اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 19, 2022
12:44 چهارشنبه، 27ام مهرماه 1401
کد خبر: 139583

اتحادیه فناوران رایانه: خریداران ناراضی فیلترشکن به اتحادیه‌ها مراجعه کنند

عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه خاطر نشان کرد: امکان طرح شکایت در اتحادیه‌های مربوطه باز است و خریداران اگر نسبت به خرید فیلترشکن رضایت نداشتند می‌توانند به اتحادیه مربوطه مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند؛ در حال حاضر برخی کافی‌نت‌ها، واحدهای صنفی فناوران یارانه و خدمات موبایل اقدام به بفروش فیلترشکن می‌کنند.
سعید نقوی در گفت‌وگو با ایلنا، از افزایش 3 هزار درصدی تقاضا برای خرید vpn خبر داد و افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد دامنه جستجوی کاربران ایرانی برای دریافت فیلترشکن یک رکود تاریخی را ثبت کرد و این تقاضا بعد از قطعی تلگرام تجربه نشد.
 
وی با اشاره به دلایل افزایش تقاضا برای خرید vpn، افزود: بخشی از کسب‌وکارهای سنتی به دلیل رکودی که در بازار آنها ایجاد شده بود کسب وکار خود را به واتساپ و اینستاگرام هدایت کردند از این‌رو بعد از فیلترینگ و محدود شدن استفاده از پلتفرم‌های خارجی متقاضی خرید فیلترشکن‌ شدند تا بتوانند فعالیت اقتصادی خود را حفظ و دنبال کنند.
 
این فعال اقتصادی با بیان اینکه فیلترشکن‌ها 280 تا 300 هزار تومان بفروش می‌رسند، اذعان کرد: اکانت‌ها یکساله که بفروش می‌رسند معمولا کار نمی‌کنند و کارکرد فیلترشکن بستگی به نحوه فیلترینگ دارد و در بسیاری از موارد فیلترشکن‌ها جوابگوی نیاز فعالان اقتصادی را نمی‌دهد.
 
وی ادامه داد: امکان طرح شکایت در اتحادیه‌های مربوطه باز است و خریداران اگر نسبت به خرید فیلترشکن رضایت نداشتند می‌توانند به اتحادیه مربوطه مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند؛ در حال حاضر برخی کافی‌نت‌ها، واحدهای صنفی فناوران یارانه و خدمات موبایل اقدام به فروش فیلترشکن می‌کنند.
 
بازرس اتحادیه فناوران رایانه با اشاره به پررنگ شدن واتساپ در انتقال داده‌های شرکت‌ها، گفت: شرکت‌ها اطلاعات فنی، قیمتی، موجودی‌ انبارها را به‌صورت آنلاین از طریق واتساپ ارسال می‌کردند که هم‌اکنون این امکان برای آنها سلب شده است. همچنین برخی از فعالان اقتصادی برای رونق کسب‌وکارشان و افزایش فالورها در فضای اینستاگرام سرمایه‌گذاری قابل توجهی کردند.
 
نقوی در پاسخ به این پرسش آیا بعد از محدود کردن استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی گزارشی از افزایش تمایل کاربران به نصب پلتفرم‌های ایرانی داشته‌اید؟ گفت: پیش زمینه فکری برای مردم ایجاد شده است که پیام‌رسان‌های داخلی چندان نمی‌تواند امنیت اطلاعات آنها را حفظ کند. اگر دولت بتواند حقوق کاربران در پلتفرم‌های داخلی را به‌رسمیت بشناسد می‌توان امیدوار بود که مردم این پیام‌رسان‌ها را نصب کنند.
 
این فعال صنفی ادامه داد: یکی از شروط در زمان ثبت اطلاعات در بانک‌ها این است که اطلاعات آنها حفظ و به سازمان امور مالیاتی داده نشود اما در عمل مشاهده کردیم که اطلاعات حساب‌ها به سازمان امور مالیاتی داده می‌شود من نقدی بر این فرآیند ندارم چراکه این روال در همه جای دنیای مرسوم و متداول است.
 
به گفته وی؛ تعدادی مردم، پیام‌رسان‌های داخلی را نصب کردند اما این احتمال وجود دارد که در صورت رفع فیلترها دوباره به پلتفرم‌های سابق باز گردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.