تلفن همراه

گوشی

October 19, 2022
18:21 چهارشنبه، 27ام مهرماه 1401
کد خبر: 139602

گوگل فعالیت خود را در واحد سخت‌افزاری پیکسل، دوبرابر افزایش می‌دهد

با توجه به کاهش سهم بازار سامسونگ در بازار گوشی‌های هوشمند، ظاهراً گوگل درحال برنامه‌ریزی برای دوبرابر کردن تلاش‌های خود در ساخت گوشی‌های سری پیکسل و سخت‌افزارهای تحت این برند است.
جاه‌طلبی‌های گوگل در بازار گوشی‌های هوشمند در سال‌های گذشته، برای این شرکت موفقیت نسبی به‌همراه داشته است و براساس گزارش‌ها، پیکسل ۳ همچنان به‌عنوان پرفروش‌ترین گوشی این شرکت شناخته می‌شود. غول جستجو‌ی اینترنت با معرفی سری پیکسل ۶، سریع‌ترین فروش را میان محصولات سخت‌افزاری خود تجربه کرد به‌طوری‌که این شرکت به فهرست پنج فروشنده‌ی برتر گوشی‌های هوشمند در آمریکای شمالی راه یافت.
 
درحالی‌که موفقیت گوگل تا امروز بسیار ناچیز بوده است، به‌نظر می‌رسد قصد دارد تمرکز خود را روی گوشی‌های سری پیکسل افزایش دهد. به گزارش 9to5Google، این شرکت درحال دوبرابر کردن فعالیت‌های خود در بخش گوشی‌های پیکسل است.
 
البته گوگل لایه‌ی نرم‌افزاری پایه را برای هر گوشی اندرویدی موجود در جهان، فراهم می‌کند و هر برندی مطابق نیاز خود، ویژگی‌های دیگری به سیستم‌عامل آن اضافه می‌کند. ظاهراً این اقدام منجر به کاهش پشتیبانی برای شرکایی مثل سامسونگ نمی‌شود، اما می‌توان برخی اثرات آن را همین حالا مشاهده کرد. یک سند داخلی که به‌دست The Information رسیده است نشان می‌ٔهد تصمیمات اخیر این شرکت برای حذف پشتیبانی از اسیستنت در برخی ساعت‌های هوشمند مجهز به Wear OS و همچنین حذف برخی قابلیت‌های این دستیار ازجمله حالت رانندگی، به‌نظر بخشی از این تغییر بوده‌اند.
 
گوگل فهرست کوتاهی از برندهای اندروید دارد که باید بهترین خدمات گوگل را برای آن‌ها توسعه دهد. این فهرست حداقل شامل شرکت‌هایی مثل سامسونگ، وان‌پلاس و شیائومی می‌شود. تأثیر دیگری که قبلاً مشاهده کرده‌ایم، مربوط به دستگاه‌های کم‌اهمیت‌تر ساخت گوگل است. این شرکت ماه گذشته برنامه‌های خود را برای لپ‌تاپ‌های مجهز به سیستم‌عامل کروم متوقف کرد و بدیهی است که در بحبوحه‌ی معرفی پیکسل واچ، رونمایی از مدل جدید ساعت‌های جدید فیت‌بیت را به‌تعویق بیندازد.
 
ظاهراً الهام‌بخش تغییر اخیر در واحد سخت‌افزاری پیکسل گوگل، به دوعامل بستگی دارد که با عملکرد اخیر سامسونگ در بازار شروع می‌شود. به‌نظر می‌رسد گوگل نگران است که مشتریان غول فناوری کره‌ی جنوبی به استفاده از محصولات اپل روی بیاورند. فروش گوشی‌های هوشمند اپل برای اولین‌بار درسال ۲۰۲۲ از فروش گوشی‌های اندروید در ایالات متحده بیشتر بود.
 
نظرات یکی از مدیران ارشد جستجوی گوگل به نام سیسی هسیائو نشان می‌دهد که ساندار پیچای، مدیرعامل شرکت اعتقاد دارد که تلاش‌های گوگل در ساخت سخت‌افزار، بهترین موقعیت را برای محافظت از این شرکت دربرابر تغییرات بازار موبایل ارائه می‌دهد.
 
دلیل دیگر تغییرات در واحد سخت‌افزاری گوگل ناشی از وضعیت اقتصادی گسترده‌تر است زیرا مدیرعامل این شرکت هدف خود را برای کارآمدتر کردن شرکت، ۲۰ درصد اعلام کرده است. این مورد منجر به توقف استخدام نیروی کار جدید و کاهش مقیاس عملکرد آن در سایر مناطق شده است. گوگل ماه گذشته فعالیت‌های بخش آزمایشی Area 120 را ۵۰ درصد کاهش داد و همچنین اعلام کرد که پلتفرم بازی ابری استادیا را در اوایل ۲۰۲۳ تعطیل خواهد کرد.
 
شایان‌ذکر است که هسیائو این مورد را هم درنظر گرفته است که برخی از کارمندان را از واحد اندروید Automotive کنار بگذارد؛ پروژه‌ای که خودروسازانی مثل فورد، ولوو و سایر شرکت‌ها از آن به‌عنوان سیستم‌عامل داخلی محصولات خود استفاده می‌کنند. درحالی‌که قرار است این پروژه طی سال‌های آینده بیش‌از یک میلیارد دلار به درآمدهای گوگل اضافه کند، اما این مبلغ برای ایجاد تفاوت معنادار در نتایج مالی این شرکت بسیار ناچیز است. آلفابت، شرکت مادر گوگل، فقط طی سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ به درآمد ۷۰ میلیارد دلاری دست یافته است. البته این گزارش نشان می‌دهد تصمیم اپل روی نسخه‌ی استاندارد اندروید Auto تأثیری ندارد.
 
درپایان این گزارش اشاره شده است که گوگل نمی‌تواند از بخش گوشی‌های پیکسل و سخت‌افزارهای این برند عقب‌نشینی کند زیرا اپل درهمچنان به رشد خود در بازار گوشی‌های هوشمند ادامه می‌دهد. وی افزود که کناره‌گیری گوگل از تلاش‌ها برای توسعه‌ی سخت‌افزارهای مخصوص خود، باعث خواهد شد قدرت به اپل واگذار شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.