لبه تکنولوژی

October 19, 2022
16:52 چهارشنبه، 27ام مهرماه 1401
کد خبر: 139595

آموزش ربات ها بر پایه روابط سگ و انسان

در گامی به سوی توسعه ربات‌هایی که به طور معناداری با انسان‌ها تعامل دارند، یک مطالعه جدید رفتارهای خاص سگ ‌های خانگی‌ با صاحبانشان را در این راستا مهم می‌ داند.
ربات هایی با رفتارهای اجتماعی به عنوان راه حلی بالقوه برای کاهش تنهایی افراد و چالش های پیری پیشنهاد شده اند. با توجه به دشواری ایجاد ربات هایی که مانند انسان رفتار کنند و مزایای شناخته شده پیوند بین صاحبان و سگ هایشان، برخی از محققان در حال بررسی امکان توسعه ربات هایی هستند که از سگ ها الهام گرفته اند که می توانند پیوندهای مشابهی با انسان ایجاد کنند.
 
با این حال، این تلاش مستلزم درک عمیق‌ تر رفتارهای سگ ها است که پیوند انسان و سگ را تسهیل می‌ کند. این مطالعات به رهبری کیتی ریدوچ (Katie Riddoch) از دانشگاه گلاسکو اسکاتلند و همکارانش بینش‌های رفتاری خاص سگ‌ها را به اشتراک می ‌گذارد. 
 
به گفته پژوهشگران، برای به دست آوردن بینش عمیق تر در مورد پیوندهای انسان و سگ، ریدوچ و همکارانش یک نظرسنجی از ۱۵۳ صاحب سگ انجام دادند. آنها از شرکت کنندگان پرسیدند که کدام رفتارهای سگ برای ایجاد و حفظ پیوند آنها با سگشان مهم است.
 
در ادامه، مالکان طیف گسترده ای از رفتارهای کلیدی را مانند هل دادن با پنجه یا نگاه کردن به صاحب در پیاده روی را توصیف کردند که به نظر می رسید این ادراکات محافظ بودن سگ یا چک کردن با صاحب را تسهیل می کند
 
در تجزیه و تحلیل پاسخ ها، محققان ۷ دسته اصلی از رفتارهایی را که صاحبان احساس می کردند مهم هستند از جمله هماهنگی، ارتباط، ثبات و پیش بینی پذیری، محبت فیزیکی، مثبت اندیشی و اشتیاق، نزدیکی و فعالیت های مشترک شناسایی کردند.
 
پژوهشگران می ‌افزایند: استفاده از این رویکرد کیفی ما را قادر ساخت تا درک عمیق و ظریفی از علایق مردم در ارتباط با سگ‌ ها به دست آوریم. در حالی که مدل ‌سازی این رفتارها روی ربات ‌ها آسان نخواهد بود، این پژوهش بینش ‌های جدید و هیجان ‌انگیزی را برای کسانی که برای توسعه فناوری‌ های حیوان ‌مانند تلاش می ‌کنند، ارائه می‌ کند. 
 
تحقیقات بیشتر می تواند پیوندهای بین سگ و انسان مانند بررسی تغییرات در ترجیحات رفتارهای سگ در میان افراد با پیشینه ها و جمعیت های مختلف را بیشتر مورد بررسی قرار دهد.
 
شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS ONE منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.