌اند و البته باید به شرکت‌های مخابراتی برای دسترسی به اینترنت از طریق دروازه‌ها هم هزینه پرداخت کرد.

علاوه بر موارد بالا، باید هزینه‌های امنیتی را هم درنظر گرفت. اسپیس ایکس تا به امروز چندین بار حملات سایبری روسیه را خنثی کرده است. طبق ادعای ماسک، برای استارلینک در اوکراین، ماهانه 20 میلیون دلار هزینه می‌شود.

ماسک چند روز پیش گفته بود که روسیه و اوکراین باید صلح کنند که این گفته، با واکنش تند مقامات و حتی مردم اوکراین روبه‌رو شد. حالا هم ماسک گفته نمی‌تواند هزینه‌ها را تامین کند که شاید در ادامه برنامه قبلی‌اش باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.