لبه تکنولوژی

October 19, 2022
18:50 چهارشنبه، 27ام مهرماه 1401
کد خبر: 139604

ربات های قاتل بین ما زندگی می کنند

طی سال های گذشته استفاده از روبات ها در جهان شایع شده و از سوی دیگر در بسیاری از فیلم های سینمایی شاهد ظهور ربات های قاتل و بی رحمی هستیم که قابلیت های فرا انسانی دارند. متاسفانه باید اذعان داشت این ربات ها در دنیای واقعیت نیز وجود دارند.
ممکن است تصور کنید دنیای سینما بر پایه تخیلات شکل می گیرد اما سازمان سیا اعلام کرد؛جاسوسان روسی آخرین فیلم های جیمز باند را تماشا می‌ کنند تا ببینند چه فناوری ‌هایی ممکن است به سراغشان بیاید.
 
بنابراین دیدن فیلم هایی با موضوع ربات های قاتل ممکن است نگران کننده باشد. نکته جالب این که این موضوع دستمایه فیلم جدیدی شده است که بر اساس داستان کوتاهی از الیزابت بیر در سال ۲۰۱۱ نوشته شده است. طرح داستان درباره یک میلیاردر است که توسط یک ربات جنسی کشته شده و سپس این روبات از یک وکیل برای دفاع از اقدامات جنایتکارانه خود کمک می خواهد.
 
بررسی تاریخ سینما نشان می دهد: سوژه ربات های قاتل از مدت ها پیش در بین اهالی هنر هفتم وجود داشته و دالی جدیدترین فیلم از مجموعه طولانی فیلم ‌هایی است که ربات‌ های قاتل را به نمایش می‌ گذارند. در واقع، جنگ بین ربات ها و انسان ها در سال ۱۹۲۷ برای نخستین بار در یک فیلم بلند علمی تخیلی، فیلم دیده شد.  ما تقریباً همه این فیلم ها در مورد شرایط بین انسان و ربات ها اشتباه می کنند.
 
از نظر علمی، ربات‌ های قاتل، ربات‌ های انسان ‌نمای هوشیار با نیت شیطانی نخواهند بود. این ممکن است یک سوژه داستانی دراماتیک و موفق در گیشه سینما را ایجاد کند، اما چنین فناوری هایی چندین دهه، اگر نگوییم قرن ها، با شما فاصله دارند.البته خبر بد این است که در حال حاضر  این فناوری در انواع بسیار ساده ‌تر در مناطقی مانند اوکراین و قره ‌باغ کوهستانی در میدان نبرد ظاهر می ‌شوند.
 
بر خلاف فیلم هایی مانند ترمیناتور، فیلم‌ هایی که بر اساس پهپاد های مسلح هوشمند ساخته شده اند، مانند Angel has Fallen (2019) و Eye in the Sky (2015)، شاید دقیق ‌ترین تصویر را از آینده واقعی روبات ‌های قاتل نشان دهند.
 
باید توجه داشت که در اخبار ما می بینیم که چگونه جنگ های  مدرن امروزی توسط هواپیماهای بدون سرنشین، تانک ها، کشتی ها و زیردریایی های هوشمند، دگرگون می شود. در حال حاضر این ربات ها در دنیای واقعی استفاده می شود اما فقط کمی پیچیده تر از آنهایی هستند که می توانید در فروشگاه اسباب بازی فروشی بخرید.
 
پیشرفت علم و فناوری به طور فزاینده ای، تصمیمات برای شناسایی، ردیابی و نابودی اهداف را به روبات های فوق داده و این قابلیت ها از طریق سیستم های رایانه ای به الگوریتم های آنها واگذار می شود.
 
افزایش استفاده از این ربات ها  جهان را به مکانی خطرناک تبدیل کرده و با انبوهی از مشکلات اخلاقی، قانونی و فنی رو به رو می کند. برای مثال، چنین تسلیحاتی وضعیت آشفته ژئوپلیتیک ما را بیشتر بر هم خواهد زد.
 
ما در حال حاضر شاهد ظهور کشورهایی جدید به عنوان یک قدرت بزرگ و سازنده هواپیماهای بدون سرنشین هستیم. متاسفانه چنین سلاح هایی به سادگی از خط قرمز اخلاقی عبور کرده و وارد دنیایی وحشتناک و بی رحمی می شوند که در آن ماشین های غیرقابل پاسخگویی تصمیم می گیرند چه کسی زندگی کند و چه کسی بمیرد.
 
هفته گذشته، شش شرکت پیشرو روباتیک متعهد شدند که هرگز از پلتفرم‌های روباتی خود برای ساخت روبات های جنگجو استفاده نخواهند کرد.
این شرکت‌ها عبارتند از Boston Dynamics که ربات انسان‌نما Atlas را می ‌سازد که می‌ تواند یک حرکات ویژه ای انجام داده و تعادلش را حفظ کند و سگ ربات Spot نیز دیگر محصول این شرکت است.به گزارش سیناپرس، البته این اولین بار نیست که شرکت های روباتیک درباره این آینده این فناوری نگران کننده صحبت می کنند.
 
پنج سال پیش، نامه ای سرگشاده با امضای ایلان ماسک و بیش از ۱۰۰ بنیانگذار دیگر شرکت های هوش مصنوعی و روباتیک منتشر شد که از سازمان ملل خواستند استفاده از روبات های قاتل را کنترل و ممنوع کند. 
 
با این حال، این واقعیت که شرکت‌های روباتیک پیشرو متعهد شده‌اند که از پلتفرم‌های روباتیک خود برای ساخت سلاح استفاده نکنند، بیش از هر چیز دیگری یک علامت هشدار است.
 
برای مثال،قبلاً دیده‌ایم که گروه های مختلفی اسلحه‌ هایشان را روی سگ روباتیک Spot Boston Dynamics نصب کرده‌ و از آن در جنگ بهره برده اند در حالی که اساس این سگ های روباتیک برای جنگ ساخته نشده بودند اما زمینه سواستفاده از آن ها وجود دارد.
 
نمونه دیگر استفاده خشونت بار و غیر اخلاقی از روبات های جنگجو، کشور ایران است. زیرا یک دانشمند ارشد هسته ای این کشور در سال ۲۰۲۰ با استفاده از مسلسل روباتیک ترور شد.
 
تنها راهی که می‌ توانیم با کمک آن از خود در برابر این آینده وحشتناک محافظت کنیم، این است که کشورها به طور جمعی اقدامی در این رابطه انجام دهند. همانطور که در مورد سلا ح‌های شیمیایی، سلاح‌های بیولوژیکی و حتی سلاح‌ های هسته‌ ای قوانین منع کننده بین المللی متعددی تنظیم شده و اجرا می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.