اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 20, 2022
14:41 پنجشنبه، 28ام مهرماه 1401
کد خبر: 139624

اینترنت استارلینک با سرعت ۳۵۰ مگابیت‌برثانیه در هواپیماها در دسترس قرار می‌گیرد

اسپیس ایکس از سال آینده نسخه‌ی ویژه‌ای از اینترنت استارلینک را با سرعت ۳۵۰ مگابیت‌برثانیه، در هواپیماها دردسترس قرار می‌دهد.
استارلینک، اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس، به‌زودی در چند هواپیمای منتخب دردسترس قرار می‌گیرد چون آن‌طور که ورج می‌نویسد، شرکت فضایی ایلان ماسک به‌دنبال راه‌اندازی سرویس جدید Starlink Aviation در سال ۲۰۲۳ است. اسپیس ایکس پایانه‌های جدیدی مخصوص هواپیماها طراحی کرده است تا امکان دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای فراهم شود.
 
اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نیازمند پایانه (دیش) است که به‌صورت جداگانه فروخته می‌شود. اسپیس ایکس می‌گوید پایانه‌ی مخصوص سرویس اینترنت Starlink Aviation تفاوت‌هایی با پایانه‌های معمولی دارد و Aero Terminal نامیده می‌شود. به‌لطف این پایانه، هواپیماها می‌توانند به اینترنتی با سرعت ۳۵۰ مگابیت‌برثانیه دست پیدا کنند. به گفته‌ی اسپیس ایکس، این اینترنت برای تماس ویدیویی و بازی آنلاین و سایر فعالیت‌هایی که به اینترنت پرسرعت نیاز دارند جواب‌گو خواهد بود.
 
پایانه‌ی مخصوص سرویس Starlink Aviation که در بالای بدنه‌ی هواپیما نصب می‌شود
 
سرعت ۳۵۰ مگابیت‌برثانیه‌ای باعث می‌شود اینترنت استارلینک درمقایسه‌با اکثر سرویس‌های دیگری که دسترسی به اینترنت را در حین پرواز امکان‌پذیر می‌کنند، پرسرعت‌تر باشد.
 
امروزه اکثر هواپیماها از سیستم‌های هوا به زمین برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند و سرعت این سرویس‌ها معمولاً به حداکثر ۱۰ مگابیت‌برثانیه می‌رسد. نکته‌ی مهم این است که سرویس‌های یادشده فقط زمانی کار می‌کنند که هواپیما در حال پرواز روی سطح زمین باشد، نه دریا. از طرفی، سیستم‌های ماهواره‌ای فعلی سرعتی در بین ۳۰ تا ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه به هواپیماها ارائه می‌دهند. در نظر داشته باشید این سرعت‌ها مربوط به کل هواپیما است، بنابراین براساس تعداد مسافرانی که در هواپیما حضور دارند، سرعت برای هر کاربر متفاوت خواهد بود.
 
اسپیس ایکس می‌گوید سرویس اینترنت Starlink Aviation در تمامی شرایط – از شروع حرکت هواپیما روی زمین تا تیکاف و پرواز روی سطح زمین و دریا و در حین فرود – فعال خواهد بود. شرکت فضایی ایلان ماسک می‌گوید که انتظار دارد تأخیر سرویس در حد ۲۰ میلی‌ثانیه باشد.
 
اسپیس ایکس همچنین می‌گوید Starlink Aviation پوشش‌دهی جهانی خواهد داشت: «از آن‌جایی که ماهواره‌ها در مدار پایینی زمین گردش می‌کنند، همیشه ماهواره‌ای در بالای سر هواپیما یا نزدیکی آن وجود دارد تا سیگنالی قوی در عرض‌های جغرافیایی بالا و حتی مناطق قطبی ارائه دهد.» اسپیس ایکس در اواسط سال آینده‌ی میلادی ارائه‌ی سرویس Starlink Aviation را به هواپیماها شروع می‌کند.
 
 
گفته می‌شود سرویس Starlink Aviation در طرحی آزمایشی توانسته است سرعت ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه ارائه دهد. ظاهراً این آزمایش توسط شرکت هواپیمایی JSX در پروازی بین شهرهای بربنک و سن خوزه‌ی کالیفرنیا انجام شده است. مدیران JSX چند ماه پیش گفتند این شرکت به یکی از نخستین ایرلاین‌هایی تبدیل می‌شود که سرویس اینترنت در حین پرواز ارائه می‌دهد. شرکت هاوایین ایرلاینز نیز قراردادی با اسپیس ایکس امضاء کرده است.
 
ایلان ماسک مدت‌ها است که از تمایل اسپیس ایکس به ارائه‌ی سرویس اینترنت در هواپیما سخن می‌گوید. اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۱ پرونده‌ی جدیدی در کمیسیون فدرال ارتباطات ثبت کرد که نشان می‌داد این شرکت به‌دنبال ارائه‌ی اینترنت در «پلتفرم‌های متحرک» شامل هواپیما، قایق، خودروی کاروان و وانت‌های بزرگ است. از آن زمان شاهد رونمایی رسمی سرویس‌ ویژه‌ی استارلینک برای قایق و خودروی کاروان بوده‌ایم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.