لبه تکنولوژی

October 19, 2022
17:15 چهارشنبه، 27ام مهرماه 1401
کد خبر: 139596

اسپکتر معرفی شد؛ نخستین خودروی الکتریکی رولز رویس

سرانجام رولز رویس هم با معرفی خودروی کوپه «اسپکتر» (Spectre) به عصر تمام الکتریکی شدن خودروها گام گذاشت.
هرچند اسپکتر هنوز یک سال تا زمان عرضه فاصله دارد اما اکنون «رولز رویس» (Rolls-Royce) با پیشرفت فناوری آن را به اندازه‌ای کامل کرده که بتواند تجربه‌ی نمادین رانندگی با خودروهای خود را در این خودروی الکتریکی هم ارائه و حتی آن را ارتقا دهد.
 
 
 
 
 
 
 
«تورستن مولر-اتووس» (Torsten Müller-Ötvös) مدیرعامل رولز رویس در معرفی این خودروی الکتریکی گفت: «این آغاز یک فصل جسورانه‌ی تازه برای برند ما، مشتریان خارق‌العاده‌ی ما و صنعت لوازم لوکس است. به همین دلیل معتقدم اسپکتر عالی‌ترین محصولی است که رولز رویس تا کنون تولید کرده است.
 
 
 
نمای جانبی خودرو ممکن است این فرض را ایجاد کند که اسپکتر از «ریس» (Wraith) الهام گرفته است اما رولز رویس این موضوع را رد می‌کند. در حقیقت از نظر جایگاه در خط تولید، شاید بتوان این خودرو را جانشین معنوی «فانتوم» (Phantom) کوپه دانست.
 
از نظر طراحی، اسپکتر در مقایسه با دیگر محصولات RR تفاوت چشمگیری ندارد. هرچند عریض‌ترین جلوپنجره در میان خودروهای این شرکت روی آن نصب شده است. این جلوپنجره به آرامی توسط ۲۲ چراغ LED روشن می‌شود و در بالای آن هم یک مجسمه‌ی «روح اکستازی» (Spirit of Ecstasy) یا فرشته‌ی جدید قرار گرفته است.
در زمینه‌ی آیرودینامیک خودرو، رولز رویس تمام تلاش خود را به‌کار گرفته است تا جایی که ضریب پسای اسپکتر را به ۰.۲۵ رسانده و آن را آیرودینامیک‌ترین خودروی این شرکت کرده است. حتی مجسمه‌ی جلوی خودرو را هم بازطراحی کرده است تا در کنار حفظ نماد شرکت، از ویژگی‌های آیرودینامیکی مطلوبی هم بهره ببرد؛ آن هم در دنیایی که کوچک‌ترین نشانه از جریان آشفته‌ی هوا روی خودرو، می‌تواند جای بازنگری داشته باشد. بدین ترتیب اکنون این نخستین اجرای نماد تزئینی اصلاح شده‌ی رولز رویس محسوب می‌شود.
 
فضای داخلی اسپکتر پیشرفته‌ترین کابین یک محصول رولزرویس تا کنون محسوب می‌شود. یکی از نکات برجسته، ویژگی اختیاری «درهای ستاره‌ای» (Starlight Doors) است که دارای ۴۷۹۶ نقطه‌ی نورانی در فضای داخلی است و این عدد به جز سقف است. صندلی‌های جلو هم در اسپکتر دارای طراحی تازه و الهام گرفته شده از خیاطی بریتانیایی هستند.
 
داشبورد دارای ترکیبی از آلومینیوم، چرم و تم چوب، با نشانه‌های طراحی سنتی مانند دریچه‌های هوای فلزی گرد و کنترل فیزیکی تهویه هواکش‌ها است. یک نمایشگر عریض هم در وسط آن قرار گرفته و خوشه ابزار هم برای نخستین بار کاملا دیجیتالی شده است.
زیر پوست خودرو از مهندسی یک معماری تمام آلومینیومی بهره می‌برد تا بتواند جرم خودرو را تا جای ممکن کاهش دهد. این ساختار و مشتقات آن، پلتفرمی است که خودروهای الکتریکی آینده‌ی رولز رویس بر پایه‌ی آن ساخته می‌شوند و همچنین با پلتفرم آخرین دور خودروهای موتور درون‌سوز این شرکت یکسان است. به گفته‌ی رولز رویس این پلتفرم ۳۰ درصد مستحکم‌تر از مدل‌های قبلی شرکت است، که البته با توجه به قرارگیری بسته‌ی باتری در سازه‌ی اسپکتر، کار دشواری نبوده است.
ادغام پیشرانه در شاسی می‌تواند یک کابوس برای مدل‌های موتور احتراقی باشد اما رولز رویس اعلام کرده است که در آینده سود زیادی از این پلتفرم خواهد برد. میرایی جرمی، یکی از مؤثرترین راه‌های کنترل نویز و لرزش (NVH) خودرو است و کمتر بخشی از خودرو مثل یک بسته‌ی باتری، چگالی لازم برای این کار را دارد. تمام ۷۰۰ کیلوگرم پکیج باتری به عنوان میراگر صدا در اسپکتر عمل می‌کنند. بدین ترتیب وزن کل خودرو به کمتر از ۳۰۱۶ کیلوگرم می‌رسد که تقریبا ۵۹۰ کیلوگرم سنگین‌تر از ریس است.
به گفته‌ی رولز رویس، اسپکتر قدرت کافی برای غلبه بر این جرم را خواهد داشت. در حالی که مشخصات دقیق بسته‌ی باتری و موتورها هنوز دردسترس نیست، اما رولز رویس تأیید کرد که داده‌های اولیه توان ۵۷۷ اسب بخار و گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر را نشان می‌دهد. شتاب‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر خودرو تنها در ۴.۴ ثانیه انجام می‌شود و می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. با چرخ‌های ۲۳ اینچی، باید برد حدود ۴۱۸ کیلومتر را در چرخه‌ی استاندارد سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) ارائه دهد.
 
این‌ها با توجه به ابعاد خودرو، اعداد مطلوبی هستند اما اولویت اسپکتر عملکرد قابل توجه یا بازدهی بالا نیست. در عوض قرار است لوکس‌ترین تجربه را پشت فرمان ارائه دهد و سیستم تعلیق جدید «پلنار» (Planar) مطمئنا به انجام این مأموریت کمک می‌کند. این سیستم تعلیق می تواند میله های ضد غلت خودرو را جدا کرده و به هر چرخ امکان می‌دهد تا به‌طور مستقل عمل کند. بدین ترتیب سواری نرم‌تری ارائه می‌کند و زمانی که کیفیت سطح جاده عالی نیست، عیوب سواری را کاهش می‌دهد.
 
مأموریت رولز رویس این است که تا پایان دهه‌ی جاری کاملا الکتریکی شود و معتقد است که ویژگی خودروهای الکتریکی مانند گشتاور فوری، حرکت بی‌صدا و حس دنده‌کشی نامحسوس کاملا با ویژگی‌های لوکس این شرکت مطابقت دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.