بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 19, 2022
15:32 چهارشنبه، 27ام مهرماه 1401
کد خبر: 139590

شاپرک گزارش اقتصادی شهریور ۱۴۰۱ را منتشر کرد

هشتادوهفتمین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد. براساس این گزارش در شهریورماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۳.۸۷۵ میلیون تراکنش با ارزش ۷.۲۰۶ هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت‌کارت پردازش شده که نسبت به مردادماه رشد ۴.۲۹‌درصدی در تعداد و ۶.۵۶درصدی در ارزش ریالی داشته است.
 
جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک را در شهریور ۱۴۰۱ و درصد تغییرات آن نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد.
shaparak1.PNG
جدول زیر حاوی آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در شهریور ۱۴۰۱ و مدت مشابه سال گذشته به همراه درصد تغییرات آن است؛ تراکنش‌های شهریور ۱۴۰۱ به نسبت مشابه سال ۱۴۰۰ از نظر تعدادی ۱۲.۹۸ درصد و از نظر ریالی ۱۱.۳۵ درصد رشد داشته است.
shaparak2.PNG
تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به مردادماه رشد ۵.۱۷درصدی را تجربه کرده که دلیل این تغییر، افزایش ۴.۸۶‌درصدی تعداد ابزارهای کارت‌خوان‌ فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در شهریور ۱۴۰۱ نسبت به مردادماه ۱۲.۱۵ درصد رشد کرده است. تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه، ۰.۰۴ درصد کاهش داشته است.
shaparak3.PNG
عملکرد ماهانه شرکت‌های پرداختی
در این بخش از گزارش با مطالعه شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها در کل و همچنین به تفکیک هر یک از ابزار‌های پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم شده است.
 
در شاخص سهم تعدادی تراکنش‌ها، شرکت پرداخت‌الکترونیک سامان با سهم ۱۹.۵۴درصدی همچنان در جایگاه اول قرار دارد. در مؤلفه سهم مبلغی هم مانند ماه گذشته به‌پرداخت ملت با اختصاص سهم ۱۹.۹۶درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت پرداخت‌الکترونیک سامان، دومین شرکت بازار، با این شرکت حدود ۲ درصد است. این شاخص در مؤلفه تعدادی، رقمی معادل۰.۳۴ درصد گزارش می‌شود.
shaparak4.jpg
مقایسه نمودارها در گزارش مردادماه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در مولفه سهم تعدادی بین دو شرکت فراپردازان آروند امید و کارت اعتباری ایران‌کیش جابه‌جایی رخ داده است. در مولفه سهم مبلغی نیز دو شرکت تجارت‌الکترونیک پارسیان و پرداخت‌الکترونیک پاسارگاد جابه‌جا شده‌اند.
shaparak5.jpg
شرکت فراپردازان آروند امید با ۰.۸۵ درصد رشد نسبت به ماه قبل، در میان سایر شرکت‌های پرداختی بیشترین تغییر در سهم مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی را داشته است. شرکت پرداخت‌الکترونیک سامان با رقم ۵.۱۸ درصد کاهش، بالاترین اختلاف را بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی نشان می‌دهد. بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی با رقم ۰.۶۲ درصد کاهش به همین شرکت تعلق دارد.
shaparak6.jpg
عملکرد دو شرکت‌ الکترونیک دماوند و فراپردازان آروند امید به‌‌گونه‌ای است که کمترین مبلغ و تعداد تراکنش‌های ابزارهای پذیرش مختلف را به خود اختصاص داده‌اند.
shaparak7.jpg
سهم بازار بانک‌های پذیرنده
این بخش شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد. در نمودارهای مربوطه ۹ بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت آورده شده و سایر بانک‌ها در نمودار تحت عنوان سایر آمده‌اند.
shaparak8.jpg
«بانک ملت» با سهم ۱۸.۰۲درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم ۱۸.۵۲درصدی همچنان با اختلاف، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.
shaparak9.jpg
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.