تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 15, 2022
19:59 شنبه، 23ام مهرماه 1401
کد خبر: 139460

روز بزرگ صنعت ژاپن: سونی هوندا موبیلیتی با تمرکز بر ساخت خودروهای برقی متولد شد

دو کمپانی سونی و هوندا با همکاری هم خودروی برقی تولید می‌کنند. ماحصل این همکاری یک شرکت مشترک با نام سونی هوندا موبیلیتی (Sony Honda Mobility Inc) است که مقر آن در توکیو قرار دارد.

دو کمپانی سونی و هوندا با همکاری هم خودروی برقی تولید می‌کنند. ماحصل این همکاری یک شرکت مشترک با نام سونی هوندا موبیلیتی (Sony Honda Mobility Inc) است که مقر آن در توکیو قرار دارد. اولین خودروی این شرکت، در سال 2026 و در کارخانه هوندا در آمریکا مونتاژ و از آنجا به سایر بازارها از جمله ژاپن صادر خواهد شد. نکته جالب اینکه این خودروی الکتریکی با اولویت فروش آنلاین به دست مشتریان خواهد رسید.

یوشیدا میزونو، مدیرعامل سونی هوندا موبیلیتی، می‌گوید اولین خودروی این کمپانی نوپا تولید انبوه نخواهد بود و آنها قصد دارند «محصولی با ارزش بالا» را راهی بازار کنند. در این اتومبیل الکتریکی فاکتورهایی مثل فناوری خودران، واقعیت افزوده و قابلیت‌های ارتباطی مورد تاکید قرار می‌گیرد و از طریق سرویس‌های اشتراکی امکان درآمدزایی از آن وجود خواهد داشت. با توجه به این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که محصول مشترک هوندا و سونی از نظر قابلیت‌های نرم‌افزاری در سطح بالایی خواهد بود.

سونی مسئول توسعه قابلیت‌های نرم‌افزاری، هوندا مسئول مهندسی و تولید

در رابطه با نام نخستین خودروی سونی هوندا موبیلیتی اطلاعاتی در دست نیست. اما میدانیم که سونی مسئولیت توسعه نرم‌افزار و تکنولوژی‌های دیجیتال آن را بر عهده دارد. از این رو می‌توان انتظار داشت که مدل مورد بحث به آخرین فناوری‌ها در زمینه سرگرمی، نرم‌افزارهای مبتنی بر رایانش ابری و سنسورهای پیشرفته برای رانندگی خودران مجهز باشد. بد نیست بدانید این خودرو در برخی سناریوهای معین سطح سوم از فناوری خودران را ارائه خواهد کرد. در محیط‌های شهری نیز محصول مشترک هوندا و سونی توانایی ارائه سطح 2+ از این فناوری را خواهد داشت.

در این پروژه هوندا تجربه بالای خود در زمینه مهندسی، تولید و خدمات پس از فروش را به کار خواهد بست. این کمپانی درباره پلتفرم، تامین‌کننده باتری و یا کارخانه‌ای که ماموریت تولید محصول مشترک با سونی را بر عهده خواهد گرفت، حرفی به میان نیاورده است. با توجه به روابط و قراردادهای فعلی، این احتمال وجود دارد که هوندا برای تامین باتری به سراغ ال‌جی یا جنرال موتورز برود.

سونی هوندا موبیلیتی بیشتر روی بازار آمریکای شمالی تمرکز خواهد داشت؛ زیرا مدیران کمپانی معتقدند این منطقه پیشرفته‌تر از سایر نقاط است و مشتریان از قدرت خرید بالاتری برخوردار هستند. بجز آمریکا، احتمالا اروپا نیز میزبان محصول این شرکت جدید خواهد بود. سونی هوندا موبیلیتی می‌گوید در صورت استقبال مناسب در ژاپن، احتمال تولید در خاک این کشور وجود دارد.

در زمان کنونی مشخص نیست که آیا خودروی برقی سونی هوندا موبیلیتی با نشان این کمپانی به فروش خواهد رسید و یا لوگوی یکی از دو برند پرطرفدار را روی خود خواهد داشت.

پیش نمایش در  CES 2023

حتما در جریان هستید که سونی پیش از این با رونمایی از دو کانسپت Vision-S 01 و Vision-S 02 تمایل خود را برای ورود به صنعت خودرو نشان داده است. این دو کانسپت به ترتیب در CES 2021 و CES 2022 رونمایی شدند. برای CES 2023 نیز این کمپانی محبوب ژاپنی در حال تدارک یک کانسپت جدید است، البته با نشان سونی هوندا موبیلیتی. این کانسپت در چهارم ژانویه پرده‌برداری می‌شود و احتمالا سرنخ‌هایی از مدل نهایی مربوط به سال 2026 را ارائه خواهد کرد.

بر اساس جدول زمانبندی، ثبت سفارش برای اولین خودروی سونی هوندا موبیلیتی از نیمه اول سال 2025 آغاز خواهد شد. تحویل سفارشات نیز در آمریکا برای بهار 2026 و در ژاپن برای نیمه دوم سال 2026 برنامه‌ریزی شده است.

همانطور که در لابلای مطالب نیز اشاره کردیم، سونی هوندا موبیلیتی روی فروش آنلاین تمرکز خواهد کرد و قصد دارد با شخصی‌سازی خدمات پس از فروش تجربه‌ای متفاوت برای مشتریان رقم بزند. شایان ذکر است این شرکت از مشتریان برای شرکت در فرایندهای توسعه دعوت به عمل خواهد آورد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.